×

نکاتی چند از نظام سردفتری در فرانسه

نکاتی چند از نظام سردفتری در فرانسه

در راستاى نیاز جامعه، سردفتر با آموزش تئورى و عملى صلاحیت‌هاى کارشناسانه را در شمارى از زمینه‌هاى حقوقى احراز می‌نماید مطالعات و تحصیلات در سطح بالا که در بطن آن اخلاقیات وجود دارد، سردفتر را امین ذیصلاح و تیزبین خانواده‌ها و مؤسسات قرار مى دهد

نکاتی-چند-از-نظام-سردفتری-در-فرانسه

در راستاى نیاز جامعه، سردفتر با آموزش تئورى و عملى صلاحیت‌هاى کارشناسانه را در شمارى از زمینه‌هاى حقوقى احراز می‌نماید. مطالعات و تحصیلات در سطح بالا که در بطن آن اخلاقیات وجود دارد، سردفتر را امین ذیصلاح و تیزبین خانواده‌ها و مؤسسات قرار مى دهد.

شغل سردفتری با وکالت مغایرت دارد - بایسته هایی درباره حرفه سردفتری اسناد رسمی - لزوم تقدم امضای سردفتر بر امضای دفتریار در اسناد رسمی - سردفتر قانونا وظیفه داشته که هویت امضاءکنندگان را احراز نماید 

طبق قانون اصلاح شدة مورخ پنجم ژوئیه 1973، شرایط عمومى داوطلبان و همچنین نهادهاى آموزش‌دهندة ایشان براى احراز پست سردفترى فرانسه مشخص شده است.

اشخاصی‌که می‌توانند داوطلب پست سردفترى باشند عبارتند از:

ـ استاد حقوق یا وکیل دادگسترى (یا دارا بودن دیپلمى معادل آن) که می‌توانند پس از گذراندن یک دورة آموزشى تکمیلى 3 ساله، نایل به اخذ مدرک سردفترى شوند.

ـ کارشناس حقوقى و حقوقدان با دارا بودن مدرک حقوق و به عنوان کارمند، شغل آزاد یا وکیل شرکت با برخوردارى از برخى شرایط خاص، می‌توانند داوطلب سردفترى باشند.

ـ دفتریاران دارندة مدرک اولین دوره که سابقه کار و معلومات لازم را براى اخذ گواهى سردفترى داشته باشند.

* * *

کارشناس حقوقى یا حقوقدان

اشخاصی‌که داراى لیسانس حقوق بوده و مدت زمان معینى را به عنوان: قاضی، سخنران کنفرانس، مدرس حقوق، استادیار حقوق، وکیل، وکیل مدافع، حقوقدان، کارمند قضایى یا نمایندة صنفی، مأمور یا مدیر تصفیه، منشى محاکم تجارى و مأمور اجراء مشغول به کار باشند، می‌توانند با برخوردارى از دو شرط ذیل که از جانب سازمان مرکزى وزارت دادگسترى مشخص گردیده است و داوطلب بایستى پروندة خویش را به آن سازمان تودیع نماید، پست سردفترى را احراز نماید:

ـ کار عملى در دفترخانه براى مدت زمانى که از طرف وزارت دادگسترى معین گردیده است و این مدت نباید کمتر از یکسال باشد.

مسئولیت سردفتران - تبدیل و یا تعویض وثیقه سردفتر و دفتریار - بررسی دلایل اقتباس قوانین ایران از فرانسه 

ـ امتحان سنجش معلومات لازم که از طرف مرکز ملى آموزش شغلى سردفترى ( C.N.E.P.N ) سالى یکبار برگزار می‌گردد و ضرورت گذراندن این امتحان از جانب سازمان مرکزى وزارت دادگسترى پس از مشاوره با دفتر شوراى عالى سردفتری، تصریح شده است.

دفتریاران شاغل

براى کسب گواهى سردفترى از این طریق نیاز و ضرورتى به داشتن مدرک لیسانس حقوق نیست بلکه این شیوه به دفتریاران شاغل در دفترخانه که دارندة مدرک «اولین دوره» می‌باشند اختصاص دارد.

اشخاصى که نزد سردفتر یا یکى از نهادهاى دفترخانه‌اى با بیش از 9 سال سابقه که 6 سال آن پس از اخذ مدرک اولین دوره است اشتغال داشته باشند می‌توانند در امتحان سنجش معلومات لازم که سالى یکبار توسط C.N.E.P.N برگزار می‌گردد، شرکت نمایند.

گذراندن این امتحان براى دفتریارانى که داراى مدرک لیسانس حقوق و همچنین گواهى «اولین دوره» می‌باشند و متقاضى پست سردفترى هستند و 7 سال سابقه اشتغال در دفترخانه که 4 سال آن پس از اخذ مدرک «اولین دوره» باشد، ضرورتى ندارد.

تقاضاى داوطلب بایستى به صورت مکتوب به سازمان مرکزى وزارت دادگسترى و به عنوان دادستان دادگاه عالى قضایى محل سکونت وى تا قبل از اول ماه مى هر سال ارسال شود. برنامه و چگونگى امتحان سنجش در محل C.N.E.P.N در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت.

در برخى مراکز آموزش شغلى سردفترى یک دوره آمادگى با شرکت در سمینارهایى که دو سال به طور می‌انجامد، در نظر گرفته شده است.

شرایط عمومى صلاحیت جهت سردفتری

شرط ملیت و (تابعیت): فرانسوى بودن

شرایط مربوط به مدرک:

1ـ داشتن لیسانس حقوق (یا مدرک معتبر دیگرى که معادل و مرتبط با آن جهت پست سردفترى باشد).

2 ـ داشتن مدرک صلاحیت براى انجام امور سردفترى و گواهى پایان دوره یا مدرک عالى سردفتری

اشخاصى که داراى مدرک اولین دوره می‌باشند و شرایط لازم در خصوص سابقه خدمت مورد نظر را داشته و امتحان سنجش معلومات را نیز با موفقیت گذرانده باشند از هر دو شرط فوق معاف خواهند بود.

افراد داراى برخى مهارت‌هاى حقوقى و داراى سابقه کار و گذراندن حداقل یکسال دورة کارآموزى و در صورت لزوم موفقیت در امتحان سنجش معلومات، از شرط دوم معاف خواهند بود.

شرایط مربوط به درستکارى و رعایت اصول اخلاقی:

1ـ نداشتن سابقة کیفرى مبنى بر عدم درستکاری، برهم زدن نظم عمومى و بی‌شرافتی،

2 ـ نداشتن سابقه اخراج ادارى و یا مجازات تأدیبى و انفصال از خدمت اداری

3 ـ نداشتن سابقه قضایى مبنى بر ورشکستگى یا به علت مجازات اجرایى قضایى براى احقاق حق و یا تصفیه حساب شرکت.

وظایف دادسرا در امور مدنی در فرانسه - ازدواج در ایران و فرانسه 

ساختارشغلی

رسالت شوراى عالى سردفتری

این شورا تنها نهاد کارى است که نمایندة تمام سردفتران فرانسه می‌باشد. شوراى عالى سردفترى رسالت‌هاى زیر را به عهده دارد:

ـ معرفى این حرفه به عموم

ـ تبیین سیاستگذارى اصلى خویش

ـ مشارکت در رشد و بالندگى سردفتری

ـ ارائه خدمات جمعى به سران دفاتر

شوراى عالى سردفترى در ارتباط خویش با عموم، در انعکاس رشد حقوقى مشارکت کرده و نظر خویش را در خصوص لوایح قانونى یا متون قانونگذارى در حال تدوین، اعلام می‌نماید.

ـ تشکیلات شورا

شوراى عالى سردفترى از سردفتران منتخب از سوى شوراى منطقه‌اى براى مدت زمان چهار سال، تشکیل می‌گردد.

اعضاء آن دفترى را متشکل از 7 عضو با احکام دو ساله تشکیل می‌دهند. مجمع عمومى چندین بار در یکسال تشکیل جلسه می‌دهد و جلسات آن از جانب کمیسیون‌هاى تخصصى بسیارى برگزار و آماده می‌گردد.

علاوه بر کمیسیون‌هاى فوق، شوراى عالى سردفترى براى نیل به رسالت‌هاى خود از طرف نهادهاى ذیل نیز مورد مساعدت و همیارى قرار می‌گیرد:

ـ مؤسسه مطالعات قضایى ( I.E.J ) که در سال 1971 با هدف دو جانبة:

1ـ کارشناسى و رسیدگى به طرح‌ها و پیشنهادات قانونى تقدیم شده به مجلس با مشارکت سرویس‌هاى خدماتى وزارتى و همچنین پیشنهاد دادن در خصوص کلیة اصلاحات و تنظیمات و مشارکت در تدوین متون مقرراتى و

2ـ به کارگیرى تمام مساعى خویش براى رشد و بالندگى حقوق، تشکیل گردید.

ـ هیأت توسعه که هدف از آن مشخص کردن و اجراء سیاستگذارى توسعه به منظور معرفى سردفتران به عنوان یک عامل اقتصادى بسیار مهم و محسوس در جهانى مملو از تغییر و تحول، می‌باشد.

همکارى بین‌المللى سردفتری

مجمع حقوقى هانوی

این مجمع به مناسبت دیدار رئیس‌جمهور وقت فرانسه از ویتنام در سال 1993 تشکیل گردید و اهداف پنجگانة ذیل را دنبال می‌کند:

ـ تنظیم یک سند قضایى براساس حقوق فرانسه و ویتنام

ـ مرکزیت بخشیدن به کلیة اطلاعات مربوط به همکاری‌هاى قضایی

ـ برگزارى کنفرانسها

ـ شرکت نمودن در دوره‌هاى آموزشى و مباحثات و تبادل افکار

ـ تکیه بر همکاری‌هاى دانشگاهى و توسعه و تحقیق در زمینة قضایی

هیأت سردفترى فرانسه در کمیتة راهبردى مجمع حقوقى شرکت می‌نماید و ضامن برگزارى دوره‌هاى آموزشى به صورت و در قابل سمینارها و سخنرانی‌ها می‌باشد.

کنسرسیوم کمک و مساعدت به کالج قضایى و مؤسسه حقوقى زبان رومانیایى هدف بانیان این کنسرسیوم، تحکیم روابط دانشگاهى میان فرانسه و رومانى در زمینة حقوق و توسعة اشکال جدید همکارى و تبادل افکار با همکارى و شرکت نمایندگان حرفه قضایی، می‌باشد.

سردفتران فرانسوى در چهارچوب این معیار، نمایندگان رومانى را به منظور ایجاد مؤسسات سردفترى دراین کشور، مساعدت می‌نمایند.

تبادل اطلاعات و افکار نیز به مناسبت برگزارى کنگرة سران دفاتر هر یک از دو کشور انجام می‌گیرد و سمینارهاى تخصصى بسیارى نیز در بخارست و در قالب دانشگاه سردفتری، برگزار شده است.

وکالت دادگستری در کشور فرانسه - شکایت از قاضی در حقوق فرانسه 

سردفترى فرانسه هر ساله 3 کارآموز را در اداراتش می‌پذیرد.

ساختارهاى شغلی

صندوق بازنشستگى سردفتران

صندوق بازنشستگى سردفتران، نهاد حقوقى خصوصى است که مسؤول نظم‌دهى می‌باشد با توجه به دارا بودن شخصیت حقوقی، این نهاد از لحاظ مالی، مستقل می‌باشد.

این بخش یکى از تشکیلات سازمان خودمختارف حرف آزاد می‌باشد که به موجب مصوبة 19 ژوئیه 1948 تأسیس گردیده است و محل اصلى آن در پاریس خیابان افش شمارة 43 طبقه هشتم می‌باشد.

صندوق‌هاى بازنشستگى حرف بدون حقوق تحت قیمومت ادارى بوده و براساس مندرجات بخش دوم از کتاب ششم آیین‌نامه تأمین اجتماعی، مقامات ذیصلاح دولت اساسنامه و تغییرات آنها را تصویب می‌نمایند.

صندوق بازنشستگى سران دفاتر به وسیله شوراى ادارى متشکل از 10 عضو رسمى و 10 عضو علی‌البدل می‌باشد و یک رئیس و یک مأمور حسابرسی، عملکرد نهاد را تحت نظارت شوراى عالى تأمین می‌کنند.

کلیة کارکنان در عملکرد صندوق شرکت نموده و فعالیت ایشان از جمله مساعدت داوطلبانه، سرمایه‌گذاری، ادارة امور مربوط به اموال غیرمنقول و... در بطن کمیسیون‌هاى مختلف، صورت می‌گیرد.

در کنار این صندوق، یک کمیسیون کنترل و نظارت حسابدارى متشکل از کارکنان قدیمى صندوق نیز، وجود دارد.

هدف و رسالت

هدف از تأسیس صندوق، ایجاد نظام بیمه سالمندى اجبارى می‌باشد و عبارت است از:

ـ نظام کمک هزینة سالمندى (تحت عنوان نظام اصلی) به طور مشترک در میان کلیة صاحبان حرف آزاد به موجب قانون مورخ 17 ژانویه 1948، ایجاد شده است.

ـ نظام بیمة سالمندى تکمیلى حرف خاص مصوب 14 دسامبر 1949

ـ نظام بیمة سالمندى تکمیلى ویژة سران دفاتر حوزة دادگاه استیناف شهرهاى کفله‌مار و متس مصوب 3 مارس 1951.

این نظامها براساس قوانین تعیین سهم مالیاتى عمل می‌کنند.

پیوستن به این بخش براى سردفتران از بدو استخدامشان الزامى و اجبارى است به استثناء سران دفاترى که مشمول نظام کلى حقوق بگیران می‌باشند.

مسؤولیت و وظیفه سردفتر

در اجراى اصول کلى حقوق فرانسه، سردفتر مسؤول جبران خسارات وارده بر مشترى (ارباب رجوع) به موجب اشتباه مرتکب شده در روند کارى خویش می‌باشد. سردفتر می‌بایست خود را نسبت به دو تعهد دیگر نیز ملزم بداند.

ـ در وهلة اول مورد تعهد بیمة مسؤولیت مدنى جهت تأمین مالى قرار گیرد.

ـ خود را به همراه سایر اعضاى این حرفه مسؤول کلیه مشتریان بداند.

در صورتى که تعهد بیمة مسؤولیت مدنى وجود نداشته باشد، اتحادیه سران دفاتر به منظور پوشش دادن خطرات احتمالى که این شغل را تهدید می‌کند موارد ذیل را در نظر گرفته است:

ـ صندوق‌هاى منطقه‌اى ضمانى که منابع مالى آن به وسیله سهام مشترک سران دفاتر حوزة منطقه مربوطه تأمین می‌گردد.

ـ و صندوق مرکزى ضمانى که منابع مالى آن از سهام مشترک کلیة سران دفاتر فرانسه تأمین می‌شود.

همچنین در صورت خسارت وارده بر یک مشترى از جانب سردفتر در جریان عملکرد شغلی، پوشش مالى این خسارت توسط یکى از مراجع ذیل انجام می‌گردد:

ـ توسط شرکت بیمه‌کنندة خطر مسؤولیت مدنى شغلی

ـ صندوق منطقه‌اى ضمانی

ـ صندوق ملى ضمانی

ـ و بالاخره به عنوان آخرین مرجع در صورتى که این کمک‌ها کافى نباشند، توسط کلیة سردفتران فرانسه جبران خسارت خواهد شد.

تحولات دوران قضایی در دوران انقلاب فرانسه - نگاهی به شورای ملی کانونهای وکلای فرانسه 

سران دفاتر رسالت خود را با ارائه خدمات عمومى انجام می‌دهند و سهم عمده‌اى در حیات اقتصادى کشور دارند در اول ژانویه 2004 از تعداد 8042 سردفتر، 5832 نفر به صورت شراکتى در 2518 انجمن شغلى مدنى ( SCP ) و یا انجمن شغلى آزاد ( SEL ) اشتغال دارند.

5794 دفترخانه به امور مشتریان در کل فرانسه می‌پردازند و حدود 54000 نفر در دفترخانه‌ها مشغول به کار و حقوق بگیر می‌باشند.

تعداد سردفتران خانم در فرانسه 1474 نفر می‌باشد و میانگین سن براى سردفترى 50 سال تمام است.

1/50% از امور دفترخانه‌ها به اموال غیرمنقول، فروش خانه و اجاره، 2/13% به اسناد اعتباری، 3/23% اسناد خانوادگی، 2/4% معاملات اموال غیرمنقول و 2/9% به حقوق شرکت، مشاوره و کارشناسى اختصاص دارد.

آموزش اصلى و اولیة دفتریاران

مدارس سردفتری

آموزش دفتریاران سردفترى توسط مدارس سردفترى صورت می‌گیرد.

آموزش شامل دو دورة دو ساله می‌باشد و در خصوص تدریس حقوق خصوصى و سردفترى عملى است. دروس طى سال تحصیلى یعنى از ماه اکتبر تا ژوئن ارائه می‌گردند.

ـ دوره اول:

شامل دو سال تدریس تمام وقت می‌باشد. ورود به دورة اول براى دارندگان لیسانس یا دیپلم مشابه پس از امتحان و نظرخواهى از مدیر مدرسه، آزاد است سایر داوطلبان بایستى در امتحان ورودى برگزار شده توسط هر مدرسه که در ماه سپتامبر انجام می‌گیرد، موفق شوند.

براى اولین دوره، پس از اتمام سال اول امتحانى جهت راهیابى به سال دوم گرفته می‌شود و توانایی‌هاى حقوقى در سال دوم اولین دوره، به دست می‌آیند.

پس از گذراندن امتحان پایان دوره، مدرکى دال بر گذراندن دورة اول صادرخواهد شد.

ـ دوره دوم:

دارندگان این مدرک بایستى براى ثبت‌نامه در سال دوم دومین دوره، در دفترخانه اشتغال داشته باشند و همزمان با اشتغال در یک دفترخانه به صورت پاره‌وقت تحت آموزش مدرسة سردفترى نیز خواهند بود. این آموزش به صورت کارهاى عملى و سمینارها با شرکت در امتحان دفتریار اولى سردفتر (که سالى یکبار و معمولاً در ماه سپتامبر یا اکتبر برگزار می‌شود)، ادامه خواهد داشت.

دارندگان مدرک دانشگاهى تخصصى ( DUT ) در زمینة امور قضایى و حقوقی، لیسانس حقوق یا دیپلم تحصیلات دانشگاهى عمومى ( DEUG ) رشتة حقوق یا دیپلمه‌هاى تحصیلات دانشگاهى علمى کاربردى ( DEUST ) که دورة کارآموزى حقوقى را طى کرده باشند، به طور مستقیم در اولین سال دورة دوم پذیرفته می‌شوند.

ـ طریق دانشگاهی

الف ـ پس از دیپلم پایان دورة اول

در صورتى دیپلم با معدل کافى احراز شود، دارنده آن می‌تواند بدون داشتن لیسانس ورود به سال اول حقوق را درخواست نماید.

ب ـ پس از دیپلم سردفتر اولی

دارندگان این مدرک در اولین دورة دوم (سومین سال حقوق) پذیرفته می‌شوند پس از دریافت دیپلم حقوق، دفتریاران می‌توانند آموزش را به صورت تمام وقت ادامه دهند و در پایان دوره، دیپلم صلاحیت شغلى سردفترى را مشروط بر پذیرش در امتحان صلاحیت سردفتری، اخذ نمایند.

پس از آن بایستى دورة کارآموزى دو ساله‌اى را به همراه شرکت در 6 سمینار، تدوین گزارش دورة کارآموزى و دفاع از آن، سپرى کنند که این موارد در حکم مجوز اخذ گواهى پایان دورة داوطلب شغل سردفترى است.

ـ دورة کارآموزى شغلى طى دومین دوره

طول مدت این دوره حداقل دو سال می‌باشد که به گذراندن دوره تحصیلى و اشتغال در دفترخانه تقسیم می‌شوند. همچنین دورة شغلى عملى می‌تواند در صورتى که بیش از یکسال نباشد (حداکثر شش ماه) در حرفة دیگرى یا در دانشگاه خارج از کشور، لحاظ شود که در این راستا مدرسة سردفترى مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهد داد.

اشتغال به کار در دفترخانه از جانب صنوف شغلى به ویژه ارائه آگهى نزد کمیسیون ملى کار با ابلاغ نام فرد موردنظر به کلیه دفترخانه‌ها در بولتون‌ ماهانه تقاضاهاى شغلی، صورت می‌گیرد.

برخى از شوراهاى منطقه‌اى سردفترى نیز یک بورس دوره‌اى را ترتیب می‌دهند. نهایتاً، مدارس سردفترى تمام سعى و تلاش خود را براى یافتن دفترخانه‌هایى که دفتریاران کارآموز را جذب و استخدام کند، به کار می‌بندند.

مدرسه ملى آموزش سردفترى مکاتبه‌اى ( E.N.E.N.C )

آموزش مکاتبه‌اى توسط مرکز ملى آموزش سردفترى ( C.N.E.P.N ) صورت می‌گیرد و فقط به دوره اول اختصاص دارد همچنین شامل حقوق‌بگیران این حرفه نیز می‌شود اما می‌تواند سایر حقوق‌بگیران حرف دیگر و یا سایر افرادى که به دلایل شخصى نمی‌توانند آموزش تمام وقت دورة اول را ببینند، شامل شود.

قانون اساسی فرانسه - قانون آیین دادرسی مدنی فرانسه به فارسی 

طول مدت تحصیل دو سال می‌باشد.

استاد حقوق ـ وکیل دادگستری

دیپلمه سردفتری

آموزش شغلى سردفترى مصوب قانون 609 ـ 73 مورخ 5 ژوئیه 1973، بارها مورد اصلاح قرار گرفته است.

یک استاد حقوق یا وکیل دادگسترى که مایل به احراز پست سردفترى می‌باشد می‌تواند به دلخواه جهت نیل به این مقصد یکى از دو دورة اموزشى ذیل را انتخاب نماید:

ـ طریق شغلی

این شیوه که چگونگى آن به موجب قانون 399 ـ 89 مورخ 20 ژوئن 1989، اصلاح گردیده است شامل یک دورة سه ساله است.

ـ سال اول:

1ـ امتحان پذیرش که سالى یکبار و پذیرش حداقل سه کاندیدا می‌باشد. اساتید حقوق یا وکلاى دادگسترى که مدرک اولین دوره را دارا می‌باشند از این امتحان معاف هستند.

2ـ آموزش تمام وقت توسط مرکز آموزش شغلى سردفتری.

3 ـ امتحان فارغ‌التحصیلى به صورت مکتوب یا شفاهى با تأیید شوراى ادارى CFPN

4 ـ صدور «دیپلم صلاحیت شغلى سردفتری» از جانب مرکز ملى آموزش شغلى سردفتری.

ـ سال دوم و سوم ـ دورة کارآموزی:

الف ـ ثبت‌ نام در دفتر کارآموزى مرکز آموزش شغلى سردفتری، که به دفترخانه‌اى که داوطلب دورة کارآموزى سردفترى را در آنجا گذرانده است، بستگى دارد.

ب ـ تثبیت وضعیت شغلی، حقوق‌بگیر یا کارمند تمام وقت با مساعدت صندوق بازنشستگى دفتریاران ( CRPCEN ).

ج ـ شرکت مؤثر و فعال و مستمر در 6 سمینار مرکز آموزش شغلى سردفتری: نظارت مستمر بر دانسته‌ها

د ـ تدوین گزارش دورة کارآموزى و دفاعیه نزد هیأت ژوری.

همچنین یک یا دو سال دورة تکمیلى می‌تواند الزامى باشد یا اینکه گزارش کارآموزى جدید و دفاعیه آن مجدداً صورت بگیرد.

ه‿ ـ صدور گواهى پایان دورة کارآموزى از جانب مرکز آموزش که به همراه «دیپلم صلاحیت شغلى سردفتری» پاسخگوى یکى از شرایط عمومى صلاحیت شغلى سردفترى است.

ـ طریق دانشگاهی:

این شیوه نیز به موجب قانون 5 ژوئیه 1973 ایجاد شده و مورد اصلاح قرار گرفت و چگونگى آن با قانون 5 ژوئیه 1973 اصلاح و براى یک دورة سه ساله، تثبیت گردیده است.

ـ سال اول: استاد دانشگاه یا وکیل دادگستری، تحصیلات خویش را در دانشکدة حقوق براى اخذ مدرک دیپلم تحصیلات عالى خاصف ( DESS ) حقوق سردفترى ادامه می‌دهند.

سال دوم و سوم ـ دورة کارآموزی:

الف ـ ثبت نام دوگانه:

ـ در یکى از دانشگاه‌هاى طراز اول از جانب وزیر آموزش عالى که قراردادى با مرکز ملى آموزش شغلى سردفترى در این خصوص امضاء نموده است.

ـ در دفتر دورة کارآموزى مرکز آموزش شغلى که این امر به دفترخانه‌اى که داوطلب در آنجا به عنوان کارآموز سردفترى اشتغال داشته است، بستگى دارد.

ب ـ تثبیت وضعیت شغلی، حقوق‌بگیر، کارمند تمام وقت با مساعدت صندوق بازنشستگى دفتریاران

ج ـ شرکت فعال در آموزش همزمان به وسیلة دانشگاه و مرکز به صورت کارهاى منظم و سمینارها، این آموزش به چهار ترم تحصیلى تقسیم می‌شود که در پایان هر ترم امتحان گرفته می‌شود.

د ـ دفاع از پایان‌نامه نزد هیأت ژورى و صدور «دیپلم عالى سردفتری» ( DSN ) که دیپلم مشترک دانشگاهى و شغلى از جانب دانشگاه می‌باشد و پاسخگوى یکى از شرایط عمومى صلاحیت شغلى سردفترى است.

دانشگاه‌هاى آموزش دهندة سردفترى در فرانسه عبارتند از:
پاریس 2ـ اَکس، مارسى 3ـ پاریس 5 ـ بوردو 1ـ کلرمون ـ فراند ـ پاریس 10 نانتفرـ پاریس 12 ـ گرونوبل ـ پوآتیه ـ لیل ـ لیون 2 ـ رن ـ روآن، کن ـ مونپلیه 1 ـ تولوز ـ نیس و پاریس 1.

ـ دورة کارآموزى عملی
این دوره در نزد، یک سردفتر صورت می‌گیرد اما می‌تواند حداقل براى 6 ماه نزد حقوقدان دیگرى در فرانسه یا خارج از کشور انجام بشود. مرکز آموزش شغلى مربوطه در این خصوص شما را راهنمایى خواهد کرد.

اشتغال به کار در دفترخانه توسط خود داوطلب صورت می‌گیرد و با مراجعه به کانون ادارى سران دفاتر یا کمیسیون اشتغال با درج نامش در بولتن ماهنامه‌اى که در تمام دفترخانه‌ها توزیع می‌شود، انجام بگیرد.

مراکز آموزش شغلى سردفترى نیز به نوبة خویش تمام سعى خود را براى انجام کلیة اقدامات لازم جهت یافتن دفترخانه‌هاى موردنظر براى اشتغال کارورزان، به کار می‌بندند.

وکالت در فرانسه

پی نوشت :

منبع: مجله کانون سردفتران، سال چهل و هفتم،دوره دوٌم،ماهنامه شماره پنجاه و هفت

نویسنده احمدعلى سیروس

منبع : معاونت حقوقی و امور مجلس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.