×

نمایندگان مجلس با افزایش هزینه دادرسی مربوط به معاملات ملکی و مهریه زنان مخالفت کردند

نمایندگان مجلس با افزایش هزینه دادرسی مربوط به معاملات ملکی و مهریه زنان مخالفت کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی (یکشنبه 3 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی تبصره های الحاقی به بخش درآمدی لایحه بودجه 1394، تبصره الحاقی 8 آن را مورد بررسی قرار دادند

نمایندگان-مجلس-با-افزایش-هزینه-دادرسی-مربوط-به-معاملات-ملکی-و-مهریه-زنان-مخالفت-کردند وکیل 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی  (یکشنبه 3 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی تبصره های الحاقی به بخش درآمدی لایحه بودجه 1394،  تبصره الحاقی 8 آن را مورد بررسی قرار دادند.

نحوه اخذ هزینه های دادرسی در دعاوی حقوقی و کیفری - هزینه دادرسی دعوی جلب ثالث - هزینه دادرسی و نحوه مطالبه آن توسط محکوم له - محاسبه هزینه های دادرسی - هزینه های رسیدگی به دعاوی حقوقی - اعسار از پرداخت هزینه دادرسی 

براساس تبصره الحاقی 8 مقرر شده بود در سال 1394 بهای خواسته و هزینه دادرسی مربوط به آن حداقل پنجاه‌درصد (50%) ارزش معاملاتی املاک هرمنطقه تقویم می‌شود و بهای خواسته طلا و نقره و سایر موارد مشابه نیز مطابق با نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت پرداخت هزینه دادرسی، پنجاه‌درصد (50%) قیمت روزآن تقویم می‌شود.

اما نمایندگان با این استناد که دادگستری محل درآمدزایی نیست و دادخواهی حق مسلم مردم است، با آن مخالفت کردند.

سیدناصر موسوی لارگانی پیشنهاد حذف این تبصره را در صحن علنی ارائه کرد وگفت:‌ با افزایش این هزینه، بسیاری از مردم به دلیل آنکه توانایی در پرداخت مبلغ مقرر شده را ندارند، از حق خود خواهند گذشت.

سپس حمیدرضا طباطبایی نائینی نیز با استناد به اصل 34 قانون اساسی اخطار داد و گفت: دستگاه های حاکمیتی همچون دادگستری و نیروی انتظامی محل درآمدزایی نیستند و باید در بودجه عمومی تأمین درآمد شوند لذا دادخواهی که حق مسلم مردم است باید رایگان باشد.

محمدعلی اسفنانی نیز در موافقت با حذف این تبصره الحاقی توضیح داد: تظلم خواهی حق مردم است و افزایش هزینه 50 تا 100 درصدی هزینه دادرسی راه برای احقاق حق مردم بسته شده است.

دادرسی فوری یا دستور وقت چیست ؟ - نحوه درخواست اعاده دادرسی - راهکارهای جلوگیری از اطاله عمدی دادرسی - الزامات اعاده دادرسی در امور کیفری - تشریفات دادرسی - دادرسی بیطرفانه در امور کیفری - تغییر سمت خوانده در اثناء دادرسی 

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: قسمت مربوط به طلا و نقره به خصوص درمورد مهریه زنان است اما در شرایطی که زنان گاهی حتی توانایی پرداخت فقط 100 هزار تومان برای پرداخت جهت هزینه دادرسی ندارند چطور می توان آنها را مجبور کرد که به میزان 50 درصد مهریه خود جهت هزینه این کار پرداخت کنند؟

نماینده دولت نیز ضمن مخالفت با تبصره الحاقی 8 توضیح داد: وظیفه حاکمیت، تسریع و تسهیل احقاق حق است ولی با این تبصره رسیدگی به حق صاحبان حق با اشکالات و موارد عدیده مواجه می شود.

پس از اعلام نظر مخالف کمیسیون تلفیق، پیشنهاد حذف این تبصره به رأی گذاشته شد و نمایندگان با 145 رأی موافق، 21 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن با آن موافقت و مخالفت خود را با افزایش هزینه دادرسی مربوط به پرونده های مهریه و معاملات ملکی اعلام کردند./  

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.