×

انتقال پایتخت امکان پذیر نیست

انتقال پایتخت امکان پذیر نیست

شهردار تهران با اشاره به وجود مشکلات و معضلات تهران به عنوان یک کلانشهر و پایتخت کشور بیان کرد در حال حاضر بیش از 23 درصد جمعیت کشور در این شهر متمرکز شده‌اند

انتقال-پایتخت-امکان-پذیر-نیست

شهردار تهران با اشاره به وجود مشکلات و معضلات تهران به عنوان یک کلانشهر و پایتخت کشور بیان کرد: در حال حاضر بیش از 23 درصد جمعیت کشور در این شهر متمرکز شده‌اند در حالی که تهران تنها حدود یک درصد از جغرافیای کشور را به خود اختصاص داده است.محمدباقر قالیباف با اشاره به موضوع تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت گفت: بررسی این موضوع در حقیقت مهم‌ترین چالش توسعه و پیشرفت کشور است که امروز مورد بحث اندیشمندان حاضر در این همایش قرار گرفته است.

انتقال پایتخت از منظر قانون اساسی - طرح انتقال پایتخت در دستور کار مجلس - جزییات طرح جابه جایی پایتخت 

وی افزود: به اعتقاد من تا امروز همه افرادی که به جهت علمی به موضوع انتقال پایتخت پرداخته‌اند، بر این نکته تاکید می‌کنند که انجام این کارعمل درستی نیست و با نگاه به تجربه مدیریتی که در سطح ملی و محلی در حوزه‌های مختلفی از جمله انتظامی، اقتصادی، خدماتی و فنی داشته‌ام، فارغ از اینکه پول در کشور وجود داشته باشد، یا خیر؟ این کار امکان‌پذیر نیست.شهردار تهران با اشاره به وجود مشکلات و معضلات تهران به عنوان یک کلانشهر و پایتخت کشور بیان کرد: در حال حاضر بیش از 23 درصد جمعیت کشور در این شهر متمرکز شده در حالی که تهران تنها حدود یک درصد از جغرافیای کشور را به خود اختصاص داده است، این یعنی مرگ علائم زندگی و عناصر زندگی در محیط. در حقیقت همه خط قرمزهای محیط زیستی را که امروز همه تلاش می‌کنند از آنها عبور کنند، ما پشت سر گذاشته‌ایم و از آنها عبور کرده‌ایم.وی گفت: این تمرکز جمعیتی در یک درصد خاک کشور باعث می‌شود نه تنها چهار سد، بلکه هر سد دیگری نیز اضافه کنیم، نتوانیم تامین آب شرب جمعیت تهران را انجام دهیم. همگی شاهد مشکلات زیست‌محیطی در تهران هستیم و هم زمین و هوا را آلوده کرده‌ایم.شهردار تهران با تاکید بر داشتن برنامه توسعه برای پیشرفت کشور ادامه داد: نمی‌توانیم عوامل محیط زیستی را قربانی بحث پیشرفت کنیم. در حال حاضر تهران در شرایطی قرار گرفته که به نظر من این شرایط سخت غیر قابل برگشت شده است و حداقل برای توان موجود غیرقابل برگشت خواهد بود.قالیباف ادامه داد: تهران علاوه بر مشکلات محیط زیستی، آسیب‌های جدی اجتماعی، مشکلات اقتصادی و فرهنگی را نیز دارد که برخی از آنها مشکلات عمومی همه کلانشهرهای دنیاست، مانند ترافیک، حاشیه‌نشینی و... البته شدت و ضعف آنها نیز در کلانشهرهای مختلف متفاوت است.

پایتخت قد بلند می شود - مجلس به کلیات طرح انتقال پایتخت رای داد ، سخنگوی وزارت کشور : طرح انتقال پایتخت مغایر قانون اساسی است 

 آمادگی برای توقف صدور مجوزی ساخت و ساز

شهردار تهران با اشاره به برخی اظهارنظرها درخصوص صدور بیش از حد مجوز ساخت و ساز در تهران توسط شهرداری گفت: شهرداری تهران براساس طرح جامع و طرح تفصیلی اقدامات خود را انجام می‌دهد و براساس حقوقی که برای مردم قائل است، کارهای خود را پیش می‌برد؛ به طوری که در ارائه بودجه سال 1394 اعلام کردم به عنوان شهردار تهران آماده‌ام هیچ پروانه ساخت و سازی در شهر تهران صادر نکنیم. اگر احساس می‌کنید ساختمان‌سازی باعث معضلات شهر تهران است، ما این آمادگی را داریم هیچ مجوز ساخت و سازی را صادر نکنیم. برخی اعلام می‌کنند که رانت دولت‌ها در فروش نفت است و رانت شهرداری‌ها در صدور مجوز ساخت و سازها. متاسفانه این موضوع تا حدی صحت دارد؛ اما افتخار ما در دهه گذشته این است که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانیم این رانت را برای همیشه تعطیل کنیم.وی تاکید کرد: براساس طرح جامع و چشم‌انداز 1404 جمعیت‌پذیری شهر تهران امروز خارج از برنامه نیست، اما از تهران که فاصله می‌گیریم، آیا رشد جمعیت و ساخت و سازها مانند تهران کنترل شده است؟ آیا رشد جمعیت بالاتر از 5 درصد در دشت تهران وجود ندارد؟ متاسفانه امروز در یک طرف اتوبان آزادگان که در کنترل شهرداری تهران است، این مشکلات وجود ندارد اما در طرف دیگر که خارج حریم تهران است، شهرک‌های میلیونی چطور باید ساماندهی شوند. شهرهایی که تبدیل به خوابگاه شده‌اند، بدون اینکه نقشی در تولید داشته باشند و تنها جمعیتی که برای کار وارد تهران می‌شود را شاهد هستیم.

اجرای مصوبه تغییر پایتخت در گرو تایید رهبر انقلاب است - دولت قادر به تامین هزینه انتقال پایتخت نیست 

 کمترین حاشیه‌نشینی در تهران

به گزارش ایسنا، شهردار تهران با اشاره به کاهش حاشیه‌نشینی در شهر تهران افزود: یکی از افتخارات شهرداری تهران این است که درحال حاضر کمترین حاشیه‌نشینی را داریم و با وجود جمعیت 8 میلیونی در شب و 11 میلیونی در روز، سهم حاشیه‌نشینی تهران کمتر از 10 درصد شده است اما در کلانشهرهایی مانند مشهد و تبریز حاشیه‌نشینی بیش از 35 درصد وجود دارد.وی درخصوص موضوع تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت گفت: یک مشکل کارکردی وجود دارد که این دو مستمر بر یکدیگر اثر می‌گذارند. در بخش ساختاری اگر دولت تصمیم نگیرد و توزیع فضای قدرت انجام ندهد، امکان ندارد در کشور پیشرفت حاصل شود و برای غلبه بر مشکلات راهی داشته باشیم.قالیباف با اشاره به کاهش قیمت نفت در سال 1380 گفت: در آن سال به دلیل اینکه دولت پول نداشت، اختیارات واگذار شد و باعث شد برای نخستین‌بار رشد 11 درصدی صنعت در کشور را شاهد باشیم. این رشد 11 درصدی صنعت به این دلیل بود که دولت اجازه دخالت مردم در تولید را داد. ولی از سوی دیگر در هنگامی که نفت به بشکه‌ای 100 دلار رسید، رشد اقتصادی دولت منفی شد. این اتفاقات تنها در فاصله یک دهه در کشور روی داد.وی ادامه داد: باید در کشور در حوزه ساختاری تفکیک کار ملی و محلی را انجام دهیم. باید کارهایی که از جنس امور تولی‌گری هستند در دولت و مرکزیت باقی بماند و اموری که جنس تصدی‌گری دارد به مدیران محلی واگذار کنیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.