×

پوربابایی اعتبار دستگاه قضایی بدون وکیل مستقل از بین می رود

پوربابایی اعتبار دستگاه قضایی بدون وکیل مستقل از بین می رود

یک وکیل دادگستری معتقد است که اعتبار دستگاه قضایی بدون وجود وکیل دادگستری مستقل از بین می‌رود

پوربابایی-اعتبار-دستگاه-قضایی-بدون-وکیل-مستقل-از-بین-می-رود

یک وکیل دادگستری معتقد است که اعتبار دستگاه قضایی بدون وجود وکیل دادگستری مستقل از بین می‌رود.

استقلال وکیل از مظاهر دادرسی عادلانه است ، وکیل رکن چهارم دادرسی - استقلال نهاد وکالت - وکیل کیست ؟ - میزان دستمزد وکیل

هوشنگ پوربابایی ، با اشاره به فرا رسیدن هفتم اسفندماه، روز استقلال کانون وکلا و بزرگداشت روز وکیل‌مدافع، اظهار کرد: باید دید که آیا استقلال وکیل و کانون وکلا لازم و ملزوم یکدیگرند یا خیر؟ به عبارتی استقلال تابع، بدون استقلال متبوع امکان‌پذیر نیست و بالعکس. چنانچه متبوع استقلال داشته باشد اما تابع خطر استقلال را در خود ببیند، عملا این استقلال امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه استقلال وکیل و کانون وکلا، دو پیامد مستقیم و بالذات در درون خود دارد، گفت: پیامد اول آن این است که اعتبار نهاد قضایی در جامعه داخلی و بین‌المللی با ایجاد استقلال کانون وکلا امکان‌پذیر است؛ یعنی در صورتی که وکیل دادگستری با کانون وکلا به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی استقلال تامه خود را حفظ کنند، اسباب ارتقای قوه قضائیه در موازین داخلی و بین‌المللی به وجود می‌آید.

این حقوقدان افزود: پیامد دوم استقلال وکیل و کانون وکلا، احقاق حق و احساس امنیتی است که ملت با واسطه یک وکیل مستقل که دور از تنش و ترس از نهادهای دولتی به دفاع از حقوق مردم در برابر نهادهای حکومتی می‌پردازد، به دست می آورد.

پوربابایی ادامه داد: اگر بعضی از افراد معتقدند که نظارت در کانون وکلا باعث از بین رفتن استقلال نمی شود یا بعضی دیگر معتقدند که نظارت صد در صد امکان استقلال را از بین می‌برد، باید بگویم که دچار افراط و تفریط شده‌اند؛ بنابراین باید تعریفی از نظارت قوای حاکمه بر کانون وکلا پیدا کرد و آن نظارت، نظارتی است که اسباب از بین بردن استقلال وکیل و کانون وکلا را فراهم نیاورد.

وکیل دادگستری وظیفه اش چپیست و از چه دفاع می کند ؟ - مراحل تمدید پروانه وکالت پایه یک کانون وکلای دادگستری مرکز 

وی تاکید کرد: نباید ‌آنقدر دامنه نظارت بر کانون وکلا گسترش یابد که وکیل دادگستری یا هیأت مدیره و یا اعضای موثر کانون وکلا، استقلال خودشان را از دست بدهند؛ بنابراین هر اقدامی در لایحه وکالت باعث نقض استقلال می‌شود. متاسفانه در هر بار که درخواست اصلاح لایحه وکالت یا تمدید آن شده است، به نحوی به بهانه نظارت، استقلال کانون وکلا زیر سوال رفته است.

پوربابایی با اشاره به این که روز هفتم اسفندماه، روز جشن استقلال نهاد وکالت و میراث ماندگاری است از سابق برای استقلال نهاد وکالت پیش‌بینی شده است، گفت: تاکنون سربازان این نهاد عدالتخواه از استقلال این نهاد پایداری کرده‌اند؛ بنابراین لازم است که بدانیم اعتبار دستگاه قضایی بدون وجود وکیل مستقل زایل می شود و مسئولان با این نگاه درصدد اصلاح لایحه وکالت برآیند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.