×

محدوده زوج و فرد در پایتخت لغو می شود؟

محدوده زوج و فرد در پایتخت لغو می شود؟

اتخاذ تدابیر ویژه برای کنترل بار ترافیکی در مرکز کلانشهری به نام تهران اگر چه سال هاست که به منظور رفاه حال شهروندان و مهم‌تر از ان کاهش میزان ذرات آلاینده ناشی از تردد وسایل نقلیه در مرکز شهر در دستور کار سازمان‌ها و نهادهای متولی قرار گرفته است،

محدوده-زوج-و-فرد-در-پایتخت-لغو-می-شود؟

اتخاذ تدابیر ویژه برای کنترل بار ترافیکی در مرکز کلانشهری به نام تهران اگر چه سال هاست که به منظور رفاه حال شهروندان و مهم‌تر از ان کاهش میزان ذرات آلاینده ناشی از تردد وسایل نقلیه در مرکز شهر در دستور کار سازمان‌ها و نهادهای متولی قرار گرفته است، ایده‌هایی که در قالب اعمال طرح ترافیک یا زوج و فرد برای همه ما آشنا است اما به نظر می‌رسد، راهکارهای قدیمی این روزها چندان هم جوابگو نبوده و در کشاکش اجرایی شدن برخی‌ها با نقض قانون آن را دور می‌زنند یا با پرداخت هزینه خرید آرم روزانه یا هفتگی عوارض مربوط به تردد در این محدوده را می‌پردازند. بنابراین نخستین واکنش به چنین اوضاعی اتخاذ برنامه‌های جدیدی است که بتواند کمکی برای افزایش تعداد روزهای سالم و پاک در این کلانشهر باشد.

پایتخت قد بلند می شود - نقش عوامل نرم افزاری در مهار معضل ترافیک - راهکارهای قانونی مهار ترافیک 

  محدوده محیط زیستی یک راهکار و جایگزین جدید

به گفته بسیاری از مدیران شهری از جمله شهردار پایتخت مهم‌ترین چالشی که این روز‌ها تهران با آن روبرو شده است آلودگی هواست. چالشی که جدا از بحث زیست محیطی ابعاد مادی، روحی و روانی شهروندان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب شده تا ایده‌ای نو به عنوان ایجاد محدوده محیط زیستی برای خودرو‌ها به میان بیاید. راه حل جدیدی که در صورت اجرایی شدن موجب لغو محدوده زوج فرد و جایگزینی این ایده جدید برای تردد خودرو‌ها باشد، تا همانطور که محمد باقر قالیباف، می‌گوید؛ با نگاه علم‌محور و تاکید بر خرد جمعی برای مشکلی به نام آلودگی هوا چاره‌اندیشی شود، زیرا که اکنون تحقق شعار آسمان آبی و زمین پاک هدف مهمی برای شهرداری تهران به شمار می‌رود که مصداق آن اجرای طرح کمپین آسمان آبی و زمین پاک است.  برنامه‌ای که مهدی یدی همدانی، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور هم از آن یاد می‌کند، اینکه طرح ایجاد محدوده برای اعمال سیاست‌های محیط زیستی و جلوگیری از ورود خودروهایی که آلوده کننده هوا هستند به محدوده مرکزی با عنوان (LEZ) به تصویب رسیده است و این برنامه ابتدا در تهران و سپس مشهد اجرایی می‌شود. وی امیدوار است که با اعمال طرح محدوده محیط زیستی خودرو‌ها بر اساس آلایندگی که دارند از ورودشان به محدوده مرکزی جلوگیری شود و نه بر اساس پلاک خودرو. به نظر می‌رسد، راهکار جدید مبتنی بر تغییر سیاست در برنامه‌ریزی‌های مربوط به حوزه حمل و نقل شهری بوده و به طور قطع آزمودن آن ضرر ندارد. زیرا که قرار است در آن ورود خودروها به محدوده‌ طرح ترافیک براساس استاندارد آلایندگی مدیریت شود.

مسئولیت کیفری آلودگی هوا در قانون جدید مجازات اسلامی - طرح های مقابله با آلودگی هوا ازمنظر حقوقی 

 تردد هیبریدی‎‌ها آزاد است

از این موارد که بگذریم مدیران شهری ایده دیگری نیز دارند که مبنای آن اظهارات شهردار تهران، مبنی بر این است که تصمیماتی مانند اجرای سراسری طرح‌ زوج یا فرد تاثیرات منفی زیادی بر زندگی مردم دارد، بنابراین نباید مردم را از حقوق‌شان محروم کنیم. باید در شهر تهران رویکرد‌ها را تغییر دهیم و از اعمال سیاست‌های پیشین فاصله بگیریم. براین اساس می‌توان این امتیاز را برای خودروهایی که آلاینده نیستند و از سوخت‌های پاک استفاده می‌کنند، در نظر گرفت که وارد منطقه طرح ترافیک بشوند. به عبارتی همانطور که سید جعفر تشکری هاشمی، در کسوت معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: در راستای سیاست‌های زیست محیطی مدیریت شهری و حمایت از حمل و نقل پاک، ورود خودروهای فاقد آلودگی به محدوده طرح ترافیک آزاد است، البته چنین قاعده‌ای نیز برای خود شروطی دارد، به طور نمونه اینکه تردد خودروهای هیبریدی و برقی در صورتی که نسبت به ثبت اطلاعات آن‌ها از طریق سامانه اقدام شده باشد، در محدوده مذکور آزاد خواهد بود.

 تقسیم بندی خودرو‌ها به چهار رنگ

خودروی شما چه رنگی است؟ آبی، سبز، زرد یا قرمز؟ رنگبندی‌هایی که سلیقه‌ای نیست و مبنای آن به شرایط وسیله نقلیه‌ای که در اختیار دارید بازمی‌گردد. به عنوان مثال قرمز شامل خودروهایی می‌شوند که به سن فرسودگی رسیده‌اند، مهم‌تر از آن کاربراتوری هستند و نمی‌تواند برگه تایید معاینه فنی را دریافت کنند. البته این دسته از خودرو‌ها امکان فعالیت در تهران را ندارند. گروه دیگری که به سن فرسودگی نزدیک شده‌اند و استاندارد آن‌ها پایین‌تر از یورو2 است در رده خودروهای زرد جای می‌گیرند و به طور قطع محدودیت‌هایی را در زمان آلودگی هوا برای تردد در هسته مرکزی و محدوده طرح ترافیک برای آن‌ها در نظر گفته می‌شود.  خودرو‌ها استاندارد یا سبز نیز که در رده استاندارد یورو2 به بالا قرار دارند و در شرایط اضطرار آلودگی هوا، برای تردد آن‌ها محدودیت‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.  اما درباره خودروهایی که جزء رنگ آبی قرار می‌گیرند، باید گفت این خودرو‌ها برقی و دارای استاندارد بیش از یوروپنج هستند که محدودیت کمی در این زمینه دارند. به زبان ساده‌تر همانطور که شهردار تهران بیان می‌کند: نباید هیچ محدوده ترافیکی برای خودروهای آبی در نظر بگیریم.

ارتباط فقه محیط زیست با آلودگی هوا و بنزین - آئین نامه جلوگیری از آلودگی هوا 

شماره گذاری نشدن موتورسیکلت‌های بنزینی

اگر به آمار دهه هفتاد درخصوص آلودگی هوا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم بیشترین آسیب از بالا بودن میزان دی اکسید کربن بوده است، اما امروز در شرایطی که آلودگی هوای تهران در مواقع زیادی به سختی تحمل می‌شود دیگر ماجرا تنها افزایش  CO2نیست بلکه مجموع آلاینده‌های فضای شهر را اشغال می‌کنند که باید برای کاهش آن‌ها به دنبال راه حل بود. درحال حاضر هم گفته می‌شود که خودروهای متحرک بیش از 80 درصد سهم آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند، در حقیقت خودرو‌ها منبع اصلی تولید ذرات معلق هستند. این در حالی است که شهردار تهران معتقد است که یک موتورسیکلت، 60 برابر یک خودروی استاندارد ایجاد آلودگی می‌کند. شاید به همین دلیل است که تشکری هاشمی هم از ارائه پیشنهاد شماره گذاری نشدن موتورسیکلت‌های بنزینی به دولت خبر می‌دهد.  تدبیری که می‌توان در کنار سایر موارد از آن به عنوان تلاش مدیران شهری برای توسعه زیرساخت‌ها در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان یاد کرد، زیرا که 60 درصد بودجه شهرداری تهران امروز به صورت متمرکز به حوزه حمل و نقل اختصاص پیدا کرده است، بیش از 70 درصد بودجه نیز به طور کامل توسعه‌ای و برنامه‌ای است و 30 درصد به صورت هزینه‌ای و حقوق و جاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور قطع در نظر گرفتن معیار استاندارد و آلوده ساز نبودن خودروهای می‌تواند معیار مناسبی برای کاهش میزان تولید ذرات آلاینده در هوایی باشد که ساکنان پایتحت حتی کلان شهرهای دیگر تنفس می‌کنند. اما نباید فراموش کرد که این راهکار تنها می‌تواند بخش کاهش آلودگی‌های موجود در هوا را پوشش دهد و کمی با آن وجه از تدبیر تعیین محدوده طرح ترافیک که در بر گیرنده کاهش بار ترافیکی است را نقض می‌کند. هرچند که به طور قطع با فرهنگسازی در زمینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شاید بتوان از این احتمال نامطلوب نیز جلوگیری کرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.