×

ورود محکومان مالی به زندان ها با شیب تند رو به افزایش است

ورود محکومان مالی به زندان ها با شیب تند رو به افزایش است

رئیس ستاد دیه کشور گفت هرچند تعداد مددجویان تصادفات رانندگی رو به کاهش است، اما ورود محکومان مالی به زندان‌ها با شیب تندی رو به افزایش است

ورود-محکومان-مالی-به-زندان-ها-با-شیب-تند-رو-به-افزایش-است وکیل 

رئیس ستاد دیه کشور گفت: هرچند تعداد مددجویان تصادفات رانندگی رو به کاهش است، اما ورود محکومان مالی به زندانها با شیب تندی رو به افزایش است.

محکومان مالی پیشتاز زندانیان غیرعمد هستند - محکومان مالی ، محرومان قانون - اصل ، اعسار محکومان مالی است -  تاریخچه سازمان زندان ها - برای متهمان جرائم غیر عمد، حکم زندان صادر نکنید

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور، سید اسدالله جولایی با بیان اینکه این نهاد مردمی از ابتدای تأسیس خود تاکنون توفیق آزادی بیش از 85 هزار نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری را داشته، اظهار داشت: این افراد که  اغلب سرپرست خانواده هستند به دنبال وقوع حادثه‌ای اتفاقی و به طور ناخواسته راهی زندان شده و در ادامه به دلیل عجز در پرداخت ‌بدهی یا دیه خود برای مدتی در زندان ماندگار شده‌‏اند.

وی در خصوص آمار زندانیان جرائم غیرعمد ورودی به زندان‌ها نیز اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در حال حاضر روند ورودی مددجویان تصادفات رانندگی با شیب ملایم رو به کاهش بوده و در مقابل متأسفانه روند ورودی مددجویان مالی غیرعمد و غیرکلاهبرداری با شیب تندی رو به افزایش است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: با وجود کاهش قابل ملاحظه تعداد زندانیان حوادث رانندگی هم اکنون در رابطه با جرائم شبه عمدی و یا حوادث کارگاهی همچون موضوعات مربوط به سقوط بالابر غیر استاندارد، ریزش آوار ساختمانی، ریزش چاه، گاز گرفتگی و شلیک گلوله در پادگان‌های نظامی یا مراسم سنتی در ستادهای شعب دیه استانی پرونده‌هایی تشکیل شده است که متأسفانه  باید گفت در این زمینه با رشد فاحشی روبرو هستیم.

جولایی با اشاره به افرادی که در اثر وقوع یک حادثه رانندگی بدون هیچ گونه سوء نیت راهی زندان می‌شوند، گفت: به دلیل افزایش تولید خودرو و به تبع، تردد خودروهای بیشتر در مسیرهای غیراستاندارد و عمدتاً باریک و کم نور جاده‌های روستایی آمار تلفات و مصدومان رانندگی در این مسیرها با رشد چشمگیری همراه بوده است که توجه بیشتر به این موضوع باید از جمله اولویت‌های ما در سال آینده باشد.

 زندانی بیمار، امنیت زندان را به مخاطره می اندازد - زندانی هم شهروند است - زندان ، بایدها و نبایدها 

وی همچنین بیشترین زندانیان جرایم غیرعمد زندان‌های کشور را محکومان مالی (غیرکلاهبرداری) اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه بسیاری افراد از جمله جوانان و زنان سرپرست خانواده بدون تعمد و بدون نیت کلاهبردانه به راحتی و صرفاً بر مبنای یک حساب بانکی موفق به دریافت دسته چک می‌شوند، در این خصوص لازم به نظر می‌رسد بانک‌ها ضمن اعمال مقررات خاص با توجه به میزان موجودی و گردش مالی سپرده گذاران به صورت اعتباری به متقاضیان دسته چک ارائه دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر از هزینه تولد یک کودک تا هزینه تحصیل یک دانش‌آموز گرفته تا هزینه ازدواج یک زوج و هزینه مراسم کفن و دفن با دریافت وام‌های بانکی انجام می‌گیرد، که برای بقای حیات در این شرایط اقتصادی که بعضاً بر اثر بی احتیاطی عامل روانه شدن بسیاری از ضامنان به زندان‌ها شده است، توجه بیشتری از سوی هوطنان لازم است.

جولایی همچنین بزرگترین افتخار مجموعه ستاد دیه را مردمی بودن آن دانست و تصریح کرد: در این ستاد سعی شده با صرفه‌جویی در ابزار مکانی و کاری، نیروی انسانی و هزینه‌ها این رسالت بزرگ خدمت‌رسانی به هموطنان انقلابی و مومن انجام پذیرد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در خصوص اقدامات ویژه این نهاد در روزهای منتهی به سال جدید گفت: امسال هم در صدد هستیم در روزهای باقی مانده از سال در طرح ویژه‌ای با اولویت بخشی به وضعیت سرپرست‌ خانواده‌ها، نسوان، افراد بالای 60 سال و مبتلایان به بیماری‌های‌خاص را با همت مردمی از زندان‌ها آزاد کرده و به آغوش خانواده‌هایشان بازگردانیم.

وی در ادامه سخنان خود در مورد طرح  « هر مسجد، آزادی یک زندانی» که سال گذشته با استقبال خوب مردم تهران برگزار شد، گفت: این طرح فرهنگی و عمومی در سال جاری و در روزهای آخر سال برای بار دوم با حضور در مسجد سادات اخوی (واقع در خیابان ایران) آغاز شد که امیدواریم در ادامه با همت نیکوکاران در تعداد و کیفیت برگزاری این مراسم معنوی نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته باشیم.

زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند -  چرا کسی به زندانی آزاد شده شغل نمی دهد - آزادی مشروط زندانیان 

جولایی با اشاره به اینکه کمک‌های مردمی در این ستاد مردمی فقط نقدی نیستند، افزود: با تأسی از سیره نبوی و سنت علوی امروز در وهله اول خیران این ستاد خود اولیای‌ دم و شکات پرونده‌ها هستند که در تسریع یک آزادی، بیشترین کمک را به این فرآیند دارند.

وی با اشاره به فرمایش امام حسین علیه‌السلام در خصوص اینکه «حوائج مردم به شما از جمله نعمت‌های خداوندی است» گفت: با اتکا به همین پشتوانه مردمی در ماه رمضان  سال جاری ضمن برگزاری بیش از 170 جشن گلریزان و جمع‌آوری مبلغ 35 میلیارد تومان، 512 مددجوی واجدشرایط آزاد شده‌اند.

جولایی با بیان اینکه نیکوکاران غیر از مراجعه حضوری به ستادهای دیه سراسر کشور می‌توانند از طریق خودپردازها و یا شعب بانک‌های عامل یاری‌گر این ستاد در آزادی زندانیان غیرعمد باشند، یادآورشد: با فراهم شدن شرایط پرداخت آنلاین، هموطنان می‌توانند در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه ممکن با مراجعه به سایت ستاد دیه کشور نسبت به آزادی زندانیان تحت حمایت این ستاد اقدام کنند.

راهکارهای کاهش جمعیت کیفری - زندان تنها راه مجازات مجرمان نیست

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اجرا شدن طرح ویژه این نهاد درسی‌و‌ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: طبق ابلاغ این طرح به شعب ستاد دیه سراسر کشور، در دهه مبارک فجر زمینه آزادی 752 نفر از زندانیان غیرعمد فراهم شد.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.