×

اجرای قانون جریمه سربازی از فروردین 94

اجرای قانون جریمه سربازی از فروردین 94

در جلسه علنی روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با محروم کردن مشمولان غایب از سربازی، از نامزد شدن در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتصاب در سمت‌های مدیریتی، بند (ط) تبصره 16 قانون بودجه سال 94 را به تصویب رساندند

اجرای-قانون-جریمه-سربازی-از-فروردین-94

در جلسه علنی روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با محروم کردن مشمولان غایب از سربازی ( مقالات مرتبط با سربازی - سوالات مرتبط با سربازی )، از نامزد شدن در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتصاب در سمت‌های مدیریتی، بند (ط) تبصره 16 قانون بودجه سال 94 را به تصویب رساندند.

اعمال محدودیت و محرومیت های اجتماعی برای مشمولان غایب - مزایا و معایب قانون جدید سربازی برای مشمولان غایب - معافیت موارد خاص در خدمت سربازی - نحوه خرید خدمت سربازی ایرانیان مقیم خارج - غیبت بیش از 15 روز از سربازی جرم محسوب می شود ، جرائم را تاحدی کنترل کرده ایم 

پرونده سربازان غایب در ماه‌های اخیر روی میز نمایندگان خانه ملت چند بار باز و بسته شده است و در کش و قوس مطرح شدن این موضوع بالاخره بهارستان‌نشینان در نخستین روزهای ماه جاری برخی از جزییات این پرونده را مورد بررسی قرار دادند که در نهایت در سومین روز از اسفند امسال در مصوبه‌ای میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت از نظام وظیفه تعیین شد. طی این مصوبه به دولت اجازه داده شد تا همه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند. بر این اساس اعلام شد، تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان ذکر شده به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف 150128 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز خواهد شد.

 تعیین پایه جریمه برای مشمولان غایب

در این بررسی مبالغ پایه جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه طبق مدرک تحصیلی به ترتیب برای زیر دیپلم 100، دیپلم 150، فوق دیپلم 200، کارشناسی 250، کارشناسی‌ارشد 300، دکترای غیرپزشکی 350، دکترای پزشکی 400 و پزشکان متخصص و بالاتر 500 میلیون ریال تعیین شد. البته در این میان، به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال 10 درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از 6 ماه، یک سال محسوب می‌شود. همچنین برای مشمولان متأهل پنج درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند 5 درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر خواهد شد.پس از گذشت هشت روز از اعلام این جرایم و تصویب آن در مجلس روز گذشته در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه کل کشور نمایندگان با بند (ط) تبصره 16، موافقت کردند. بند (ط) به معافیت خدمت وظیفه عمومی مشمولان بیش از هشت سال غیبت و پرداخت جریمه اشاره دارد که بر این اساس تا سقف 27 میلیارد ریال در قالب ردیف 135-530000 به صورت مساوی به ردیف‌های ذی‌ربط تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقت‌نامه مبادله با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هزینه می‌شود.

قوانینی که سربازان از آن بی اطلاعند - قانون معافیت های سربازی - شرط 21 ماهه شدن خدمت سربازی 

 قانون از اول فروردین اجرا می‌شود

به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، این قانون از ابتدای سال 94 لازم‌الاجراست. سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با «حمایت» تصریح می‌کند: تاکنون بیش از 180 هزار نفر از مشمولان غایب هشت سال و بیشتر از آن درخواست خود را در دفاتر پلیس 10+ ثبت کرده‌اند. در این راستا تمامی این دفاتر موظف به ثبت‌ درخواست این دسته از مشمولان هستند. وی خاطرنشان می‌کند: اجباری در مراجعه این افراد برای پرداخت جریمه نیست؛ همه افراد ذکور از 18 تا 50 ساله مشمول خدمت سربازی هستند آنهایی که توان مالی ندارند یا به هر دلیل دیگری برای پرداخت جریمه سربازی ( مقالات مرتبط با سربازی - سوالات مرتبط با سربازی ) خود مراجعه نمی‌کنند کارت معافیت هم دریافت نخواهند کرد. به گفته وی، عمده‌ی مراجعه افراد به دفاتر مربوط به استان تهران است. جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره بهره‌مندی سرباز فراری‌ها از اجرای این طرح اظهار می‌کند: در خصوص این دسته از سربازان یعنی افرادی که بیش از هشت سال از ترک یگان خدمتی‌شان گذشته، هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است بنابراین نمی‌توان به شکل قطعی اظهارنظر کرد، اما قاعده این است که اشخاصی که هشت سال و بیشتر از آن از سربازی فاصله گرفته یا غیبت داشته‌اند، با پرداخت جریمه ریالی معاف شوند، بنابراین نظر قطعی در این خصوص پس از بررسی انجام خواهد شد اما بهتر است این افراد نیز ثبت‌نام کنند. کمالی در خصوص شرایط فردی که تا پایان سال 94، 7 سال و 11 ماه غیبت داشته باشد، می‌گوید: اصول مشخصی وجود دارد و آن این است که از غیبت همه افرادی که تا 29 اسفند سال 94، هشت سال و یک روز گذشته باشد، می‌توانند با پرداخت جریمه از خدمت سربازی معاف شوند.

 دانشجویان انصرافی منتظر باشند

به گفته وی، همه موارد ذکر شده شامل افراد خارج از کشور هم می‌شود و آنها هم می‌توانند برای تعیین تکلیف سریع‌تر اقدام کنند. اما در این میان دانشجویان انصرافی از دانشگاه باید در این‌باره همچنان منتظر بمانند چراکه دستورالعمل آن در حال تدوین است، اما قاعده این است که مبدای غیبت این دسته از افراد از تاریخ انصراف‌شان از تحصیل است از این‌رو، پیشنهاد می‌‌شود آنها نیز تقاضای خود را در دفاتر پلیس 10+ به ثبت برسانند.

صفر تا صد قانون جدید سربازی - چرا کارت هوشمند سربازی دیر صادر می شود ؟

 سرباز فراری مدیر نداریم

اگرچه مشمولان غایب از سربازی از شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همچنین انتصاب در سمت‌های مدیریتی محروم شده‌اند اما در این میان شاید افرادی هم باشند که از سربازی غیبت دارند و سال‌هاست در سمت مدیریتی مشغول به فعالیت است، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در این‌باره می‌گوید: امکان ندارد چنین چیزی باشد چراکه این افراد حق استخدام ندارند. اگر هم چنین چیزی وجود داشته باشد سریع از طریق مجاری قانونی این فرد اخراج خواهد شد و شخصی هم که چنین مدیری را استخدام کرده باشد فوری شناسایی شده و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد. سردار کمالی تاکید می‌کند: استخدام شخصی که خدمت سربازی را نرفته باشد ممنوع است. وی به جوانان توصیه می‌کند با توجه به تصویب قانون مشمولان غایب از سربازی اگر از سربازی غیبت داشته‌اند، نسبت به تعیین تکلیف سربازی ( مقالات مرتبط با سربازی - سوالات مرتبط با سربازی ) خود اقدام کنند و آنهایی هم که مایل به انجام این خدمت هستند هر چه سریع‌تر خود را به مراجع مربوطه معرفی کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.