×

اعطای مرخصی نوروزی به زندانیان طبق بخشنامه رئیس قوه قضائیه-زندانیان واجد شرایط چه کسانی هستند؟

اعطای مرخصی نوروزی به زندانیان طبق بخشنامه رئیس قوه قضائیه-زندانیان واجد شرایط چه کسانی هستند؟

رئیس سازمان زندان‌ها گفت اعطای مرخصی نوروزی به زندانیان طبق بخشنامه رئیس قوه قضائیه صورت می‌گیرد

اعطای-مرخصی-نوروزی-به-زندانیان-طبق-بخشنامه-رئیس-قوه-قضائیه-زندانیان-واجد-شرایط-چه-کسانی-هستند؟ وکیل 

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: اعطای مرخصی نوروزی به زندانیان طبق بخشنامه رئیس قوه قضائیه صورت می‌گیرد.

زندانی بیمار، امنیت زندان را به مخاطره می اندازد - زندانی هم شهروند است - زندان ، بایدها و نبایدها - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند 

اصغر جهانگیر  اظهار داشت: به مناسبت فرارسیدن سال نو و با توجه به آثار مثبت و سازنده ای که حضور زندانیان در کنار خانواده دارد بخشنامه نحوه اعطای مرخصی نوروزی از سوی حضرت آیه الله آملی لاریجانی صادر و ابلاغ شد.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور افزود: این بخشنامه 2 گروه از زندانیان را در بر می‌گیرد که عبارتند از زندانیان محکوم به حبس ( مقالات مرتبط با حبس - سوالات مرتبط با حبس ) و زندانیانی که صرفاً به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می برند که براساس این بخشنامه مقرر شده است تا واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور به زندانیان محکوم با رعایت شرایط و اخذ تأمین مناسب برای 15 روز اول سال مرخصی ارائه کنند.

وی افزود: همچنین برای گروهی از زندانیان این مرخصی به مدت 15 روز دیگر قابل تمدید است.

جهانگیر با تأکید بر اینکه هدف از اینگونه مرخصی ها نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها به ویژه در ایام نوروز است، گفت: ریاست قوه قضائیه در این بخشنامه شرایطی را فراهم کرده اند که بسیاری از مددجویان بتوانند از این مرخصی استفاده کنند.

آزادی بیان در زندان - چرا کسی به زندانی آزاد شده شغل نمی دهد - آزادی مشروط زندانیان 

وی درخصوص زندانیان واجد شرایط بهره مندی از این بخشنامه گفت: زندانیان محکوم به حبس، 5 گروه زندانی را شامل می‌شود که عبارتند از محکومین به حبس ابد به شرط تحمل حداقل 5 سال حبس، محکومین به حبس بیش از 10 سال به شرط تحمل حداقل 1 سال حبس، محکومین به حبس بیش از 5 سال تا 10 سال حبس به شرط تحمل حداقل شش ماه حبس، محکومین به حبس بیش ازیک سال تا 5 سال حبس به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس، محکومین به  یکسال حبس و کمتر از آن به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی گفت: البته این بخش از بخشنامه یک تبصره نیز دارد که براساس آن محکومین به حبس که باقی مانده حبس آنها کمتر از سه ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء دریافت خواهند کرد.

جهانگیر در خصوص زندانیانی که صرفاً به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می برند نیز گفت: این گروه از زندانیان 2 بخش هستند، محکومینی که به جزای نقدی که مقدار باقی مانده آن بیش از 30 میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس و محکومینی که به جزای نقدی که مقدار باقی مانده آن بیش از 10 میلیون و حداکثر 30 میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس است.

وی افزود: البته  محکومین به جزای نقدی که مقدار باقی مانده آن تا 10 میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان زندان ها درباره محکومین جرائم غیر عمدی و محکومین مالی نیز گفت: زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرائم غیر عمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت های مالی، صرف نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود، مرخصی این افراد برای 15 روز دیگر قابل تمدید است.

اعطای مرخصی به متهم تحت بازداشت موقت  - پانزده روز مرخصی برای زندانیان واجد شرایط به مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر و عید فطر 

این مقام ارشد قضایی خاطر نشان کرد که مرتکبین جرائم سرقت ( اعم از مسلحانه، عادی و یا کیف قاپی )، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم ربائی، جرایم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، اسید پاشی، اخلال در نظام اقتصادی، ورود، تولید، توزیع و فروش مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای 3 سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روانگردان ها و قاچاق اسلحه و انسان و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آن ها در زندان به گونه ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رئیس زندان یا شورای طبقه بندی شایستگی برخورداری از مرخصی ها را ندارند از شمول این بخشنامه مستثنی خواهند بود.

وی افزود: البته سارقین عادی فاقد سابقه سرقت که حداکثر محکومیت آنها 2 سال حبس ( مقالات مرتبط با حبس - سوالات مرتبط با حبس ) باشد پس از تعطیلات نوروزی از این مرخصی بهره مند می شوند، البته سارقان و قاچاقچیان و محکومان جرایم خشن از این قاعده مستثنی هستند.

 بالا بودن سطح سواد مانع از بروز جرم می شود 

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه تصریح کرد:منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روانگردان ها عبارت است از خرید، فروش وتوزیع بیش از 20 کیلوگرم تریاک و ملحقات آن، حمل و نگهداری بیش از 100 کیلوگرم تریاک و ملحقات آن و خرید و فروش، توزیع ، حمل و نگهداری بیش از 200 گرم هروئین و روانگردان ها و ملحقات آنها.

رئیس سازمان زندان ها گفت: محکومان گروه «مرتکبین جرائم خشن که از اخذ مرخصی مستثنی هستند» در محکومیت های حبس ابد در صورت تحمل 10 سال حبس و در سایر محکومیت ها به جز محکومین به اعدام و قصاص در صورت تحمل یک دوم محکومیت صرفاً با تائید دادستان می توانند از این مرخصی بهره مند شوند.

مشاور رئیس دستگاه قضا افزود: براساس نظر رئیس قوه قضائیه در مورد سارقین سابقه دار و محکومان مواد مخدری که میزان محکومیت آنها بیش از 5 سال است باید ترتیبی اتخاذ شود تا هر 48 ساعت یکبار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی کنند.

جهانگیر خاطرنشان کرد: براساس دستور رئیس قوه قضائیه دادستان های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند کرد.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.