×

معاون قضایی دیوان عدالت اداری خبر داد 90 درصد دادنامه‌های دیوان عدالت اداری اجرا می‌شود

معاون قضایی دیوان عدالت اداری خبر داد 90 درصد دادنامه‌های دیوان عدالت اداری اجرا می‌شود

معاون قضایی دیوان عدالت اداری خبر داد 90 درصد دادنامه‌های دیوان عدالت اداری اجرا می‌شود

معاون-قضایی-دیوان-عدالت-اداری-خبر-داد-90-درصد-دادنامه‌های-دیوان-عدالت-اداری-اجرا-می‌شود وکیل 

معاون قضایی دیوان عدالت اداری از اجرایی شدن بیش از 90 درصد دادنامه‌های دیوان توسط دستگاه‌ها خبر داد و گفت: 10 درصد باقی‌مانده هم پس از بررسی‌های مجدد و سیر روند اجرا، دوباره برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دیوان عدالت اداری، محمدرضا رشیدی در نهمین نشست مدیران قوه قضاییه و حقوقی شهرداری شورای کلان‌شهرهای کشور اظهار داشت: چند سالی است که بـرای رسـیـدگـی بـه وضـع حـقـوقی و قضایی کلان‌شهرها در کشور دبیرخانه‌ای آغاز به کار کرده است که معمولاً به طور سالانه نشست مشترکی با اعضای حقوق‌دان شهرداری‌ها و قضات دیوان عدالت اداری کلان‌شهرها برگزار می‌کند.

وی با بیان این‌که تاکنون 8 نشست در کلان‌شهرهایی چون تبریز، خراسان رضوی، اصفهان و ... برگزار شده است، گفت: در این نشست نیز مـوضـوعـات شـهـری و تـحـلـیـل چند قانون شهری مطرح شد که با مشورت‌های اعضا اثرات بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت.

رشیدی با تأکید بر این‌که در این نشست‌ها تعامل بسیار خوبی بین دیوان عدالت اداری و شهرداری‌ها ایجاد شده است، بیان داشت: در این‌باره نیاز بود که یک تعامل سازنده بین دستگاه‌های مسئول در این زمینه ایجاد شود تا موضوعاتی که در این جلسات مطرح می‌شود با سهولت بیشتری به مرحله اجرا برسد.

وی افزود: بعد از نتیجه‌گیری و دریافت گزارش‌ها مطالب جمع بندی و برای اعضا ارسال خواهد شد و مورد استفاده آنها قرار خواهد گرفت.

رشیدی گفت: جرایم تخلفات ساختمانی باید براساس سال تخلف محاسبه شود و این طبق فرامین و نظرمقام معظم رهبری است و اگر در کمیسیون های ماده 100 رعایت گردد، رأی آنها در دیوان نقض نخواهد شد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری با اشاره به مشکلات قانون کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها اظهار داشت: با توجه به این‌که این قانون تبصره‌هایی را در خود جا داده است، بسیاری از مهندسان و افراد حقیقی و حقوقی در این قانون تخلف می‌کنند و باید این قانون باجدیت بیشتری بررسی و قوانین به درستی اجرا شود.

رشیدی با اشاره به آمار بالای شکایات از شهرداری‌ها بیان داشت: اکثر مردم با شهرداری‌ها ارتباط مستقیم دارند و این موضوع سبب می‌شود که شکایت از آنها هم افزایش پیدا کند؛ اما این موضوع به آن معنا نیست که تخلفات در این ارگان بیشتر از بقیه ارگان‌هاست.

وی با تأکید بر این‌که اجرای صحیح قوانین موجب کاهش تخلفات و جرایم می‌شود، اظهار داشت: کسانی که در دیوان عدالت اداری از آنها شکایت می‌شود، مجرم نیستند؛ بلکه از همین مدیران و مسئولانی هستند که سال‌ها در کشور خدمت کرده‌اند و فقط این شکایات از شخصیت حقوقی آنهاست.

شهرداری‌ها نگاه درآمدی را کنار بگذارند

معاون قضایی دیوان عدالت اداری گفت: شهرداری‌ها با کنار گذاشتن نگاه درآمدی در اجرای فعالیت‌های خود موفق‌تر عمل خواهند کرد.

رشیدی با اشاره به نامه امام علی (ع) به مالک اشتر و سفارش در انتخاب کارگزاران اصلح اظهار داشت: برای خدمت رسانی به مردم باید برترین کارگزاران و مسئولان انتخاب شوند.

وی در ادامه گفت: یکی از مباحث زیربنایی، گرفتن مالیات و خوارج است که طبق دستورات دینی باید همتراز با منابع مالی مردم باشد که موجب آبادانی شود و مردم را به ستوه نیاورده و آنان را در سختی قرار ندهد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری تصریح کرد: اگر رفتار و اخلاق اسلامی را در ابعاد زندگی و مدیریتی به کار بندیم و استفاده کنیم، مشکلات جامعه قابل حل خواهد بود.

رشیدی افزود: دیوان عدالت اداری یکی از 5 دستگاه نظارتی کشوری است و شورای دستگاه های نظارتی با نظر مثبت روِسای 3 قوه کار خود را آغاز کرده و دستورالعمل آنها تهیه و ابلاغ شده است و پشتوانه و تأیید مقام عظمای ولایت را دارد.

وی تصریح کرد: دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات با برگزاری جلسات متعدد و کمیته‌های اختصاصی بر امور نظارت دارند.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری افزود: در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها نیز کمیته نظارتی تشکیل کارگروه داده تا به وظایف خود در این زمینه رسیدگی کند.

رشـیـدی بـا اشـاره بـه ماده 13 قانون عدالت اداری درخصوص شهرداری‌ها و کمیسیون‌های مربوطه افزود: دیوان عدالت کارها را به صورت تخصصی انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: 10 گروه تخصصی در دیوان شکل گرفته و شعب مشخص شده که یکی از آنها کارگروه مختص به بحث شهرداری است.

رشیدی تصریح کرد: کمیسیون تخصصی شهرداری 6 شعبه را به خود اختصاص داده و 8 جلسه مشترک با حقوق‌دانان کلان‌شهرها در شهرهای مختلف از جمله تبریز، اصفهان، شیراز و ... برگزار کرده که خروجی‌های بسیار خوبی داشته است.

 تکیه بر اصول اسلامی  رشد و شکوفایی  تمامی اعصار را به دنبال دارد

معاون قضایی دیوان عدالت اداری گفت: اسلام برای هر موضوعی راه حلی قرار داده است که مرور زمان آن را کهنه نمی‌سازد و با تکیه به این روش‌ها در تمامی اعصار می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی باشیم.

رشیدی یادآور شد: اگر مسئولان با اخلاق اسلامی و دینی به وظایف خود بپردازند مشکلات جامعه اسلامی حل خواهد شد و مردم ذهنیت خوبی نسبت به وظایف مسئولان پیدا خواهند کرد.

وی در پایان تصریح کرد: زمامداران و دولتمردان باید بدانند در نظام اسلامی ما محوریت ولایت است و باید با تبعیت کامل از ولایت بتوانیم مملکتمان را از آسیب در امان بداریم.

به نقل از نشریه ماوی
    

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.