×

مجازات سه ماه تا دو سال حبس تعزیری برای فرار مالیاتی

مجازات سه ماه تا دو سال حبس تعزیری برای فرار مالیاتی

یک حقوقدان گفت قانونگذار برای فرار مالیاتی و عدم ارائه اظهارنامه، مجازات تعزیری سه ماه تا 2 سال را پیش بینی کرده است

مجازات-سه-ماه-تا-دو-سال-حبس-تعزیری-برای-فرار-مالیاتی

یک حقوقدان گفت: قانونگذار برای فرار مالیاتی و عدم ارائه اظهارنامه، مجازات تعزیری سه ماه تا 2 سال را پیش بینی کرده است.

صفر تا صد روند محاسبه و اخذ مالیات از اصناف - مالیات بر ارث - قانون اصلاح قانون مالیات بر درآمد - مصادیق جرم مالیاتی و نحوه برخورد با آن مشخص شد ، تشکیل دادگاه ویژه مالیاتی 

«فرهاد شهبازوار»  با اشاره به اینکه امتناع از پرداخت مالیات سبب بروز جرایم اقتصادی می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در کشورهای پیشرفته دولت از طریق اخذ مالیات کشور را اداره می‌کند بنابراین نهادینه کردن فرهنگ پرداخت مالیات در کشورمان امری ضروری است. 

وی ادامه داد:پ سازمان‌های مالیاتی و مؤدیان برای رفتار خود استدلال‌هایی دارند که آن هم در جای خود باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. 

این حقوقدان افزود: در هنگام مراجعه به ادارات و دوایر مالیاتی همواره عده زیادی از مودیان از برخی رفتارهای مأمورین مالیاتی ناخرسند هستند. 

قانون مالیات بر ارث و نقل و انتقالات بلاعوض - مرتکبان جرایم مالیاتی مسئول پرداخت اصل مالیات و جریمه هستند - قانون مالیات بر درآمد

شهبازوار تصریح کرد: طبیعی است که در صورت رفتار غیرواقعی از سوی ممیزان سازمان‌ها و ادرات مالیاتی اجرای قانون اخذ مالیات از اشخاص به طور درست اجرا نخواهد شد و سیر گردش این مبحث قانونی از اهداف کلان آن دور خواهد شد.  

وی ادامه داد: برای تحقق و اجرای قانون مالیات‌های مستقیم نباید از نقش شورای عالی مالیاتی و دادستان انتظامی مالیاتی غافل بود زیرا برای اجرای قانون مالیات‌های مستقیم شورای عالی مالیاتی مطابق با ماده 255 این قانون در بند الف آن وظیفه تهیه آیین نامه و بخشنامه‌های مربوط به اجرای این قانون را برعهده دارند و نظرات و تهیه آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های اجرایی و شفاف و کاربردی در اجرایی شدن این قانون به طور واقعی در کشور می‌تواند موثر واقع شود.  

این حقوقدان ادامه داد: مطابق با ماده 264 از قانون مالیات‌های مستقیم، دادستان انتظامی وظیفه دارد ضمن کشف تخلفات و تأثیرات مأموران تشخیص مالیات، نمایندگان وزارت اموراقتصادی و دارایی در هیئت حل اختلاف مالیاتی و همچنین اعضای سه نفری موضوع بند سوم ماده 97 این قانون و سایر مأموران که طبق این قانون در امر وصول مالیات دخالت دارند و نیز کسانی که با حفظ سمت وظایف مأموران مذبور را انجام می‌دهند تحت تعقیب قرار دهد.  

شهبازوار گفت: این نظارت و جلوگیری از تخلفات مأموران مالیاتی، اعتماد مردم و مؤدیان به سازمان‌های مالیاتی را دوچندان می‌کند.  

وی افزود: وظیفه اشخاص حقوقی و حقیقی در پرداخت مالیات وظیفه‌ای آمره و لازم‌الاتباع است که در این مورد نیازمند فرهنگ‌سازی و افزایش اعتماد مردم برای پرداخت مالیات مشاغل هستیم.  

 مجازات 3 ماه تا 2 سال حبس تعزیری برای فرار مالیاتی 

این حقوقدان اظهار کرد: حتی قانونگذار برای فرار مالیاتی و عدم ارائه اظهارنامه مجازات تعزیری سه ماه تا 2 سال را پیش بینی کرده است.

شهبازوار در پایان خاطر نشان کرد: امتناع از پرداخت مالیات، عنوان مجرمانه خاصی دارد و ممکن است کسی که از پرداخت مالیات فرار می‌کند همزمان نیز مرتکب فساد اقتصادی شود.  

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.