×

فروش مال غیر و کلاهبرداری

فروش مال غیر و کلاهبرداری

فروش مال غیر و کلاهبرداری

فروش-مال-غیر-و-کلاهبرداری وکیل 

شاکی : مصطفی ........ فرزند..........

متهم :  کامران .......... فرزند .......... 

موضوع :‌فروش مال غیر ( مقالات مرتبط با فروش مال غیر - سوالات مرتبط با فروش مال غیر ) و کلاهبرداری 

جایگاه مالکیت در تحقق جرم فروش مال غیر - برخورد قانون با انتقال مال غیر - سوء نیت شرط تحقق جرم فروش مال غیر - تحلیل قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر - بررسی جرم انتقال مال غیر - شایع ترین جرائم جعل و کلاهبرداری در کشور  

کلاسه :..........

    درتاریخ .......... شخصی به نام مصطفی .......... اعلام داشته است آقای کامران .......... مدیر عامل شرکت .......... طبق قرار داد مورخ .......... آپارتمانی را به من به مبلغ ده میلیون و ششصد هزار تومان فروخته است و متوجه شده ام که متهم قبل از قرار داد با من همین آپارتمان را به فرد دیگری به نام علی .......... فروخته است و به موجب مکاتبات موجود در پرونده .......... اجرای احکام حقوقی معلوم شده که متهم هیچگونه مالکیتی در آن چه فروخته نداشته .

لذا از وی به اتهام فروش مال و غیر و تحصیل نامشروع مال طبق مواد 1 و 2 ق تشدید مجازت مرتکبین و ارتشاء وکلاهبرداری مصوب سال 1376 شکایت دارد . 

نمونه دفاع در مورد بزه کلاهبرداری - طرح مواردی از شروع به کلاهبرداری - جرم کلاهبرداری به هیچ وجه مشمول مرور زمان نمی شود

    در پرونده مذکور تصویر قرار داد فروش یک باب واحد مسکونی آپارتمانی که ما بین مصطفی .......... و شرکت .......... در دو برگ و با قید تاریخ .......... موجود است همچنین نامه ای به شماره .......... مورخه .......... صادره از شرکت عمران شهر .......... حاکی است نسبت به قرار داد مشارکت آپارتمانی نیمه ساخته و ما بقی که اقدامی انجام نداده و هیچونه مالکیتی ندارد در برگ بازجویی در کلانتری شاکی عین اظهارات متن شکوائیه خود را بیان داشته است پرونده به دادگستری ارسال به شعبه .......... ارجاع مقرر فرمودند : 

    متهم حضور ندارد. از شخص ثالث که مدعی است آپارتمانی متعلق به وی می باشد تحقیق در صورت ادامه عدم حضور عنداللزوم با ورود به منزل جلب از وی تحقیق و نتیجه را همراه طرفین اعاده فرمایید . مطلعین در صورت امتناع از حضور جلب شود آقای علی ..........در برگ بازجویی به عنوان مطلع گفته است :‌آپارتمان سه خوابه در طبقه اول از بلوک ..........شرقی را در تاریخ .......... خریداری نمودم که مبلغ هشت میلیون و هفتصد هزار تومان پرداختم که متأسفانه نامبرده دو سه سالی است که مخفی است وکسی خبری از مدیر عامل ندارد. پس از تکمیل پرونده به تاریخ .......... به شعبه ارسال مقرر داشته اند :‌

    پرونده اعاده با همکاری مهران.......... به عنوان مطلع که مقرّ است با متهم تماس تلفنی دارد متهم شناسایی و دستگیر؛ از شرکت مخابرات نیز تقاضای همکاری و کنترل تلفنهای مربوطه را دارد در تاریخ ..........پس از آن که مخابرات لیست 6 تماس تلفنی را به دادگاه ارسال داشته دستور داده اند پرونده در وقت نظارت باشد متهم با صدور برگ جلب سیار جلب شود . 

    ضمناً یک برگ جلب سیار نیابتی از شعبه .......... به کلیه نیروهای انتظامی سراسر کشور و به ویژه اصفهان و تهران صادر شده است درتاریخ .......... شاکی با تقدیم لایحه شماره ..........وفق ماده ق . آ . د . ک تقاضای صدور تأمین خواسته علیه شرکت مزبور را کرده است در جلسه فوق العاده .......... قرار مورد تقاضا صادر و قطعی و غیر قابل اعتراض اعلام گردیده است. ضمناً بنا به درخواست شاکی ریاست شعبه طی دستوری به حراست.......... اعلام داشته اند در صورت رؤیت نامبرده فوراً وی را تحویل کلانتری .......... بدهید ووقت رسیدگی ساعت .......... صبح مورخه .......... تعیین شده است . 

معیارهای تشخیص جرم کلاهبرداری - بررسی جرم کلاهبرداری و مجازات قانونی کلاهبرداران 

    شاکی طی لایحه شماره .......... مورخه .......... اعلام نموده و مبلغ چهار هزار تومان بابت آگهی در مطبوعات نزد بانک ملی واریز نموده ام تا نسبت به آگهی در روزنامه اقدام فرمایید .

 آگهی احضار

    چون آقای مصطفی .......... فرزند.......... شکایتی علیه کامران .......... فرزند ..........مبنی بر کلاهبرداری مطرح نموده که پرونده های آن به کلاسه .......... شعبه .......... ثبت وقت رسیدگی برای ..........ساعت .......... صبح تعیین گردیده نظر به اینکه متهم مجهول المکان می باشد ؛لذا حسب ماده 115 ق . آ . د ک مراتب یک نوبت در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار طبع و نشر می شود و از متهم مذکور دعوت به هم می آید جهت رسیدگی حاضر شود و در صورت عدم احضاریه ابلاغ شده تلقی و دادگاه تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد نمود . 

    به تاریخ .......... در وقت مقرر شعبه .......... محاکم عمومی تشکیل پرونده کلاسه .......... تحت نظر قرار گرفت شاکی به نام مصطفی .......... در دادگاه حاضر متهم علیرغم ابلاغ از طریق نشر آگهی حضور ندارد . شاکی اظهار داشت : طبق محتویات پرونده تقاضای محکومیت متهم . را دارم دیگر عرضی ندارم.  لذا دادگاه ختم دادرسی را اعلام و به شرح ذیل اقدام به صدور رأی نمود .

رأی دادگاه

در خصوص شکایت آقای مصطفی.......... فرزند.......... علیه آقای کامران.......... فرزند .......... مدیر عامل شرکت .......... به شماره ثبت .......... دائر بر کلاهبرداری معادل صد و شش میلیون ریال به نحو فروش مال غیر به شاکی بدین توضیح که متهم ابتدا با تنظیم قرار داد فروش مورخ .......... یک دستگاه آپارتمان سه خوابه واقع در شهر .......... از بلوک طبقه اول واحد شرقی را به آقای علی .......... فرزند .......... فروخته و متعاقباً با تنظیم قرار داد فروش دیگری در تاریخ .......... همان آپارتمان را به مبلغ صد وشش میلیون ریال به شاکی پرونده فروخته و حسب مندرجات تصویر قرار داد مذکور کل مبلغ ثمن  را از شاکی دریافت نموده و از طرفی متهم حسب مفاد نامه شماره .......... ـ .......... شرکت .......... هیچ گونه مالکیتی نسبت به آپارتمان مورد معامله نداشته است وبا توجه به محتویات پرونده متهم متواری بوده که اقدامات و تلاشهای کلانتری جهت دستگیری او نتیجه ای حاصل نگردیده نهایتاً از طریق نشر آگهی دعوت گردیده که علیرغم انتشار در روزنامه کثیرالانتشار نامبرده در وقت دادرسی حاضر نشده و لایحه ای نیز ارسال نداشته است . نتیجتاً با عنایت به عدم دفاع متهم و مراتب یاد شده و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده بزهکاری متهم محرز و مسلم تشخیص داده شده دادگاه با استناد به ماده 1 ق مجازات راجع به انتقال مال غیر مصوب 5/1/80 و ماده 1ق مجازات مرتکبین کلاهبرداری مصوب 15/9/67 مجمع تشخیص مصلحت نظام نامبرده را علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به دو سال حبس و پرداخت مبلغ یکصد و شش میلیون ریال معادل مالی که اخذ کرده به عنوان جزای نقدی محکوم نماید رای صادره غیابی و ظرف 10 روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این شعبه و ظرف 20 روز قابل تجدید نظر استان است .

تحصیل مال نامشروع وکلاهبرداری - شکوائیه کلاهبرداری - جرم کلاهبرداری در آیینه قانون

تحلیل وتوضیح :

1- عملکرد قاضی محترم دادگاه تحسین برانگیز و ستودنی است چرا که تحقیقات مقدماتی کامل ، استعلام از مراجعی که به موضوع و جرم یعنی کلاهبرداری مربوط می شود دقیق و نشر آگهی با توجه به عدم حضور و غیبت متهم بسیار بجا و قانونی صورت گرفته است . 

2ـ در خصوص این پرونده چند مطلب قابل تأمل واهمیت است و آن اینکه متهم ظاهراً به دو صورت و دو بار مرتکب کلاهبرداری شده است نخست آنکه : آقای کامران .......... در حالیکه مالک قانونی آپارتمان مذکور نبوده آنرا فروخته این یک فروش مال و غیر و دوم آنکه باز همین ملک فروخته شده را { بر فرض که بپذیریم مالک بوده } مجدداً به آقای مصطفی .......... واگذار کرده است که در فرض دوم یقیناً مرتکب کلاهبرداری شده و مستحق مجازات می باشد . 

3ـ جرم فروش مال غیر ( مقالات مرتبط با فروش مال غیر - سوالات مرتبط با فروش مال غیر ) در حکم کلاهبرداری و مشمول قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367 مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام می باشد که این موضوع در رأی وحدت رویه دیوانعالی کشور هم مورد توجه و تأیید قرار گرفته است .

منبع : راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.