×

افزایش 23 درصدی مصرف مواد مخدر صنعتی

افزایش 23 درصدی مصرف مواد مخدر صنعتی

« مصرف موادمخدر در کشور حدود 500 تن برآورد می‌شود که یک چالش اساسی است» قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در حالی به این نکته مهم اشاره می‌کند

افزایش-23-درصدی-مصرف-مواد-مخدر-صنعتی وکیل 

« مصرف موادمخدر در کشور حدود 500 تن برآورد می‌شود که یک چالش اساسی است» قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در حالی به این نکته مهم اشاره می‌کند که در حال حاضر به دلایل متعدد کشت خشخاش در افغانستان همسایه کشور در مرزهای جنوب شرقی افزایش یافته است. البته متولیان و مسئولان مبارزه با مواد مخدر با اتخاذ تدابیری از جمله انسداد مرزها و کنترل بیشتر این نواحی همچنین افزایش کشفیات در مرزها توانسته‌اند به میزان زیادی از ورود مواد افیونی به داخل شهرها جلوگیری کنند. هرچند که علیرضا جزینی معتقد است هنوز هم خلاءهایی در این بخش وجود دارد و باید به آنها نیز پرداخته شود.

آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  - جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود 

جدا از این خلاءها می توان به تغییر مسیر ترانزیت این مواد نیز اشاره کرد. بحثی که چندی پیش نیز سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی به آن اشاره کرده بود. براساس اظهارات وی طبق آمار UNODC، در سال 2007 ، 62 درصد مواد مخدر افغانستان اعم از مصرف و ترانزیت وارد خاک ایران می‎شد اما براساس آخرین آمارها در سال 2013 این میزان به 28 درصد رسیده که نشانگر تغییر مسیر انتقال موادمخدر است و می توان گفت کشورهای چین، هند، پاکستان، آسیای میانه، روسیه از مسیرهای جدید ترانزیت مواد مخدر به شمار می آید.

عطاری‌ها و نقش ناآگاهانه در اشاعه اعتیاد

همه این ها دست به دست هم داده اند تا با وجود کشفیات عنوان شده هنوز زنگ خطر گسترش ورود مواد مخدر سنتی به داخل شهرها به هشداری برای مسئولان تبدیل شود. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد و  شامل این موضوع می شود که چندسالی است عطاری ها نیز ناآگاهانه به جرگه اشاعه دهندگان اعتیاد به ویژه در گروه سنی جوان و اغلب زنان پیوسته‌اند. زیرا که این نوع مراکز با توزیع موادمخدر در قالب کپسول‌های ترک اعتیاد زمینه گرایش مصرف کنندگان این داروها را به اعتیاد فراهم می‌آورند. شایده به همین دلیل است که جزینی مهمترین رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر را اقدامات پیشگیرانه می داند و از گسترش فعالیت های کمیته‌های مشارکت مردمی و فرهنگی این ستاد خبر می‌دهد. سازمان‌های مردمی که می‌توانند حداقل نقش آگاهسازی را برعهده داشته باشند.

 عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر - نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر 

همچنین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که 21 درصد کارگران مراکز صنعتی کشور مواد مخدر مصرف می کنند، آمار و ارقامی که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و از برنامه‌ریزی در این رابطه غافل شد.نتیجه همه این موارد چنین می‌شود که متولیان این حوزه اعلام می‌کنند که از نظر مصرف موادمخدر 12 استان کشور در مرحله به صدا در آمدن زنگ خطر قرار دارند. استان هایی که حمید صرامی در کسوت مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز به آنها اشاره می کند. اینکه کرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوی، قم و البرز به ترتیب بالاترین نرخ شیوع اعتیاد که از نرخ متوسط تعریف شده نیز بیشتر است را  دارند. البته اشاره به این نکته نمیز ضرورت دارد که این رقم در استان‌هایی مانند زنجان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد از متوسط نرخ شیوع به شدت پایین‌تر است. با این وجود نباید از خطراتی که مردم به ویژه جوانان را تهدید می کند غافل ماند.

تریاک و شیشه صدرنشین مواد مخدر مصرفی

نتایح به دست آمده از یک تحقیق نیز نشان می‌دهد  ماده مخدر مصرفی از سوی معتادان به ترتیب شامل 55 درصد تریاک، 26 درصد شیشه، 16 درصد کراک افغانی، هشت درصد هروئین، 6 درصد حشیش و سه درصد اکستازی است. البته با جمع زدن این اعداد ممکن است به این نتیجه برسید که جمع این موارد عددی بیش از 100 را نشان می دهد که دلیل آن همانطور که صرامی می‌گوید به مصرف همزمان چند نوع ماده دخانی توسط یک فرد باز می‌گردد.

افزایش 23 درصدی مصرف صنعتی‌ها

کاهش سن مصرف مواد مخدر به 15 سال و افزایش آمارمصرف مواد صنعتی از 3 درصد به 26 درصد هم موضوعات مهم دیگری به شمار می رود که باید بیش از گذشته بررسی آنها و اتخاذ تدابیری برای رفع این معضلات در دستور کار قرار گیرد. بر اساس اظهارات قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر باورهای غلط در زمینه مصرف مواد صنعتی باید تغییر کند، زیرا که 54 درصد از موارد مصرف با توجیه همراهی با دوستان و حضور در قهوه‌خانه‌ها گزارش شده است.جوانان و بزرگسالانی که در جمع همسالان بیشترتریاک، شیشه یا هروئین مصرف می‌کنند و بنابراین برای پیشگیری از شیوع این معضل و آسیب‌هایی که به ابعاد مختلف زندگی اجتماعی فرد، خانواده و جامعه وارد خواهد کرد باید تمهیدات قابل توجهی اندیشیده شود.

 بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد - مواد مخدر جرم و جنایات و چراها 

تسهیلات ویژه برای به‌کار گیری بهبود یافته‌ها

به طور مثال توجه به افزایش مهارت زندگی و قدرت نه گفتن یکی از این موارد است، علاوه براین سطح آگاهی مردم و به ویژه والدین باید افزایش پیدا کند. پیشگیری و کمک برای بازگشت معتادان به زندگی عادی نیز از دیگر اقداماتی است که می تواند نقش موثری در حل چنین مشکلی داشته باشد. مواردی که در کنار هم موجب شده تا جزینی اعلام کند اگر افراد کارآفرین بتوانند در راستای اشتغال بهبودیافتگان اقدامی کنند، تسهیلاتی تا سقف 10 میلیون تومان به آن‌ها داده خواهد شد. همچنین کمک گرفتن از افراد چهره برای کسب موفقیت بیشتر در عرصه پیشگیری هم اقدام دیگری است که وی از آن اینگونه یاد می کند. اینکه در حوزه مذکور نیز باید از حضور ورزشکاران، هنرمندان و ... در این راستا بهره بگیریم تا شاهد تاثیرات مثبت آنها در کنار فعالیت سمن ها باشیم.

سهمی برای رسانه‌های محلی

در این میان تغییر نگرش نسبت به این قشر از جامعه رخ بدهد هم اهمیت به سزایی دارد، اقدامی که  رسانه‌های محلی در آن سهم زیادی دارند زیرا می‌تواند نقش قابل توجهی را در این زمینه ایفا کند، زیرا باعث ساخت برنامه در این راستا موجب افزایش آگاهی و دانش مردم می‌شود اقدامی که کم و بیش در دستور کار قرار دارد اما باید وسعت گیرد. در این میان نباید فراموش کرد که بسیاری از افراد از جمله کارشناسان و عامه مردم بر این باورند که حلقه مفقوده درمان معتادان نبود حرفه، آموزش و اشتغال است. بر این اساس با درنظر گرفته شدن ابزار تشویقی ویژه از جمله تسهیلات برای کارفرمایان افراد بهبود یافته تلاش می‌شود تا مانع از بازگشت این افراد به اعتیاد شد. هرچند که قائم‌مقام ستاد مبارزه با موادمخدر بیان می‌کند 40 درصد مصرف‌کنندگان برای چندمین بار وارد چرخه اعتیاد می‌شوند و این امر نشان می‌دهد هنوز راه زیادی تا تحقق همه مصادیق مورد نظر برای کمک به این افراد جهت وداع همیشگی با مصرف مواد افیونی باقی است.  براین اساس به نظر می‌رسد باید مسئولان این حوزه و سایر نهادها و سازمان‌های متولی یک بار دیگر گرد یک میز بنشینند و با مرور این آمار و ارقام و تدابیر اجرایی شده یا در دستور کار ارزیابی دقیق‌تری از شرایط موجود داشته و گام‌های موثر بیشتری در این رابطه بردارند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.