×

مطالبه نفقه فرزند

مطالبه نفقه فرزند

مطالبه نفقه فرزند

مطالبه-نفقه-فرزند وکیل 

پرونده حقوقی

خواهان : زهرا  ........

خوانده : مهدی ........

کلاسه :    ........

تعیین خواسته :

نفقه قانونی دخترم طاهره  با توجه به استطاعت مالی پدرش ماهیانه 35 هزار تومان که از تاریخ متارکه ........  لغایت ........ جمعاً ........ هزار تومان می باشد خوانده شوهر سابق این جانب خواهان فوق می باشد که به علت مسئولیت ناپذیری به عدم توجه نامبرده به زندگی وزن و فرزند طبق حکم صادره از دادگاه شعبه ........ به تاریخ ........ متارکه نمودیم که ثمره آن ازدواج نافرجام فرزند دختری به نام طاهره است که حضانت نگهداری آن به مدت 7 سال به این جانب واگذار گردیده است و نفقه ( مقالات مرتبط با نفقه - سوالات مرتبط با نفقه ) شرعی و قانونی با پدرش می باشد که از تاریخ ........ تا کنون بوده است

کسر نفقه از حقوق زوج برای زوجه ، پرداخت قیمت سکه های مهریه با نرخ روز -  نفقه چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد ؟ - عقد موقت و شرط پرداختن نفقه - دادخواست مطالبه نفقه ایام زوجیت و صدور قرار تامین - دادخواست الزام به تهیه مسکن ( از نفقه ) - نفقه معوقه را چگونه مطالبه کنیم ؟ در قالب بازخوانی یک پرونده - نحوه مطالبه نفقه فرزندان بالغ غیر رشید -  نفقه حقی برای بخشیدن یا گرفتن ؟ - سازوکارهای قانونی دریافت نفقه - ضمانت اجرای کیفری ترک نفقه - نفقه فرزند چگونه محاسبه می شود ؟ - دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای حقوقی پرداخت نفقه  

لذا خواهشمند است جهت اخذ قانونی این مبلغ از نامبرده اقدام گردد دادخواست ........ به شعبه ........ ارجاع که ریاست شعبه دستور فرموده اند : با تعیین وقت رسیدگی و ارسال نسخه ثانی داد خواست برای خوانده طرفین دعوت شوند .
ضمناً در پرونده تصویری از دادنامه شماره  ........ مربوطه به شعبه ........ وجود دارد که برمبنای آمده است چون طفل دختر و متولد ........ می باشد حضانت وی تا پایان سن 7 سالگی به مادرش محول می گردد و خوانده می تواند هر دو هفته یک بار روزهای جمعه و به مدت 10 ساعت از 10 صبح الی 8 شب با فرزندش در منزل خود ملاقات نمتید ضمناً خوانده مکلف است مبلغ 35 هزار تومان بابت نفقه بپردازد .

در تاریخ ........ در وقت مقرر جلسه شعبه ........ دادگاه عمومی اصفهان به تصدی امضاء کننده ذیل تشکیل است پرونده کلاسه ........ تحت نظر است طرفین حضور ندارند خوانده به نشانی اعلامی شناخته نشده است از ناحیه خواهان لایحه ای واصل و ضمیمه پرونده گردیده است که ضمن آن آدرس جدید خوانده را اعلام نموده است لذا دفتر مقرر است وقت دیگری تعیین و طرفین دعوت و نسخه ثانی دادخواست و ضمائم به نشانی جدید خوانده ارسال شود سپس وقت رسیدگی مجدد تعیین وابلاغ شده است .

مردان چه وقت می توانند از پرداخت نفقه خودداری کنند ؟ - آیا می دانید نفقه زن چگونه محاسبه می گردد ؟ - بررسی نفقه زوجه در حقوق ایران -  آنچه درباره نفقه باید بدانیم - نفقه در قانون مدنی - هشدارهایی درباره نفقه ، شرایط پرداخت نفقه از سوی مرد و پیامدهای نپرداختن آن 

خانمزهرا ........   لایحه ای به شماره ........ دادگاه تقدیم داشته که علاوه بر ذکر مندرجات دادخواست تقدیمی اضافه نموده است که مدت ........ ماه است که نام برده نفقه فرزند را پرداخت ننموده و حتی چندین بار پس از ابلاغ دادگاه مبنی بر پرداخت نفقه قانونی از انجام آن سرباز می زند و عدم حضور نامبرده در دادگاه موجبات اذیت و ازار روحی این جانب را فراهم می سازد لذا خواهشمند است جهت دریافت نفقه قانونی از نامبرده اقدامات لازم را مبذول فرمائید در وقت مقرر جلسه دادگاه تشکیل و به شرح ذیل اقدام به صدور رأی می نماید .

رأی دادگاه

در خصوص دادخواست خانم زهرا ........ به طرفیت آقای مهدی ........ مبنی بر مطالبه نفقه ( مقالات مرتبط با نفقه - سوالات مرتبط با نفقه ) فرزند مشترک از تاریخ ........ لغایت ........ با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه فتوکپی دادنامه شماره ........ مورخه ........ این محکمه دادگاه دعوی خواهان را ثابت تشخیص و مستنداً به ماده 1199 قانون مدنی خوانده را به پرداخت مبلغ ........ هزار ریال بابت نفقه فرزند مشترک محکوم می نماید رأی صادره غیابی و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه می باشد.

ضمانت اجرای پرداخت نفقه - آیا یارانه نقدی جزئی از نفقه زوجه است ؟ - فرهنگی متفاوت برای نفقه در ایام زوجیت - دادخواست صدرو گواهی عدم امکان سازش به علت عدم پرداخت نفقه

تحلیل وتوضیح :

1- همانطور یکه از مطالعه پرونده استنباط می شود اولاً خواهان به استناد دادنامه صادره از شعبه ........ حضانت فرزندش بنام طاهره را تا سن 7 سالگی بر عهده داشته و از آن طرف همسرش محکوم به پرداخت نفقه به فرزند مشترکشان گردیده است ضمن آنکه ملاقات فرزندش را به مدت 10 ساعت داشته است بنابراین خواهان قانوناً قادر به تقدیم دادخواست مطالبه با توجه به احکام صادره از شعبه ........ عمومی بوده است .

2- در ارتباط با عملکرد دادگاه بطور کلی مطلوب بنظر می رسد چون پس از صدور دستور تعیین وقت و ابلاغ وقت رسیدگی به آقای مهدی ........ نامبرده در محل شناخته نشده و متعاقب آن به خواهان اخطار رفع نقص مبنی بر تعیین و معرفی آدرس جدید خوانده ابلاغ شده است که با وجود شناسائی و معرفی آدرس جدید به محکمه و نیز ارسال برگ دادخواست و ضمائم به آدرس تعرفه شده نامبرده از حضور امتناع نموده است و اینجاست که دادگاه وفق ماده 95 بدون نیاز به حضور طرفین اقدام به صدور رأی نموده است اگر چه این رأی غیابی است تحت شرایط خاصی قابل اجراء است لکن به هر صورت با توجه به ماده1199 قانون مدنی رأی صادره صحیح صادر شده و بدینوسیله تأیید می گردد .

منبع : گروه حقوقی راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.