×

قوانینی دال بر حمایت حقوق بیمار در ایران نداریم

قوانینی دال بر حمایت حقوق بیمار در ایران نداریم

بازهم مریوان بازهم خطای پزشکی و باز هم دختری که دنیایش با تیغ جراحی تاریک شده است قرار بود رشته انسانی بخواند و معلم شود، قراربود مانند سایر همسالانش بزرگ شود عاشق شود ، ازدواج کند و مادر شود

قوانینی-دال-بر-حمایت-حقوق-بیمار-در-ایران-نداریم وکیل 

بازهم مریوان بازهم خطای پزشکی و باز هم دختری که دنیایش با تیغ جراحی تاریک شده است. قرار بود رشته انسانی بخواند و معلم شود، قراربود مانند سایر همسالانش بزرگ شود.عاشق شود ، ازدواج کند و مادر شود. اما می‌گوید با دنیای تاریکش کنار آمده تا بتواند برای زندگی تنها در آینده آماده شود . خط بریل را یاد گرفته تا بتواند به آرزوی معلم شدنش برسد. لبخند می‌زند و برایم از اشک‌هایی که در تنهایی و گاهی ناامیدی از آینده می‌ریزد، از ترس تنها ماندن در دنیای بزرگسالی می‌گوید. می‌خندد و آرزو می‌کند همچون دختری عادی در جامعه پذیرفته شود.

وضعیت حقوقی تصرفات اشخاص بیمار - حقوق بیماران در برخورداری از خدمات فوریت های پزشکی - حقوق بیمار از واقعیت تا عمل - قوانین حوزه خطاهای پزشکی و حقوق بیمار - چطور از پزشک شکایت کنیم ؟ - مسئولیت مدنی پزشکان و ضمان آن - مسئولیت حقوقی پزشکی - از آستین طبیبان ، قولی در مسئولیت مدنی پزشکان 

«سنور» یک دختر 14 ساله است که در زمان تولد با مشکل ضعف دید به دنیا آمد و برای بهبود میزان دید، چشمانش را دو بار به تیغ جراحی سپرد. چشم چپ او در سال 81 در بیمارستان فارابی و چشم راستش در خرداد 93 در بیمارستان نگاه، جراحی شد و هر بارچند روز بعد از عمل، کل قرنیه و شبکیه و سیستم عصبی چشم سنورعفونت کرد و حالا از هر دو چشم نابینا شده است.چشمان «سنور» دیگر نور ندارد. سهم سنور از دنیا سیاهی است تا زخم نبود امکانات پزشکی و درمانی در مناطق محروم سر باز کند.  این روزها درد به جان دختران کُرد افتاده و قصد بار بستن و رفتن از آن دیار را ندارد.سنور، شوخان، منیر و ... دخترانی که خطای پزشکی در کودکی آینده شان را به بازی گرفته است.

جرائم و تخلفات پزشکان رو به افزایش است و وجود حاشیه امنیت برای پزشکان با حذف کیفر زندان فقط ضرر مالی را متوجه اشتباهاتی می‌کند که با جان و سلامت بیماران بازی‌می‌کند. نبود امکانات پزشکی در مناطق محروم  نیز خود عاملی مهم در گسترش خطاهای پزشکی شده است و هر روز بر تعداد بیماران قربانی خطاهای پزشکی در این مناطق افزوده می شود.

  آقای حسین احمدی‌نیاز،‌شما وکیل سنور و بسیاری ازکودکان آسیب دیده در کردستان هستید،‌اجازه دهید گفت وگوی خود را با این سوال آغاز کنیم که چرا بیماران در مریوان این‌گونه دچار خطاهای پزشکی شده‌اند و هر روز دردی جانکاه را به جان می‌‌خرند؟

مریوان دور افتاده‌ترین منطقه در استان کردستان است  و بعد از مریوان، عراق قرار  دارد. در این منطقه اطبای حاذق حضور ندارند وخطای پزشکی بسیار زیاد است.نباید فراموش کنیم که اکثر اطبا با اتکا به بیمه‌ای که دارند تیغ جراحی را بدون مسئولیت وارد بدن مریض می‌کنند. جالب است که بارها دیده‌ایم که پزشک، برج‌سازاست و در فکر سیمان و آجر و بالا رفتن طبقات ساختمانش به یک باره تیغ جراحی دردستش می‌لغزد و خسارت وارده بر بیمار قابل برگشت نیست. ما باید تلاش کنیم تا در صد خطای پزشکی در کشور به حداقل خود برسد.

مسئوایت های قانونی پزشک - قانون با تخلفات پزشکی چگونه برخورد می کند ؟ - تأملی در قصور پزشکی - سکوت قانون و جامعه در برابر تخلفات پزشکی 

 در کنار شوخان و سنور ، موارد دیگری از خطای پزشکی در مریوان وجود دارد؟

بله بسیار زیاد. برای نمونه دختری به نام منیر سهرابی در مریوان، دچار سرما خوردگی می‌شود و دکتر برای او بتامتازون تجویز می‌کند. بعد از تزریق حال دختر بد می‌شود.

 بیمارستان ابن‌سینا از بستری کردن دختر خودداری می‌کند و می‌گوید باید تجویز متخصص برای بستری شدن را بیاورید.

 مطب طبیب طبقه چهارم بوده و پزشک حاضر نمی‌شود برای دیدن وضعیت دختر 4 طبقه پایین بیاید و می‌گوید تا دختر را نبینم (با هدف دریافت پول ویزیت) نمی‌توانم نظری بدهم. دختر بیمار را از پله‌ها بالا می آورند و منیر در اتاق پزشک از هوش‌  می‌رود و اکسیژن به مغز او دیگرنمی‌رسد واین دختر دچار زندگی نباتی می‌شود.در نهایت، پزشک محکوم به پرداخت دیه می‌شود هرچند بیمه هم به علت دختر بودن، نصف دیه را پرداخت کرده‌است. سنور و شوخان نمونه‌هایی از جمع کثیری هستند که دسترسی به ما ندارند تا داستان‌شان شنیده شود. ما باید کلیت امر را مطرح کنیم و برای مقابله با خطای رو به افزایش پزشکان تلاش کنیم.

  یکی از مشکلات، اثبات خطای پزشکی است، چرا فرآیند اثبات اشتباه یک پزشک در کشور ما سخت و برخورد قانونی با این اشتباه بسیار سبک است؟

 مشکل ما این است که هیات‌هایی  که مسئول نظارت بر اطبا می‌شوند، خود پزشک هستند. خطاها بسیار زیاد است و اثرات جبران ناپذیری به همراه دارد، اما پزشکان از یکدیگر حمایت بی‌دریغ دارند.

  نهایت برخورد با یک پزشک متخلف پرداخت دیه، آنهم توسط بیمه است؛ آیا خلا مجازات کیفری، ترس و نگرانی را از بروز خطا کاهش نداده‌است؟

یکی از عوامل اصلی رشد تقصیرات پزشکی، فقدان اثر بازدارندگی مجازات‌ها و متناسب نبودن مجازات‌هاست. حسب اصل 156 قانون اساسی یکی از مکانیزم‌های اصلی برای کاهش ارتکاب جرم، تلاش برای پیشگیری از جرم  است که تدوین قوانین جامع و کامل نقش مهمی در کاهش جرائم خواهد داشت.

بنابراین در این زمینه قوانین موجود آثار بازدارندگی ندارند ودوم اینکه ترس از ارتکاب جرم  در بین پزشکان وجود ندارد. مهم این است که هر انسان طبق اصل 22 قانون اساسی، دارای کرامت است و باید برخوردار از حرمت و کرامت باشد. دقیقا این حرمت و کرامت در حوزه پزشکی لگدمال شده است.

جنبه های اخلاقی و قانونی خطای پزشکی - مسئولیت های قانونی پزشکان در برابر بیماران 

  پرداخت دیه برای جبران خسارات وارده بر بیمارانی چون سنور کافی است؟

دیه صرفا به موضوع چشم و ارش هم به موضوع ظاهر چشم محدود می‌شود ،‌سوال من این است که نابینایی و انزوای این دختر را چه باید کرد. باید خسارات معنوی نابینایی لحاظ شود. متاسفانه خسارت معنوی نسبت به این افراد تا کنون لحاظ نشده است.  از حقوقدانان و قضات خواهش داریم به این قضیه توجه کنند و خسارات معنوی را نیز در نظر بگیرند. رئیس جمهور طبق اصل‌های 113و 121 سوگند خورده است حافظ حقوق ملت باشد و قانون اساسی را اجرا کند او در برابر این افراد مسئول است. حداقل 15 مورد را من می‌شناسم که در مریوان بر اثر تخلف پزشکی دچار مشکل شده‌اند آیا وقت آن نیست تصمیم قاطع برای برخورد با پزشکان متخلف گرفته شود.

  آیا حاشیه امنیت موجود برای پزشکان مانع مهمی برای رسیدگی و مجازات تخلفات آنها نیست؟

اجازه دهید گله‌ای داشته باشم از وزیر بهداشت که مردی بسیار شریف و محترم است. ایشان طی نامه‌ای از رئیس قوه‌قضاییه که مردی شریف و قانونمداری هستند در خواست کردند که اطبای خطا کار دیگرزندانی نشوند. رئیس قوه‌قضاییه هم طی بخشنامه‌ای  خواسته وزیر بهداشت را اجابت کردند. هرچند بخشنامه یک قانون نیست اما مفری برای آرامش خاطر پزشکان خطاکار است.

  با توجه به دریافت رضایت‌نامه قبل ازعمل جراحی آیا این امر سالب مسئولیت کیفری برای پزشکان است، زیرا خطر عمل جراحی گوشزد شده است؟

این امر نافی مسئولیت پزشکان نیست. به یک مورد در در آمریکا استناد می‌کنم. شرکت فلیپ موریس که تولید سیگار مالبرو در آمریکا را برعهده دارد، روی تک تک پاکت‌های این سیگارنوشته است. استعمال این سیگار موجب بروز سرطان می‌شود. چند نفر که‌همواره از سیگارمالبرو استفاده می‌کردند دچار سرطان شده و فوت می‌کنند.  وراث این افراد علیه فلیپ موریس اقامه دعوا کردند و دادگاه فلیپ موریس را محکوم به پرداخت غرامت کرد. درست است که مضرات استفاده از سیگار قید شده است اما این هشدار نافی مسئولیت کلی شرکت فلیپ موریس در بحث لطمه به جان انسان‌ها نیست.

در رابطه با ایران رویه قضایی چگونه است؟

در رویه قضایی ایران هم این‌مسئله وجود دارد. بیمار از بعد شرعی و قانونی به دکتر اجازه می دهد تا روی بدن او زمانی که بیهوش است عملیات جراحی را انجام دهد. اگر پزشک از قواعد و مقررات قانونی و قواعد پزشکی تخطی کند مسئولیتش هویدا می‌شود.پس نباید رضایت‌نامه را دال بر رضایت کلی بیماران بدانیم.

بخشی از مشکل هم به برخورد خود بیماران بر می‌گردد.ایرانیان ماخوذ به حیا هستند و قصور پزشکی را در بسیاری از موارد پای قسمت گذاشته وپیگیر قضایی مشکل پیش آمده نیستند!

در اینجا توجه به دو نکته ضروری است.

پزشکی را اگر از باب ارائه خدمت خوب به مردم تجویز کنیم و در نظر بگیریم  پزشک تمام سعی و تلاش خود را برای انجام وظیفه انجام داده است.

بیمار را به عنوان یک کالای تجاری در نظر بگیریم، که در اقسام عمل‌‌های زیبایی  کاشت مو پروتزهای مختلف و تزریق‌ ژل و... بیمار مانند یک کالای تجاری تلقی می‌شود. با این منظر، داستان فرق می‌کند. پزشک باید سعی کند حقوق بیمار را لحاظ کند، یعنی بیمار باید درفرآیند رسیدگی به درمان خودش آگاهی پیدا کند. ما از مبحث سنور امید داریم به این معقوله برسیم که حقوق نانوشته بیماران در ایران، تدوین و رسمی شود.ما  قوانینی دال بر حمایت حقوق بیمار در ایران نداریم. متاسفانه با خلأحقوقی مواجه هستیم.

 ضمان پزشک در فقه و حقوق اسلامی 1 - ضمان پزشک در فقه و حقوق اسلامی 2 

  با این توضیحات نیازمند اصلاح قوانین هستیم؟

بله، اول اینکه نباید پزشکان به خوداجازه دهند چنین به جان انسان‌ها تخطی کنند. جان انسان شریف است وباید مطابق اصل22 قانون اساسی خسارات معنوی برای خسارت دیدگان لحاظ شود.

دوم اینکه قانون باید مورد بازنگری قرار گیرد زیرا قوانین فعلی آثار بازدارندگی ندارند. رئیس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی و متعهد به ایفای حقوق شهروندی، شایسته است برای اصلاح وضعیت موجود اقدامی درخور انجام دهد.

روزنامه قانون – مورخ93/12/16

 

منبع : گروه حقوقی راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.