×

همه چیز در مورد شرایط تعویض شناسنامه

همه چیز در مورد شرایط تعویض شناسنامه

سازمان ثبت احوال در دو دوره 15 و 30 سالگی به دلایل مختلف از جمله تغییر چهره فرد امکان تعویض شناسنامه را فراهم کرده، اما بخش قابل توجهی از مردم از این قابلیت تا زمانی که شناسنامه مفقود یا مخدوش نشود استفاده نمی‌کنند و سالیان سال با عکس دوران نوجوانی خود، هویتشان را به همه جا معرفی می‌کنند

همه-چیز-در-مورد-شرایط-تعویض-شناسنامه وکیل 

سازمان ثبت احوال در دو دوره 15 و 30 سالگی به دلایل مختلف از جمله تغییر چهره فرد امکان تعویض شناسنامه را فراهم کرده، اما بخش قابل توجهی از مردم از این قابلیت تا زمانی که شناسنامه مفقود یا مخدوش نشود استفاده نمی‌کنند و سالیان سال با عکس دوران نوجوانی خود، هویتشان را به همه جا معرفی می‌کنند.

ایسنا: همه شهروندان می‌توانند با مراجعه به هر یکی از شعب سازمان ثبت احوال، با ارائه شناسنامه قبلی خود و در صورتی که مفقود نباشد شناسنامه جدید بگیرند. موارد تعویض شناسنامه، شامل شناسنامه‌های نمونه قدیم، شناسنامه‌های نمونه جدید مستعمل و یا شناسنامه‌های ناشی از اجرای احکام صادره از محاکم دادگستری، تصمیمات متاخذه هیئت‌های حل اختلاف، آرای صادره از کمیسیون‌های تشخیص سن یا مصوبات نام خانوادگی می‌شود.

همچنین یکی دیگر از موارد تجدید شناسنامه مربوط به رسیدن فرد به 15 و 30 سالگی است و تاکید شده که شناسنامه اشخاص باید در سن سی سالگی تمام با عکس همان سال صاحب آن تجدید (تعویض) شود.

در همین راستا اشخاص 18 سال به بالا و یا افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت تعویض شناسنامه فرزندان کمتر از 18 سال، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر طفل باشد با ارائه شناسنامه خود، سرپرست قانونی (قیم، امین و وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز گردیده باشد، می‌توانند برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

برای تعویض شناسنامه باید اصل شناسنامه قبلی، سه قطعه عکس 3 در 4 تمام رخ برای اشخاص 15 سال به بالا و نیز پرداخت هزینه متعلقه که ده هزار تومان است طبق تعرفه جاری ارائه شود.

چنانچه شناسنامه‌ای که جهت تعویض ارائه می‌شود، فاقد عکس باشد ارائه اصل و تصویر مدارک معتبر عکس‌دار از قبیل (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکسدار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی‌نامه عکس‌دار محصلین از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل می‌باشند یا کارت شناسایی عکس‌دار کارکنان دوایر دولتی با ذکر مشخصات سجلی) الزامی است.

همچنین چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از موارد مذکور در بند 4 باشد از طریق معرفی وی به نیروی انتظامی درخواست تایید عکس خواهد شد.

کارمندان دولت و یا کسبه با جواز کسب می‌توانند نسبت به تایید هویت در ظهر(پشت) عکس‌های دارنده شناسنامه اقدام نمایند.

گفتنی است تعویض شناسنامه در کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور پس از تکمیل مدارک و در ساعات و ایام اداری انجام می‌شود و درخواست تعویض شناسنامه در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.