×

جایگزین حبس برای بدهکاران مهریه و تصادفات؟

جایگزین حبس برای بدهکاران مهریه و تصادفات؟

چندی پیش بود که خبر نهایی شدن طرح حذف زندان از مجازات‌های بدهکاران مالی منتشر شد، طرحی که به گفته رئیس دستگاه قضا می‌تواند سر و سامانی به زندان‌ها و زندانی‌های کشور دهد

جایگزین-حبس-برای-بدهکاران-مهریه-و-تصادفات؟ وکیل 

چندی پیش بود که خبر نهایی شدن طرح حذف زندان از مجازات‌های بدهکاران مالی منتشر شد، طرحی که به گفته رئیس دستگاه قضا می‌تواند سر و سامانی به زندان‌ها و زندانی‌های کشور دهد.
 
به گزارش ایسنا افکارنیوز به مقدمه بالا اضافه کرد: این طرح که با اقبال عموم کارشناسان اجتماعی مواجه شده، گویا قرار است گستره بیشتری پیدا کند و از این رهگذر زندان‌ها خلوت‌تر شود. ظاهرا پس از متولیان امر قضایی قانونگذران کشور نیز به این نتیجه رسیده‌اند که در بسیاری موارد از جمله جرایم سبک و تخلفات کوچک، زندان نمی‌تواند راهکار خوبی باشد، چرا که علاوه بر گذاشتن هزینه سنگین بر دوش بیت‌المال و اتلاف عمر فرد متخلف و هدر رفتن سرمایه‌های اجتماعی، باعث آشنایی مجرمان تازه کار با مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار و در نتیجه کشیده شدن تازه واردین به باندهای تبهکار می‌شود.
 
حالا این بهارستان نشین‌ها هستند که آستین‌ها را بالا زده‌اند تا تصویب قانون‌های جدید و اصلاح قانون‌های قبلی با سرعت بیشتر و دقت لازم مورد تصویب قرار گیرد. یک عضو هیات‌رئیسه کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفته است: مجازات‌های جایگزین می‌تواند در کاهش هزینه‌های زندان ( به ازای هر زندانی 130 هزار تومان) موثر باشد.
 
ابوالفضل ابوترابی اظهار داشته در کمیسیون لایحه‌ای تحت عنوان کاهش عناوین مجرمانه و قضازدایی در حال بررسی است که در آن، بسیاری از جرائم سبک که بیشتر جنبه تخلف دارد تبدیل به محرومیت‌های اجتماعی و یا جزای نقدی می‌شود.
 
نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی همچنین با یادآوری بررسی طرح دیگری درباره جایگزینی مجازات زندان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، اعلام داشته: طرح دیگری که در این باره در کمیسیون قضایی وحقوقی در حال بررسی آن هستیم، اصلاح ماده 2 نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و قانون احصاء است که این طرح نیز می‌تواند مجازاتی جایگزین برای بسیاری از بدهکارانی که در زندان هستند، باشد.
 
وی ادامه داده: این طرح به صورت خاص در امر مجازات‌های مربوط به مهریه و یا تصادفاتی که به صورت ناگهانی به وقوع پیوسته و ممکن است طی آن افراد را به دلیل نبود توان مالی در پرداخت دیه به مجازات زندان محکوم کند، صدق می‌کند که در صورت تصویب در جلسه علنی برای چنین مسائلی مجازات جایگزین همچون محرومیت‌های اجتماعی تعریف شده تا به این شکل فرد بتواند کار و فعالیت کرده و بدهی‌اش را پرداخت کند.
 
ابوترابی درباره سایر موارد جایگزین حبس تصریح کرده است: طرح پیشخوان قضایی نیز در کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس در حال بررسی است که در آن پیرامون تصادفات بر اثر بی‌مبالاتی و بی‌احتیاطی، جایگزینی برای مجازات حبس دیده شده است.
 
وی در مورد مزایای طرح های جایگزین هم بیان داشته: علاوه بر این، اجرای مجازت‌های جایگزین زندان می‌تواند در جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار(نظیر ایدز و هپاتیت)، ممانعت از قرار گرفتن زندانی در باند‌های مجرمان و آسیب‌های اجتماعی خانواده‌های زندانیان نیز کمک شایانی کند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.