×

تبادل 159 زندانی بین ایران و 12 کشور دنیا در سال 93

تبادل 159 زندانی بین ایران و 12 کشور دنیا در سال 93

مشاور وزیر دادگستری از تبادل زندانی بین ایران و 12 کشور دنیا در سال 93 خبر داد

تبادل-159-زندانی-بین-ایران-و-12-کشور-دنیا-در-سال-93

 مشاور وزیر دادگستری از تبادل زندانی بین ایران و 12 کشور دنیا در سال 93 خبر داد.

110 قرارداد استرداد مجرمین با کشورهای دنیا - مبنای استرداد مجرمین اولین بار در اسلام اجرا شده است - استرداد مجرمین به عنوان عاملی بازدارنده در وقوع جرایم - قانون راجع به استرداد مجرمین - ضرورت توجه به بعد حقوقی استرداد مجرمین ، استرداد مجرمین نباید متأثر از روابط دیپلماتیک دولت ها باشد 

شاهرخ هدایتی ، اظهارداشت: از ابتدای امسال تاکنون 159محکوم بین ایران و سایر کشورها منتقل شدند که از این تعداد 128 تبعه ایرانی برای گذراندن ادامه محکومیت‌شان به کشور انتقال یافتند و 32 تبعه خارجی نیز از ایران به کشورها‌یشان منتقل شدند.

سرپرست اداره‌کل ارتباط با قوه‌ قضاییه وزارت دادگستری افزود: در سال جاری 10 تبعه ایرانی از چین، 54 نفر از آذربایجان، 15 نفر از تایلند، 3 نفر از ترکیه، یک نفر از اکراین، سه نفر از سوریه، 17 نفر از ارمنستان، 19 نفر از عراق و شش محکوم ایرانی نیز از قطر برای گذراندن ادامه محکومیت‌شان به کشور منتقل و تحویل مقامات قضایی شدند.

این مقام مسئول در وزارت دادگستری ادامه داد: امسال 32 تبعه خارجی از ایران به کشورها‌ی‌شان منتقل شدند که از این تعداد، 3 نفر تبعه ترکمنستان، دو نفر تبعه آذربایجان، 19 نفر محکوم افغانستانی، یک نفر بلغارستان، یک نفر ترکیه و 5 نفر نیز تبعه عراقی بودند.

به گفته هدایتی انتقال این محکومان بر اساس موافقت‌نامه انتقال محکومین بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای یادشده و پس از طی تشریفات قانونی و انجام هماهنگی‌های لازم بین مقامات قضایی طرفین، وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و سفارت کشورمان در آن کشورها، صورت پذیرفت.

زندانی بیمار، امنیت زندان را به مخاطره می اندازد - زندانی هم شهروند است - زندان ، بایدها و نبایدها - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - اعطای مرخصی به متهم تحت بازداشت موقت  - پانزده روز مرخصی برای زندانیان واجد شرایط به مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر و عید فطر 

افزایش سه برابری انتقال محکومان در سال 93

مشاور وزیردادگستری با مقایسه تعداد محکومان خارجی منتقل شده بین ایران و سایر کشورها در سال 93 و سال‌های قبل، گفت: در سال 90، 33 نفر، در سال 91، 62 و در سال 92، 50 محکوم بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر منتقل شدند که این عدد در سال جاری به 160 نفر افزایش یافته و رشد بیش از سه برابری را نشان می‌دهد.

سه هزار ایرانی در کشورهای خارجی و شش هزار خارجی در ایران زندانی هستند

هدایتی در ادامه یادآور شد: بر اساس آخرین اطلاعات، هم اکنون حدود سه هزار تبعه ایرانی در زندان‌های کشورهای دیگر و حدود شش هزار تبعه خارجی نیز در زندان‌های ایران به سر می‌برند که بیشتر زندانیان خارجی در ایران را اتباع افغان تشکیل می‌دهد.

به گفته سرپرست اداره کل ارتباط با قوه‌قضاییه وزارت دادگستری، ارتکاب جرائم مرتبط با مواد‌مخدر، بیشترین علت محکومیت اتباع ایرانی در کشورهای دیگر است.

آزادی بیان در زندان - چرا کسی به زندانی آزاد شده شغل نمی دهد - آزادی مشروط زندانیان -  بالا بودن سطح سواد مانع از بروز جرم می شود 

اتباع چه کشورهایی در ایران زندانی هستند؟

به گزارش تسنیم، هم اکنون اتباعی از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، اندونزی، سومالی، آذربایجان، بنگلادش، تانزانیا، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، روسیه، سریلانکا، سوریه، غنا، فیلیپین، کامرون، کنیا، کویت، مالی، موزامبیک، هند، مالزی، کنگو و نیجریه در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

اتباع ایرانی بیشتر در کدام کشور زندانی هستند؟

بر اساس آمارهای موجود، ترکیه یکی از کشورهایی است که اتباع ایرانی بسیاری در زندان‌های آن به سر می‌برد. حدود 400 تبعه ایرانی در زندان‌های این کشور محبوس هستند و بیشترین علت محکومیت آنها نیز ارتکاب جرائم مرتبط با موادمخدر است. امارات و ژاپن بعد از ترکیه، جزئ کشورهایی هستند که بیشترین محکومان ایرانی را دارند.

جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 14 بهمن ماه سال 88 با ترکیه موافقت‌نامه معاضدت قضایی،  استرداد مجرمین و انتقال محکومین را امضا کرده و این موافقت‌نامه در سال 89 به تصویب رسیده  و لازم‌الاجرا شده است.

به رغم وجود موافقت‌نامه انتقال محکومان بین ایران و ترکیه، در سال 93 تنها 3 تبعه ایرانی به کشور منتقل شدند و یک تبعه ترک نیز از ایران به ترکیه انتقال یافته است. سئوالی که وجود دارد این است که چرا به رغم وجود موافقت‌نامه، انتقال محکومان بین ایران و ترکیه بسیار اندک است؟ آیا محکومان ایرانی نمی‌خواهند به کشور منتقل شوند و زندان‌های ترکیه را ترجیح می‌دهند؟ آیا دولت ترکیه اجازه انتقال محکومان را نمی‌دهد؟.

در طرف مقابل، تایلند، ارمنستان و آذربایجان جزء کشورهایی هستند که همکاری خوبی در زمینه انتقال محکومان دارند.

جمهوری اسلامی ایران با چه کشورهایی موافقت‌نامه انتقال محکومان دارد؟

جمهوری اسلامی ایران با 10 کشور دنیا موافقت‌نامه تصویب شده و لازم‌الاجرا دارد که از آن جمله می‌توان به افغانستان، عراق، تایلند، هند، ترکیه، سوریه، اوکراین، کویت و جمهوری آذربایجان، بوسنی و هرزه‌گوین اشاره کرد.

ایران تا کنون با سه کشور موافقت‌نامه انتقال محکومان امضا کرده، اما هنوز تصویب نشده که پاکستان، ارمنستان و چین از جمله این کشورها هستند.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.