×

دفتر کارشناسی محل کسب و پیشه نیست!

دفتر کارشناسی محل کسب و پیشه نیست!

دفتر کارشناسی محل کسب و پیشه نیست!

دفتر-کارشناسی-محل-کسب-و-پیشه-نیست!

توضیح:

1- دادگاه تجدیدنظر مکان مورد اجاره (دفتر کارشناسی) را مشمول قانون مالک و مستاجر سال 56 یعنی مشمول حق کسب یا پیشه یا ... تلقی و مبادرت به نقض رای دادگاه بدوی نموده است.

هر گاه ضمن تخلیه محل کسب ، حکم به پرداخت حق کسب و پیشه صادر شود ، برای حق کسب و پیشه مستقلا نمی توان اجرائیه صادر نمود - نقدی بر سرقفلی و حق کسب و پیشه - تقدم مالک در انتقال حق کسب و پیشه - تفاوت سرقفلی و حق کسب و پیشه چیست ؟ 

2- شعبه تشخیص دیوانعالی کشور با نقض رای دادگاه تجدیدنظر رای دادگاه بدوی را تایید کرده است.

«اینک به شرح آراء صادره توجه فرمایید»:

1- دادنامه شماره 113 ‌ـ‌ 4/4/28 شعبه 16 دادگاه عمومی تهران

در خصوص دادخواست 1- «الف ‌ـ‌ ش» 2- «ف ‌ـ‌ س» به وکالت از خواهان «م ‌ـ‌ ص» به طرفیت خوانده « م ‌ـ‌ الف» صدور حکم به الزام خوانده به تخلیه یک باب آپارتمان به پلاک ثبتی شماره ... واقع در بخش 2 تهران به علت انقضاء مدت اجاره به انضمام خسارات دادرسی به شرح دادخواست تقدیمی و ضمائم پیوستی بدین توضیح که وکلای خواهان اظهار نموده‌اند موکل آنان به موجب اجاره‌نامه شماره 12527 ‌ـ‌ 22/21/8531 تنظیمی در دفتر اسناد رسمی شماره 263 تهران برای مدت یک سال از تاریخ 1359/1/1 لغایت 1360/1/1 یک دستگاه آپارتمان را به پلاک ثبتی به شماره ... جهت دفتر کارشناسی به خوانده اجاره داده است که علیرغم انقضاء مدت اجاره خوانده از تخلیه عین مستاجره خودداری می‌نماید و بر این اساس نیاز شخصی که خوانده در جلسه دادرسی مورخه 82/3/31 به آن اشاره نموده است مثبت حق مکتسبه برای وی نبوده و سایر مطالب عنوان شده از ناحیه مشارالیه به شرح مندرج در لایحه شماره ... موثر در مقام نیست علیهذا دادگاه دعوی خواهان را ثابت تشخیص و به استناد مواد 1 و 5 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1362 و 494 قانون مدنی و وحدت ملاک از رای وحدت رویه شماره 67 مصوب 75 و مواد 515 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه‌های عمومی و انقلاب و 8 آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله و هزینه سفر وکلای دادگستری حکم به الزام خوانده به تخلیه یک دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی شماره ... واقع در بخش 2 تهران و پرداخت مبلغ 507/000 ریال از بابت خسارات دادرسی در حق خواهان صادر می‌نماید. رای صادره حضوری محسوب و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان است.

توقیف حق کسب و پیشه یا تجارت و سرقفلی - حق کسب و پیشه و تجارت و مقایسه آن با حق سرقفلی - آئین نامه نحوه تعیین و تشخیص و پرداخت حق کسب و پیشه یا تجارت 
 

2- دادنامه شماره 1297 ‌ـ‌ 3/6/28 شعبه 7 دادگاه تجدیدنظر استان تهران:

تجدیدنظرخواهی آقای «م ‌ـ‌ الف» از دادنامه شماره 113 ‌ـ‌ 4/4/28 صادره از شعبه ... دادگاه عمومی تهران که به موجب آن حکم به تخلیه مورد اجاره به جهت مسکونی تشخیص دادن آن از طرف دادگاه محترم بدوی صادر شده به دلایل زیر وارد و مدلل است:
الف ‌ـ‌ در اجاره‌نامه رسمی شماره 12527 ‌ـ‌ 22/21/85 تنظیمی در دفترخانه شماره 263 تهران مورد اجاره به منظور شغل کارشناس وزارت دادگستری تصریح گردیده که این عبارت حکایت از اراده طرفین: استفاده مستاجر از مورد اجاره به منظور محل کسب دارد.
ب ‌ـ‌ به موجب دادنامه شماره 262 ‌ـ‌ 22/4/18 صادره از شعبه 202 دادگاه عمومی تهران حکم به تعدیل اجاره بها نسبت به مورد اجاره صادر شده و در دادنامه یاد شده به مواد 4 و 5 قانون روابط مالک و مستاجر مصوب 1356 استناد شده و صدور چنین دادنامه‌ای دلالت بر تجاری بودن مورد اجاره و تسری قانون مالک و مستاجر مصوب 1356 به مورد دعوی دارد.

ج ‌ـ‌ به موجب دادنامه شماره 513 ‌ـ‌ 72/5/18 صادره از شعبه 222 دادگاه عمومی تهران راجع به دعوی تخلیه موجر به طرفیت تجدیدنظرخواه «مستاجر» به جهت نیاز شخصی حکم به بی‌حقی موجر صادر شده و مفاد دادنامه اخیرالذکر دلالت بر شمول قانون مالک و مستاجر مصوب 1356 بر روابط طرفین دارد.

فلذا دادنامه تجدیدنظر خواسته که مورد اجاره را مسکونی تلقی و حکم به تخلف آن صادر شده با دلایل و مستندات تجدیدنظرخواه که جملگی حکایت از محل تجاری دارد تعارض دارد و برخلاف دفاعیات و دلایل تجدیدنظرخواه و واجد ایراد و اشکال قانونی است دادگاه در اجرای قسمت صدر ماده 358 از قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه‌های عمومی و انقلاب ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته با توجه به اینکه محل مورد اجاره تجاری و محل کسب تلقی می‌شود و مشمول قانون مالک و مستاجر مصوب 1356 بوده که با انقضای مدت اجاره حکم تخلیه صادر نمی‌گردد در دعوی خواهان بدوی را غیروارد تشخیص و حکم به بطلان دعوی تخلیه خواهان بدوی رای صادر و اعلام می‌دارد و اضافه می‌شود که خواهان می‌تواند وفق مقررات قانون مالک و مستاجر مصوب سال 1356 در جهت تخلیه اقدام نماید. رای صادره قطعی است. (الف)

چگونگی انتقال حق کسب و پیشه به شخص ثالث - شرایط توقیف سرقفلی در محکومیت های مالی - سرقفلی در حقوق ایران

3- دادنامه شماره 1370 ‌ـ‌ 9 مورخ 83/12/8 شعبه نهم تشخیص دیوانعالی کشور:

آقای «الف ‌ـ‌ ش» و خانم «ف ‌ـ‌ س» به وکالت از «م ‌ـ‌ ص» دادخواستی به خواسته صدور حکم به الزام خوانده به تخلیه یک باب آپارتمان پلاک ثبتی به شماره ... واقع در بخش 3 تهران به علت انقضاء مدت اجاره علیه آقای «م ‌ـ‌ الف» به دادگاه عمومی تهران تقدیم داشته که به شعبه 16 دادگاه عمومی تهران ارجاع گردیده است. شعبه مرجوع‌الیه دادنامه شماره 113 ‌ـ‌ 4/4/28 دعوی خواهان را وارد و ثابت تشخیص و به استناد مواد 1 و 5 روابط موجر و مستاجر سال 1362 و ماده 494 قانون مدنی و وحدت ملاک از رای وحدت رویه شماره 607 مصوب سال 75 حکم به الزام خوانده به تخلیه یک دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی شماره ... واقع در بخش 2 تهران و پرداخت مبلغ 507/000 ریال از بابت خسارات دادرسی صادر و اعلام داشته است از این حکم آقای «م ‌ـ‌ الف» تجدیدنظرخواهی نموده که شعبه 7 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به شرح دادنامه شماره 1297 ‌ـ‌ 3/6/28 و با عنایت به اینکه مورد اجاره به منظور شغل کارشناس وزارت دادگستری تصریح گردیده که این عبارت از اراده طرفین به استفاده مستاجر از مورد اجاره به منظور محل کسب وارد و به موجب دادنامه شماره 262 ‌ـ‌ 22/4/18 صادره از شعبه ... دادگاه عمومی تهران حکم بر تعدیل اجاره بها نسبت به مورد اجاره صادر شده و در دادنامه یاد شده به مواد 4 و 5 قانون روابط مالک و مستاجر مصوب سال 56 استناد شده و صدور چنین دادنامه‌ای دلالت بر تجاری بودن مورد اجاره و تسری قانون مالک و مستاجر مصوب سال 56 به مورد دعوی دارد و به موجب دادنامه شماره 513 ‌ـ‌ 72/5/18 صادره از شعبه ... دادگاه عمومی تهران راجع به دعوی تخلیه موجر به جهت نیاز شخصی حکم بر بیحقی موجر صادر شده و مفاد دادنامه اخیرالذکر دلالت بر شمول قانون مالک و مستاجر مصوب سال 56 بر روابط طرفین دارد فلذا دادنامه تجدیدنظر خواسته را که مورد اجاره تجاری و محل کسب تلقی می‌شود و مشمول قانون مالک و مستاجر سال 56 بوده که با انقضاء مدت اجاره حکم تخلیه صادر نمی‌گردد و دعوی خواهان بدوی را غیروارد تشخیص و حکم به بطلان دعوی تخلیه خواهان صادر و اعلام داشته است و آقای «الف ‌ـ‌ ش» به وکالت از «م ‌ـ‌ ص» بر اساس تبصره 2 ماده 18 قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب از حکم دادگاه تجدیدنظر از شعب تشخیص درخواست تجدیدنظرخواهی نموده که درخواستش به شماره 18670 ‌ـ‌ 41/7/28 ثبت دفتر کل شعب تشخیص شده و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است. بدیهی است لایحه اعتراضی تجدیدنظرخواه به هنگام شور قرائت می‌شود.

انتقال سرقفلی - پانزده سوال و پاسخ کاربردی در خصوص سرقفلی - تقسیم حق سرقفلی و حق کسب وپیشه و تجارت بین ورثه - تفاوت و تفکیک ماهوی حق سرقفلی از حق کسب و پیشه یا تجارت

هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده در خصوص دادنامه شماره 1297 ‌ـ‌ 3/6/28 تجدیدنظرخواسته مشاوره نموده چنین رای می‌دهد:

بسمه تعالی

رای:

تجدیدنظرخواهی و اعتراض آقای «م ‌ـ‌ ص» نسبت به دادنامه شماره 1297 ‌ـ‌ 3/6/28 شعبه هفتم دادگاه تجدیدنظر استان تهران که طی آن با نقض رای شماره 113 ‌ـ‌ 4/4/28 شعبه 16 دادگاه عمومی تهران در خصوص دعوی نامبرده به طرفیت «م ‌ـ‌ الف» به خواسته تخلیه یک باب آپارتمان پلاک ثبتی شماره ... بخش 2 تهران حکم بر بطلان دعوی صادر نموده وارد و موجه است چرا که مورد اجاره به منظور دفتر کارشناسی اجاره داده شده و دفتر کارشناسی محل کسب و پیشه محسوب نمی‌شود و برخلاف نظر دادگاه تجدیدنظر آراء صادره راجع به تعدیل اجاره بها یا طرح دعوی موجر از باب نیاز شخصی قطع نظر از صحت و سقم آنها تاثیری در قضیه ندارند به عبارتی چون دفتر کارشناسی محل کسب و پیشه نیست آراء استنادی دادگاه تجدیدنظر نمی‌تواند دلالتی بر تغییر نوع اجاره داشته باشند بلکه موضوع مشمول ماده 494 قانون مدنی و قانون موجر و مستاجر مصوب 1362 می‌باشد با توجه به مراتب چون رای دادگاه تجدیدنظر خلاف بین شرع و قانون محسوب می‌شود مستندا به تبصره 2 ماده 18 قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب با نقض دادنامه شماره 1297 ‌ـ‌ 3/6/28 شعبه ... دادگاه تجدیدنظر استان تهران و با لحاظ اینکه رای دادگاه بدوی به شماره 113 ‌ـ‌ 4/4/28 مطابق موازین و مقررات صادر شده تایید می‌گردد.

منبع : گروه حقوقی راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.