×

ضرورت اتخاذ اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از جرایم پزشکی

ضرورت اتخاذ اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از جرایم پزشکی

یک حقوقدان گفت همانگونه که وزیر بهداشت قدم مثبتی را در جهت برخورد با متخلفین پزشکی برداشته است، بنابراین اقدامات متولیان امر و نظام قضایی نیز می‌تواند در جلوگیری از جرایم پزشکی تأثیرگذار باشد

ضرورت-اتخاذ-اقدامات-پیشگیرانه-به-منظور-جلوگیری-از-جرایم-پزشکی وکیل 

یک حقوقدان گفت: همانگونه که وزیر بهداشت قدم مثبتی را در جهت برخورد با متخلفین پزشکی برداشته است، بنابراین اقدامات متولیان امر و نظام قضایی نیز می‌تواند در جلوگیری از جرایم پزشکی تأثیرگذار باشد.

جرایم پزشکی، شرایط و مراجع رسیدگی - تشکیل پرونده جدید در دادسرای جرایم پزشکی با شکایت وزارت بهداشت - اعمال مجازاتهای جایگزین حبس در جرایم غیرعمدی پزشکی -

 با اشاره به برخورد با متخلفین حوزه دارو، گفت: اقدام به ترک عملی در حرفه پزشکی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرایم پزشکی اطلاق می‌شود.

وی ادامه داد: این جرایم شامل جرایم کیفری، انتظامی و انضباطی است که ماهیت این نوع جرایم بی‌احتیاطی، بی مبالاتی، عدم مهارت و عدم رعایت اصول پزشکی است.

این حقوقدان با اشاره به مراجع رسیدگی به جرایم پزشکی ادامه داد: دادگاه‌های دادگستری، هیئت‌های انتظامی سازمان نظام‌ پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی از جمله مراجع رسیدگی به این گونه جرایم هستند.

مقصود تصریح کرد: دادسراها مسئولیت رسیدگی به انواع جرایم را بر عهده دارند که در این ارتباط در برخی از استان‌ها دادسراهایی به صورت ویژه برای رسیدگی به جرایم پزشکی اختصاص داده شده است.

وی اظهار داشت: هیئت‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی مسئول رسیدگی به تخلفات پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی مسئول رسیدگی به تخلفات خدماتی و سودجویی‌هایی است.

این حقوقدان افزود:  با توجه به مدرن شدن و گستردگی اقدامات پزشکی، هرچند قوانین موجود  دارای نواقص و انتقاداتی است اما این قوانین از ظرفیت‌های خوبی برای جلوگیری از جرایم پزشکی برخوردار است.

مقصود افزود: همانگونه که وزیر بهداشت قدم مثبتی را در جهت برخورد با متخلفین پزشکی برداشته است، بنابراین  اقدامات متولیان امر و  نظام قضایی نیز می‌تواند در جلوگیری از جرایم پزشکی تأثیرگذار باشد.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: هرچند دادسراهای ویژه در رسیدگی به اینگونه جرایم موثر می‌باشند اما در حال حاضر یکی دیگر از مشکلاتی که در رسیدگی به جرایم پزشکی وجود دارد اطاله دادرسی است که خود موجب ایجاد مشکلاتی در این رابطه شده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.