×

پوربابایی شدت مجازات در قانون مبارزه با قاچاق کالا بازدارنده نیست

پوربابایی شدت مجازات در قانون مبارزه با قاچاق کالا بازدارنده نیست

یک وکیل دادگستری گفت که قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بازدارندگی لازم را برای برخورد با قاچاقچیان ندارد و برای مبارزه با این پدیده باید ساختارها در جامعه اصلاح شود

پوربابایی-شدت-مجازات-در-قانون-مبارزه-با-قاچاق-کالا-بازدارنده-نیست وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت که قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بازدارندگی لازم را برای برخورد با قاچاقچیان ندارد و برای مبارزه با این پدیده باید ساختارها در جامعه اصلاح شود.

اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز - آئین نامه اجرائی قانون نحوه اعمال تعزیزات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز - حجم قاچاق همچنان بالاست - قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات غیرمجاز- سهم زمین خواری از پول کثیف در سیاست بیشتر از قاچاق است - حقوقدانان از راه های مقابله با قاچاق می گویند 

هوشنگ پوربابایی،در مورد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: اگر قانون‌گذار در سیر تصویب قانون یا در تمامی مراحل قانون‌گذاری با پدیده‌های اجتماعی به‌روز حرکت نکند، هر قانونی که تصویب کنیم ولو این که قانون کامل و جامعی باشد اما تمنیات افراد جامعه برآورده نشود؛ قانون نه تنها کارآمد نخواهد بود بلکه متروکه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از پدیده‌های اجتماعی که با آن در جامعه مواجه هستیم، قاچاق کالا و ارز است، ادامه داد: همانطور که می‌دانیم از دهه 60 به بعد، قوانین متعددی توسط مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت قوانین متعدد و ماده واحده مبنی بر نحوه رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز و سرعت در رسیدگی به این پرونده‌ها و ... به تصویب رسیده و توسط این دو مرجع قانون گذاری شده است؛ ولی متاسفانه بعد از گذشت 30 سال از تصویب چنین قوانینی، باز هم شاهد قاچاق کالا و ارز هستیم. حتی مجازات هایی همچون حبس، جزای نقدی، توقیف و ضبط کالا برای مرتکبین چنین جرایمی باز هم تاثیرگذار نبوده و این موضوع نشان می دهد قوانین ما بازدارنده نیستند.

عدم حسن اجرا و نظارت ، دلیل افزایش قاچاق سوخت است - تعلیق مجازات در جرم قاچاق مشروبات الکلی - مقابله با قاچاق دارو ، نیازمند تامین نیازهای داخلی 

این حقوقدان تصریح کرد: متاسفانه ما به صورت کامل به دنبال اقتصاد آزاد نرفته‌ایم، پدیده‌های اقتصاد آزاد را شناسایی نکرده‌ایم، حمایت‌های لازم را از تولیدکننده به عمل نیاورده‌ایم و زمینه اشتغال افراد در جامعه را فراهم نکرده ایم. این پارامترها باعث می‌شود که افراد جامعه به دنبال یک کار کاذب - قاچاق - بروند.

پوربابایی تاکید کرد: به دلیل این که قاچاق کالا و ارز به صورت متعدد در جامعه رخ می‌دهد، هر قانونی که در این زمینه به تصویب برسد تاثیرگذار نیست و در جامعه قابلیت اجرا پیدا نمی کند و نهایتا متروکه می شود.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امکانات و توانایی‌های لازم را برای برخورد با قاچاق ندارد، گفت: تا زمانی که ساختارمان درست نشود، قوانین تاثیرگذار نیستند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم نمی‌تواند به نحو درستی با قاچاقچیان برخورد کند.

قاچاق کالا - شروع به قاچاق - مجازات شروع به جرم قاچاق 

پوربابایی با بیان اینکه مجازات‌های حبس که درقانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای برخورد با این پدیده در نظر گرفته شده بازدارنده نیست، گفت: شدت و حدت مجازات در قوانینی مانند قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 92 یا قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر بازدارنده نیست و روز به روز این پدیده‌ها در حال افزایش هستند.

وی تاکید کرد: برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیازمند حمایت از تولید کننده، فراهم کردن اشتغال افراد در جامعه و بازکردن درهای اقتصاد هستیم؛ به طوری که هر کس بتواند با شرایط و طبق مقررات موضوعه به واردات و صادرات بپردازد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.