×

بیانیه کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به مناسبت روز جهانی حقوق بشر

بیانیه کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به مناسبت روز جهانی حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر ایران اسلامی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر -10 دسامبر 2012 (20 آذرماه سال جاری) بیانیه‌ای را صادر کرد

بیانیه-کمیسیون-حقوق-بشر-اسلامی-ایران-به-مناسبت-روز-جهانی-حقوق-بشر وکیل 

کمیسیون حقوق بشر ایران اسلامی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر -10 دسامبر 2012 (20 آذرماه سال جاری) بیانیه‌ای را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ (حجرات-13)

تنوع پدیده ها در نظام خلقت واقعیتی غیرقابل انکار است که خود انواع زیبایی‌ها را جلوه گر می‌سازد. این تنوع در موجودات، در میان انسان‌ها خود ابعاد مختلفی دارد اعم از تنوع فکری و فرهنگی و زبانی و قومی و قبیله‌ای تا تنوع دینی و عقیدتی و نحوه زندگی و ده‌ها ویژگی ذاتی یا اکتسابی، اما همه انسان ها هدایای بی بدیلی را از خداوند متعال دریافت نموده‌اند از قبیل عقل و اراده و حیثیت و شرافت ذاتی انسانی که همین توانایی ها و برخی ودیعه های الهی دیگر، آنها را در ظرفیتی فراتر از سایر موجودات عالم قرار می دهد و البته باید به نحو شایسته از این توانایی ها و ویژگی ها برای تأمین حیات شایسته و رستگاری ابدی بهره مند شوند.

تنوع در عین برخورداری از مشترکات ذاتی، برای عموم انسان ها وضعیت خاصی را در طول تاریخ رقم زده است. گاه برخی افراد، نافی دیگران شده و فقط خود را محور دیده‌اند و بدین طریق زمینه نقض حقوق هم نوعان خود را فراهم آورده‌اند، گاه برخی بنام تنوع طلبی، همبستگی نوع بشر را مخدوش ساخته و تفرق و پراکندگی و دوری از ارزش‌های مشترک را دامن زده‌اند و بدین طریق به روند تکامل جامعه بشری لطمات جبران ناپذیری وارد ساخته‌اند. در جهان معاصر، تنوع انواع فرهنگ‌ها، افکار و اندیشه ها و قومیت ها و زبان‌ها به نحو برجسته‌تری به نسبت گذشته‌ها برای همگان قابل درک است چرا اخبار و داده‌های مربوط به مردم اقصی نقاط جهان به سرعت در دسترس عموم جامعه جهانی قرار می گیرد، در عین حال تلاش جهانی برای یافتن نقاط مشترک و تقویت آنها مخصوصاً بر مبنای صیانت از کرامت انسان ها به مطالبه ای فراگیر تبدیل شده است. به عبارت دیگر، امروزه چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای درحال توسعه یا کمتر توسعه یافته این درک مشترک وجود دارد که بدون همبستگی نوع بشر و بدون همیاری و مشارکت همه افراد نمی توان چالش ها و مسائل مختلف فراروی زیست امروز و آتی انسانی را حل کرد. این درک مشترک، به طور فزاینده در صدد نفی انواع بی‌عدالتی ها و تبعیض ها و سیطره طلبی ها در سراسر جهان است. در چنین فضایی، طبیعتا حق هر انسان به مشارکت در حیات عمومی جامعه محلی، ملی و جهانی مفهومی عمیق و متنوع الاضلاع پیدا کرده است و ده‌ها، بلکه صدها موضوع و زمینه مشارکت را دربر می گیرد. از این رو طبیعی است که در سطوح محلی، ملی و جهانی باید در این خصوص اندیشه ورزی کرد و تدابیر و سازوکارهای مناسبی را تعبیه نمود تا مشارکت واقعی عموم مردم در اداره جامعه بشری و پاسخگویی صاحبان قدرت به بهترین شکل و به صورت کارآمد متبلور گردد.

روز جهانی حقوق بشر، اگرچه مناسبتی است قراردادی که سازمان ملل مثل ده‌ها مناسبت دیگر مبتنی بر یک سری رویدادهای بین المللی و با هدف توجه به دغدغه های مشترک جامعه بشری نامگذاری کرده ولی می تواند مثل هر مناسبت دیگر ملی یا جهانی بهانه و فرصت خوبی باشد تا جوامع مختلف به موضوع آن روز بیندیشند و آنچه بایسته و شایسته است را نه در آن روز بلکه در طول سال و دهه و یا دوره های زمانی طولانی تر رعایت کنند. امسال سازمان ملل برای بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر، بر عناصری مثل ضرورت شناسایی نداهای متنوع انسانی و فراهم سازی مشارکت همه مردم در اداره امور جوامع تأکید کرده است.

اندیشمندان و نخبگان فکری و فعالین مدنی و کارگزاران حکومتی و سایر اقشار مردم در کشورهای مختلف، طبیعی است به بهانه طرح عناصر یادشده در شعار امسال بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر می توانند به فرهنگ و مبانی نظری خود رجوع و بیان کنند که آنها چه دیدگاهی نسبت به این موضوعات دارند، هم‌چنین می توانند به واقعیات پیرامونی خود در سطوح محلی و ملی و یا جهانی بنگرند و ارزیابی خود را از دستاوردها و یا مشکلات و دردهای موجود بیان دارند یا با یکدیگر همفکری کرده و برای آینده بهتر، راه‌حل‌های مناسبی را ارائه کنند. از حیث تخصصی، طبیعتاً در این گفتگوها و مباحثات نقش و جایگاه و ابعاد فنی آزادی نظر و بیان، آزادی اجتماعات مسالمت آمیز، آزادی اندیشه و وجدان و عقیده، حق به مشارکت در اداره امور جامعه از طریق انتخابات آزاد و منصفانه و بسیاری از حق های دیگر مطرح خواهند شد و بر این امر تأکید خواهد گردید که در سراسر جهان لازم است برای تحقق مشارکت واقعی مردم و شناسایی آراء و نظرات مختلف، کارهای بسیاری صورت پذیرد و آسیب ها و مشکلات متعدد در این خصوص باید بر طرف شود.

امید است در این روز پیروان ادیان مختلف توحیدی با الهام از آموزه های الهی، راهکارهای بهتری برای امروز و آینده جامعه بشری ارائه کنند. به طور خاص در کشور ما که نظام حقوقی مبتنی بر اسلام مبنای اداره امور جامعه است، طبیعتا انتظار از اندیشمندان و متفکرین اسلامی بیشتر از دیگر گروه‌هاست تا در این خصوص راهکارها و نظرات جامعی را ارایه نمایند. دست اندرکاران امور کشور نیز در این خصوص وظیفه سنگینی را بر عهده دارند تا روز به روز بنحو مؤثرتری زمینه مشارکت عمومی را در عرصه های مختلف اداره جامعه فراهم سازند و پاسخگوی عملکردهای خود در این زمینه ها مبتنی بر ارزش های دینی و اخلاقی و اصول و معیارهای حقوقی باشند.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران، ضمن بزرگداشت جایگاه رفیع انسان در منظومه هستی و تأکید بر حقوق و مسئولیت‌های بی بدیل نوع بشر، همانند سنوات قبل وظیفه خود می داند در چنین مناسبت‌هایی از عموم تلاشگران و فعالانی که در طول سال گذشته از حیث نظری یا عملی برای پیشبرد حقوق انسان ها خدمات صادقانه و بی ادعا و مشفقانه‌ای داشته‌اند، صمیمانه سپاسگذاری کند و آرزو نماید که مجموعه تلاش های مخلصانه برای ارتقاء رعایت حقوق انسان‌ها و تحکیم اخلاق و عدالت و معنویت منجر به تأمین آینده ای بهتر برای عموم انسان ها در اقصی نقاط جهان شود.»

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.