×

استفاده از فناوری های نوین برای کاهش اطاله دادرسی

استفاده از فناوری های نوین برای کاهش اطاله دادرسی

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت برای پیشگیری از اطاله دادرسی مقرر شده تا در سال جدید با اقداماتی همچون استفاده از سامانه‏های الکترونیکی پرونده‏ها از زمانبر شدن رسیدگی به پرونده‎ها جلوگیری کنیم

استفاده-از-فناوری-های-نوین-برای-کاهش-اطاله-دادرسی وکیل 

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: برای پیشگیری از اطاله دادرسی مقرر شده تا در سال جدید با اقداماتی همچون استفاده از سامانه‏های الکترونیکی پرونده‏ها از زمانبر شدن رسیدگی به پرونده‎ها جلوگیری کنیم.

آیا لایحه شوراهای حل اختلاف منجر به کاهش اطاله دادرسی خواهد شد ؟ - معضل اطاله دادرسی و لزوم ایجاد رویه های جدید حل اختلاف - علل اطاله دادرسی و راهکارهای مقابله با آن 

یدالله موحد در گفت‌و گو با «حمایت» با بیان اینکه مطالبات عمومی از قوه قضاییه از حیث کلی همان وظایفی است که در قانون اساسی و مطابق با اصل 156 برای این دستگاه تعریف‌و تبیین شده است، اظهارکرد: قوه قضاییه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی مردم است تا عدالت را در جامعه محقق کند.  وی با بیان اینکه برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی از سوی قوه قضاییه مهم و ضروری است، تصریح کرد: آنچه که به طور خاص مردم از قوه قضاییه به عنوان یک رکن مهم درخواست دارند برقراری، توسعه و تعمیق عدالت قضایی است به طوری که تظلم و تعدی و شکایت‌ها، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات با دقت رسیدگی شود و در کوتاهترین زمان ممکن یا به تعبیری دیگر در یک مهلت زمانی معقول و منطقی رأی شرعی و قانونی صادر شود . موحد به مشکلاتی که در قوه قضاییه برای خدمت رسانی به مردم وجود دارد هم اشاره و بیان کرد: کثرت مراجعه مردم به این دستگاه ، محدودیت منابع مالی و انسانی و پاسخگویی مناسب قضات به نیازهای قضایی مردم با دشواری صورت می گیرد پس طبیعی است تراکم فوق العاده کار بر کیفیت آن تاثیر منفی گذارد.  رییس کل دادگستری استان کرمان همچنین تصریح کرد: اطاله دادرسی یا به تعبیر ساده‌تر طولانی شدن فرآیند رسیدگی به پرونده ، مشکل جدی دستگاه قضایی و مراجعان به این دستگاه است .

 راهکارهای جلوگیری از اطاله عمدی دادرسی - دلایل عمده اطاله دادرسی و راهکارهای کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی 

 ‎اجرای برنامه هایی برای کاهش اطاله دادرسی

موحد همچنین در ادامه سخنانش با بیان اینکه برای کاهش زمان دادرسی نیازمند بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و فن آوری اطلاعات در همه زمینه ها هستیم ادامه داد: استفاده از فناوری‌های نوین نظارت و کنترل بر فرآیند دادرسی را تسهیل و سرعت و اطلاع رسانی به اشخاص مرتبط در پرونده‌ها را افزایش می‌دهد. این برنامه و ساماندهی امر ابلاغ اوراق قضایی چه از طریق مکانیزه و چه با استفاده از ظرفیت‌های انسانی می‌تواند موثر باشد که خوشبختانه در دادگستری استان به طور جدی در حال پیگیری است . مقام ارشد دادگستری کل استان کرمان تاکید کرد: همه واحدهای قضایی استان ماموریت دارند که برنامه کاهش اوقات رسیدگی و کم کردن اطاله داردرسی را متناسب با امکانات محلی خود تدوین و راهکارهای اجرایی برنامه را ارائه کنند. وی اضافه کرد: این اقدام می‎تواند برنامه‎های عملیاتی خوبی در سطح استان در این  مورد و سایر موارد که در حال برنامه ریزی هستیم را اجرایی کند چون برنامه ریزی در سلسله مراتب از پایین، اثر بخش و اجرایی تر خواهد بود و این موضوع به تجربه هم ثابت شده است که برنامه‌های تکلیفی از بالای سازمان به سطوح پایین موفقیت لازم را ندارد .   

تشریح دلایل افزایش اطاله دادرسی -  اطاله دادرسی و فشارفزاینده بر قاضی 

  اجرای حقوق شهروندی در راستای امنیت قضایی

رییس کل دادگستری استان کرمان درباره حمایت از آزادی‎های مشروع به عنوان یکی از مطالبات مردم، هم خاطرنشان کرد: یکی دیگر از توقعات عامه مردم از قوه قضاییه حمایت از آزادی‌های مشروع و حقوقی است و این دستگاه باید تمهیداتی بیاندیشد که حقوق شهروندی تضمین و برای مردم امنیت قضایی حاصل شود که این موضوع مدتهاست که از حیث قانونی و ساختاری در ارکان و اجزای عدالت کیفری تضمین شده است. موحد تاکید کرد: همچنین سعه صدر و حسن رفتار صاحب منصبان قضایی با مردم از جمله انتظارات به حق مردم است که دستگاه‌های نظارتی درون سازمان به این موضوع توجه جدی ه دارند و مجدانه پیگیر آن هستند. به طور حتم سلامت و کارآمدی قوه قضاییه، سلامت جامعه و نظام اداری کشور را در پی خواهد داشت ، چون ملجاء و پناهگاه مردم قوه قضاییه است و این انتظار به حقی است که مردم دارند .

وی اضافه کرد: البته انتظار قضات و کارکنان دستگاه قضایی از مردم هم  این است که صداقت را پیشه سازند و برای کشف حقیقت به قضات کمک کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.