×

ماه رمضان و کاهش جرایم و کجروی ها

ماه رمضان و کاهش جرایم و کجروی ها

بسیاری می پرسند آیا واقعیت دارد که در ماه مبارک رمضان از میزان وقوع جرایم و کجروی های اجتماعی کاسته می شود؟

ماه-رمضان-و-کاهش-جرایم-و-کجروی-ها وکیل 

بسیاری می پرسند آیا واقعیت دارد که در ماه مبارک رمضان از میزان وقوع جرایم و کجروی های اجتماعی کاسته می شود؟

کاهش معنادار وقوع جرم در ماه رمضان - ماه رمضان ، ماه پیشگیری از وقوع جرم - سیگار کشیدن در ملاعام در ماه رمضان جرم است - بیشترین تخلفات در ماه رمضان مربوط ببه کالاهای اساسی است

این نوشتار در پی آن است تا ابتدا با بهره گیری از داده های آماری ، پاسخی مستدل و مستند در خصوص این سوال اساسی به دست دهد و سپس مهمترین دلایل این تغییر را به اجمال مورد مداقه قرار دهد.پلیس تهران در ماموریت مقابله با جرایم و کجروی های اجتماعی ، چند ده جرم و کجروی را آماج قرار می دهد و برای تقلیل دامنه هر یک از آن جرایم و یا پیشگیری از وقوع آنها، از روشها و ساز و کارهای متعدد و متنوعی بهره می گیرد. از بین آن چند جرم و کجروی ، جرائمی نظیر سرقت از منزل ، سرقت وسایل داخل خودرو و خودرو، کیف قاپی ، سرقت موتورسیکلت ، جیب بری و سرقت از مغازه از شیوع بیشتری برخوردارند. افزون بر آن ، دو جرم قتل و آدم ربایی نیز از منظر افکار عمومی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

به همین سبب ، در بسیاری از تحلیل ها و پژوهش هایی که پیرامون آسیب ها و جرائم اجتماعی صورت می گیرد، این 9 جرم بیش از بقیه آسیب ها و جرایم مورد امعان نظر قرار می گیرند. چه ، باور بر این است که این جرائم و کجروی ها بیش از بقیه کجروی ها، امنیت اجتماعی و آرامش روانی شهروندان را دستخوش اختلال می سازد. حال سوال این است که آیا در ماه مبارک رمضان ، نرخ وقوع این کجروی ها تقلیل می یابد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ، نرخ وقوع این 9 جرم در 26 روز ماه مبارک ، با نرخ وقوع آنها در میانگین 26 روز 6 ماه اول سال ، مقایسه شده که درصد تغییر نرخ وقوع هر یک از آن 9 جرم در ماه مبارک به شرح زیر است:

بازرسی ها در ماه رمضان تشدید خواهد شد - افزایش تعداد گشت های تعزیراتی در ماه مبارک رمضان 

1- سرقت از منزل 25 درصد کاهش

2- سرقت وسایل داخل خودرو 6 درصد کاهش

3- کیف قاپی 19 درصد کاهش

4- سرقت موتورسیکلت 5 درصد افزایش

5- جیب بری 23 درصد کاهش

6- سرقت خودرو 6 درصد افزایش

7- سرقت از مغازه 7 درصد کاهش

8- قتل 9 درصد کاهش

9- آدم ربایی 33 درصد کاهش

همان گونه که ملاحظه می شود در ماه مبارک رمضان نرخ وقوع 7 جرم از 9 جرم مورد بررسی ، از 6 درصد تا 33 درصد کاهش یافته است (میانگین کاهش در کل جرائم نیز حدود 12درصد است) این میزان کاهش از حیث آماری معنادار است. بنابراین پاسخ پرسش مطروحه در آغاز این نوشتار مثبت است.

بی تردید می توان دلایل مختلف و متنوعی را پیرامون کاهش معنادار جرایم و کجروی های اجتماعی در ماه مبارک رمضان برشمرد؛ نخست این که در ماه مبارک میزان «کنترل درونی» شهروندان ، حتی آنهایی که از پتانسیل بالایی برای دست یازیدن به اعمال کجروانه برخوردارند، افزایش می یابد. این نوع کنترل بیش از هر عامل دیگری قادر است بر «رفتار» آدمیان تاثیر بگذارد. دوم آن که فعالیت های فرهنگی و معنوی رسانه ها، بویژه صداوسیما در ماه مبارک رمضان ، موجب تقویت «وجدان» آسیب پذیر افراد کجرو می شود.

از همین روی ، آنان کمتر از گذشته برای دست یازیدن به اعمال مجرمانه و غیراخلاقی وسوسه می شوند. ناگفته پیداست که با افزایش دامنه آسیب پذیری وجدان ، از اثربخشی فعالیت های فرهنگی و معنوی کاسته می شود. سوم آن که ، به نظر می رسد در ماه مبارک رمضان ، فشار هنجاری برای عدم ارتکاب رفتارهای خلاف هنجار افزایش می یابد. این عامل خود نوعی کنترل است که افراد کجرو را از گرایش به رفتارهای خلاف بازمی دارد. چهارم آن که ، براساس شواهد آماری موجود در سامانه های مختلف ارتباطی و نظارتی ناجا، میزان همکاری و همراهی مردم با نیروی انتظامی در ماه مبارک و مشارکت آنان در فرآیندهای اجتماعی افزایش می یابد. این افزایش همکاری بدون تردید، پیشگیری از وقوع جرم و کجروی و مداخله سریع و فوری در آن را تسریع و تسهیل می کند.

فقط محکومان مالی مشمول مرخصی ماه رمضان می شوند - تصویبنامه راجع به شروع به کار در ماه مبارک رمضان

بنابراین یکی از دلایل کاهش جرایم در ماه مبارک رمضان ، مشارکت و همکاری فعالانه مردم با ناجاست.

نیازی به یادآوری نیست که هریک از این عوامل سهمی از کاهش جرایم و کجروی های اجتماعی را در ماه مبارک تبیین می کند. آشکار است که تعیین دقیق سهم هریک از آنها مستلزم به سامان رساندن پژوهش های دقیق و انجام تحلیل های مختلف کارشناسی است.

از همین روی ، راقم این سطور از همه اصحاب قلم ، تحلیلگران و پژوهشگران اجتماعی درخواست می کند تا ابعاد مختلف این موضوع را مورد کنکاش های عالمانه خویش قرار دهند. چه ، به باور بنده ، با چنین کنکاش هایی می توان به مدل کاربردی دقیق تری ، برای مداخله موثر در کجروی های اجتماعی دست یافت.

توصیه های پلیس برای پیشگیری از دزدی در ماه رمضان 

سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان

فرمانده انتظامی تهران بزرگ

منبع : موسسه حقوقی هامون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.