×

کاهش مجازات حبس برای جرایم غیر موثر

کاهش مجازات حبس برای جرایم غیر موثر

مدیرعامل بنیاد تعاون، حرفه‌آموزی و صنایع زندانیان کشور گفت در صورتی که دستگاه قضایی زمینه‎ای فراهم آورد که مجازات زندان برای جرایم غیرمؤثر با مجازات‎های دیگری جایگزین شود، تراکم زندان‎ها به شدت کاهش خواهد یافت

کاهش-مجازات-حبس-برای-جرایم-غیر-موثر وکیل 

 مدیرعامل بنیاد تعاون، حرفه‌آموزی و صنایع زندانیان کشور گفت: در صورتی که دستگاه قضایی زمینه‎ای فراهم آورد که مجازات زندان برای جرایم غیرمؤثر با مجازات‎های دیگری جایگزین شود، تراکم زندان‎ها به شدت کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه لرستان، رحیم مطهرنژاد در نشست مشترک مسوولان قضایی و زندان‎های لرستان افزود: رویکرد جدیدی در بنیاد شکل گرفته و آن تولید ثروت برای زندانی و خانواده زندانیان است.

وی ادامه داد: مددجو و خانواده زندانی جزء اقشار ضعیف و آسیب‎پذیر جامعه هستند لذا دستگیری و حمایت از آنها از طریق اشتغال‌زایی مؤثر رسالت بنیاد تعاون، حرفه آموزی و صنایع زندانیان است.

مدیرعامل بنیاد تعاون، حرفه‌آموزی و صنایع زندانیان کشور تأکید کرد: ایجاد شغل برای زندانی، بزرگترین خدمت به خانواده او و کل جامعه است.

مطهرنژاد ضمن ویژه خواندن شرایط زندانیان خاطرنشان کرد: صرف نظر از اینکه زندانی چرا به زندان آمده ما به چشم یک شهروند به او نگاه کرده و خدمات مختلفی در حد امکانات موجود در زندان به وی ارائه می‌کنیم.

این مقام مسوول اضافه کرد: نتایج تحقیقات و پژوهش‎ها نشان داده که هرجا اشتغال توسعه پیدا کرده، آسیب‎های اجتماعی از اطراف خانواده زندانیان نیز فاصله گرفته است.

وی در ادامه اظهار کرد: دستگاه قضایی نقش بسیار مؤثری در حمایت از فرآیند تولید شغل دارد.

مدیرعامل بنیاد تعاون، حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور بیان کرد: نگرش جامعه به خانواده زندانیان منفی بوده لذا این دیدگاه باید از طریق یک کار همگانی تغییر کند چراکه خانواده زندانی بیشترین آسیب اجتماعی را از این نوع نگاه مردم متحمل شده در صورتی که ممکن است گاهاً کمترین تأثیر را در بزهکار شدن افراد داشته باشد.

وی با انتقاد از تولید برخی برنامه‎های سینمایی و تلویزیونی به خاطر عدم پرداختن به بخشی از واقعیات جامعه تصریح کرد: صدا و سیما با توجه به میزان نفوذی که در جامعه دارد می‎تواند از طریق تولید فیلم‎های فاخر با موضوعات مختلفی که در جامعه نیز فراوان است در خصوص کاهش دید منفی جامعه به خانواده‎های زندانیان گام‎های مؤثری بردارد کما اینکه هرگاه این اراده از سوی مسوولان این سازمان فعال شده، شاهد خلق آثار بسیار ارزشمندی نیز بوده‎ایم.

مطهرنژاد افزود: به منظور این فرهنگ‎سازی نه تنها صدا و سیما و جامعه هنری، بلکه مجلس شورای اسلامی و دولت نیز ‎باید به میدان آمده تا یک کار بزرگ انجام شود.

وی تأکید کرد: درخواست مهم ما از دستگاه قضایی این است که برای جرایم غیرمؤثر حکم زندان صادر نشود در این صورت است که زندان‎ها فرصت تازه‎ای برای تجدید قوا و در نتیجه ارائه خدمات مطلوب‎تر اصلاحی و تربیتی خواهند یافت.

مدیرعامل بنیاد تعاون، حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور هم‌چنین گفت: آن جایی که متهم برای جامعه خطر ندارد بهتر است حکم زندان صادر نشود.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به آمارهای اشتغال‎زایی در زندان‎های کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 42000 نفر در زندان‎ها مشغول فعالیت‎های مختلف درآمدزا هستند.

مطهرنژاد افزود: سالانه تعداد 70000 هزار زندانی موفق به اخذ گواهینامه‎های مختلف حرفه آموزی می‎شوند که تاکنون از میان مددجویان آزاد شده با حمایت‎هایی که به عمل آمده تعداد 25000 نفر از طریق اخذ وام موفق به ایجاد شغل و سامان دهی وضع خانواده‎های خود شده‎اند که اتفاقاً این افراد جزء خوش حساب‎ترین بدهکاران بانکی محسوب شده چرا که حدود 95% بازگشت به موقع اقساط را در پرونده‎های آنها می‎توان دید.

وی تصریح کرد: به دلیل مدیریت صحیح حوزه اشتغال زندانیان، بازگشت مجدد این گروه به 2.7 درصد کاهش یافته و این در حالی است که ما در مجموع رقمی حدود 20 درصد بازگشت مجدد زندانیان در کل کشور را شاهد هستیم.

مدیرعامل بنیاد تعاون، حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور گفت: موفقیت در حوزه اشتغال زندانیان و میزان تأثیر آن بر شخصیت و کیفیت زندگی زندانیان به گونه‎ای بوده که برخی از کشورهای دیگر خواستار اجرای همین طرح‎ها در زندان‎های خود شده‎اند و این الگوسازی افتخار بزرگی بشمار می‎آید.

مطهرنژاد اظهارکرد: رقمی معادل 300 میلیارد تومان از مایحتاج عمومی زندان‎ها توسط بنیاد تأمین می‎شود که انتظار می‎رود این میزان در سال آینده از طریق ارتقاء سطح همکاری‎ها افزایش یابد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.