×

پنجمین قاضی‌القضات و انتصاب‌های جدید

پنجمین قاضی‌القضات و انتصاب‌های جدید

پنجمین قاضی‌القضات و انتصاب‌های جدید

پنجمین-قاضی‌القضات-و-انتصاب‌های-جدید وکیل 

ابقای چند مسوول،جابجایی در بین مسوولان عالی و ادامه گمانه‌زنی‌ها

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

حضور12روزه آیت‌الله صادق آملی لاریجانی بر منصب قضای  القضات، باعث جابجایی‌هایی در میان مسوولان عالی قضایی و حضور برخی چهره‌های خارج از دستگاه قضا در این قوه شده است. به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، سرانجام گمانه‌زنی‌های متعدد از سوی اصحاب رسانه‌ برای انتصاب رییس جدید قوه قضاییه به حقیقت پیوست و در نهایت حکم مقام معظم رهبری در تاریخ 23 مرداد ماه برای آیت‌الله صادق آملی لاریجانی به همه‌ گمانه‌زنی‌ها و حرف و حدیث‌ها پیرامون این مساله پایان داد و مراسم تودیع آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی و معارفه‌ رییس جدید قوه قضاییه، 26 مرداد ماه در محل حوزه ریاست قوه قضاییه با حضور جمعی از مسوولان کشوری و لشگری برگزار شد.

تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید قوه قضاییه درحالی بحث اصلی محافل رسانه‌ای بود که از همان ابتدا برخی اخبار حکایت از آن داشت که دامنه تغییر درسطح ریاست دستگاه قضایی کشور به مسوولان عالی قضایی نیز کشیده خواهد شد و با توجه به تغییراتی که تاکنون از سوی رییس جدید قوه قضاییه صورت گرفته، درست است که کمتر شاهد حضور افرادی خارج از بدنه کنونی قوه قضاییه هستیم اما این گفته نیز صادق است که به نوعی در این دوره چرخش سمت‌ها در میان مسوولان کنونی صورت گرفته است؛ هر چند که پیش از این نیز این انتظار وجود نداشت که با تغییرعالی‌ترین مقام قضایی کشور، شاهد تغییر سایر مسوولان و مدیران همانند آنچه در دولت و انتخاب کابینه می‌افتد، باشیم.

این در حالی بود که با روی کار آمدن آیت‌الله لاریجانی در دستگاه قضایی، از مدت‌ها قبل زمزمه‌های تغییرات در سطح مسوولان عالی قضایی مطرح بود ولی به اذعان برخی از مدیران در دستگاه قضایی تا برگزاری مراسم و صدور حکم از سوی رییس جدید دستگاه قضایی، نمی‌توان آن‌ها را به صورت رسمی اعلام کرد. پس از تودیع و معارفه‌ در اولین اقدام از سوی پنجمین قاضی‌القضات، حجت‌الاسلام و المسلمین علی خلفی دادستان انتظامی قضات، به سمت رییس حوزه‌ی ریاست قوه قضاییه منصوب و جایگزین حمیدرضا موحدی شد.

از سوی دیگر با اتمام دوره‌ی ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی، ماموریت حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه که همزمان با ورود آیت‌الله هاشمی‌ شاهرودی با وی به قوه قضاییه آمده بود و در سمت‌های معاونت اجتماعی و ارتباطات و رییس حوزه ریاست قوه قضاییه و در این اواخر در سمت رییس شورای اطلاع‌رسانی قوه قضاییه فعالیت می‌کرد، به پایان رسید.

از سوی دیگر تشکیلات سخنگویی قوه قضاییه زیر نظر شورای اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کند و دکترعلیرضا جمشیدی که علی‌رغم تصدی سمت معاونت حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه، سخنگویی این نهاد را برعهده داشت، از سمت معاونت حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه خداحافظی کرد و طی حکمی از سوی ریس جدید دستگاه قضا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی رازینی جایگزین وی شد. با وجود تودیع دکترعلیرضا جمشیدی از سمت معاونت حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه، شنیده‌هایی مبنی بر تغییر سخنگوی دستگاه قضایی مطرح است.پیش از این نام دکتر عباسعلی کدخدایی برای سخنگویی قوه قضاییه مطرح بود که با ابقای هیات رییسه‌ شورای نگهبان و انتخاب مجدد کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان، به نوعی می‌توان گفت که باید به دنبال فرد دیگری برای پذیرش این سمت بود.

همچنین اخیرا از دکتر میرمحمد صادقی برای سخنگویی قوه قضاییه اسم برده ‌شده بود که وی در گفت‌و‌گو با ایسنا این موضوع را رد کرد. جالب اینجاست که دفتر سخنگوی قوه قضاییه از هر گونه جابجایی و حضور شخص دیگری به جای جمشیدی در این حوزه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

بر اساس این گزارش، طی چند روز اخیر از حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای وزیر اطلاعات دولت نهم به عنوان گزینه‌ مطرح برای سمت دادستانی کل کشور و جایگزین آیت‌الله دری‌نجف آبادی، یاد می‌شد که با صدور حکم از سوی رییس قوه قضاییه برای وی، این خبر تایید شد. همچنین با بازنشسته شدن آیت الله مفید رییس کنونی دیوان عالی کشور، آیت الله محسنی گرکانی، امام جمعه اراک و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی از سوی لاریجانی برای تصدی این سمت منصوب شد. با نقل مکان رازینی به ساختمان دشت بهشت و پذیرش سمت معاونت حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه، حدس و گمان‌های رسانه‌ای برای جایگزینی فرد دیگری به عنوان رییس دیوان عدالت اداری از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین شوشتری وزیر اسبق دادگستری مطرح شد که در نهایت چهارشنبه‌ی این هفته، حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری که اخیرا سمت مشاور آیت‌الله هاشمی شاهرودی را بر عهده داشت و در دستگاه قضایی در مناصب متعددی به فعالیت مشغول بود، بر صندلی ریاست دیوان عدالت اداری تکیه زد.

در این میان، با ابقای حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در سمت معاون اولی خبرهایی حاکی از ابقای حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در سمت رییس سازمان بازرسی کل کشور مطرح می‌شود ولی تاکنون خبر رسمی در این مورد منتشر نشده است. یکی از شنیده‌هایی که در مورد تغییرات احتمالی مدیران دستگاه قضایی به گوش می‌رسد بازگشت حجت‌الاسلام و المسلمین نیازی رییس سابق سازمان بازرسی کل کشور برای به دست گرفتن سکان سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور است تا وی بار دیگر به جمع مسوولان عالی قضایی بپیوندد.

همچنین نام غلامحسین اسماعیلی دادستان مشهد نیز در این میان برای تصدی این پست به گوش می‌رسد. به گزارش ایسنا، زمزمه‌های تغییر رییس دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در محافل رسانه‌ای وجود دارد که پیش از این از مرتضی بختیاری به عنوان گزینه‌ احتمالی برای حضور در یکی از این دو بخش نام برده می‌شد که با معرفی وی از سوی دولت به عنوان وزیر دادگستری به مجلس شورای اسلامی، این امر منتفی و به طور طبیعی گزینه‌های دیگری را در اذهان مطرح می‌کند.

از سوی دیگر آوایی رییس کل دادگستری استان تهران درباره برخی اخبار منتشره مبنی بر خداحافظی‌اش از ریاست دادگستری استان و حضورش در دادستانی انتظامی قضات به خبرنگار ایسنا، گفت که خودش نیز شایعاتی در این مورد شنیده‌است؛ ولی به صورت مستند هیچ خبری ندارد. همچنین شنیده می‌شود که در صورت تغییر رییس کل دادگستری استان تهران، حجت‌السلام والمسلمین حمیدی رییس دادگستری استان سیستان و بلوچستان به جای وی بنشیند. البته علی‌رغم اخبار جسته و گریخته‌ای در مورد تغییر دادستان عمومی و انقلاب تهران، تاکنون صحبتی از جایگزین‌های احتمالی وی نشده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.