×

جرم شناسی درسی غریب در دانشکده های حقوق ایران

جرم شناسی درسی غریب در دانشکده های حقوق ایران

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی از درس جرم شناسی به عنوان یک درس غریب و دورافتاده در دانشکده های حقوق دانشگاه های ایران نام برد و گفت خلاء وجود یک دانشکده یا دانشگاه تخصصی با محوریت علم جرم شناسی در کشور احساس می‌شود

جرم-شناسی-درسی-غریب-در-دانشکده-های-حقوق-ایران

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی از درس جرم‌شناسی به عنوان یک درس غریب و دورافتاده در دانشکده های حقوق دانشگاه های ایران نام برد و گفت: خلاء وجود یک دانشکده یا دانشگاه تخصصی با محوریت علم جرم شناسی در کشور احساس می‌شود.

جرم شناسی فمینیستی - جرم شناسی سایبری - جرم شناسی اخذ پورسانت - گرایش های نو در جرم شناسی انگلیس و آمریکای شمالی - رویکرد جرم شناسی اسلامی نسبت به پیشگیری از جرم 

 همایش بررسی تحولات و چالش های علم جرم شناسی به همت انجمن علمی حقوق دانشگاه تبریز با حضور دکتر حسین علی نجفی ابرندآبادی و تعداد کثیری از وکلاء، قضات، مسئولان قضایی استان و دانشجویان حقوق و جامعه شناسی دانشگاه تبریز و دانشگاه آزاد تبریز برگزار شد.

رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز در ابتدای این مراسم، با بیان اینکه حضرت علی (ع)، تنها ترین مصداق و الگوی آزادی، عدالت و حق خواهی است، گفت: افتخار می کنم که هم در دوره کارشناسی و هم در دوره کارشناسی ارشد، در محضر استاد نجفی، علم آموزی کرده‌ام.

حسین فخر با اشاره به خاطره‌ای از مرحوم کی نیا پدر علم جرم شناسی ایران گفت: چند سال پیش در برنامه رادیویی " با فرزانگان" مرحوم کی نیا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چه کسی را بعد از خودتان به عنوان شخصی با سواد در علم جرم شناسی می دانید از دکتر نجفی ابرند آبادی نام بردند.

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی استاد نجفی ابرندآبادی، داشتن تمرکز در علم جرم شناسی و پرهیز از پراکنده کاری های علمی است.

نجفی ابرند آبادی در ادامه به بررسی چالش های جرم‌شناسی و حقوق جزا در آغاز هزاره سوم و به تبع آن، ایجاد مشکلات و چالش های جدید برای دستگاه های قضایی جهان و پلیس پرداخت.

وی از درس جرم شناسی به عنوان یک درس غریب و دورافتاده در دانشکده های حقوق دانشگاه های ایران نام برد و گفت: خلاء وجود یک دانشکده یا دانشگاه تخصصی با محوریت علم جرم شناسی در کشور احساس می شود و باید این مهم مورد توجه جامعه حقوقی و مسئولان قرار گیرد تا با تربیت متخصصین علم جرم شناسی، زمینه شکوفایی این رشته از علم حقوق را نیز در کشور شاهد باشیم.

جرم شناسی جرایم اقتصادی - دانشنامه حقوق جزا و جرم شناسی ، مرجع رفع خلاء آثار حقوقی 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه سخنان خود به تبیین بند پنج اصل 156 قانون اساسی پرداخت و گفت: تدوین کنندگان قانون اساسی با اشاره به بحث پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمان، به این موضوع مشروعیت بخشیده‌اند. من معتقدم منظور از جرم در این اصل، پیشگیری از وقوع کلیه انحرافات، بزهکاری ها و انواع جرم در جامعه بوده است.

نجفی ابرندآبادی افزود: با توجه به رسالت قانون اساسی در مورد لزوم اصلاح مجرمین مجددا می گویم که دو واحد درس جزا و جرم شناسی در رشته کارشناسی، بسیار اندک است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود چنین بیان کرد: در حال حاضر، بیشتر جرایم دولتی، جرایم اقتصادی هستند که رقم سیاه این جرایم، بسیار فراتر از آن مبلغی است که می شنویم! .

وی ادامه داد: تشکیل سازمان ها و تشکل‌های متعددی همچون سازمان ملی مبارزه با فساد اداری توسط قانونگذار و .. بیانگر این است که جامعه بیش از گذشته نیازمند پلیس و متخصص جرم شناسی است.

وی در ادامه به بیان مهم ترین چالش های موجود در علم جرم‌شناسی که تقریبا در تمامی کشورهای دنیا مشترک است پرداخت و گفت: اولین چالش مربوط به جرم شناسی، جهانی شدن جرم است؛ بطوریکه در بدو تولد علم جرم شناسی، جرایم مالی، اقتصادی، قاچاق انسان، سرقت اندام های انسان و فروش آن، جرایم ناشی از مهاجرت و .. موضوعیت نداشتند ولی در گذر زمان، چنین جرایمی که ماهیت بین المللی دارند جایگزینی برای جرایم متعارف و سنتی همچون قتل و تجاوز جنسی شده اند.

وی از سازمان یافتگی جرایم به عنوان دومین چالش علم جرم شناسی نام برد و تصریح کرد: آسیب شناسی جرایم فقط مربوط به یک یا دو کشور نیست، بلکه تمامی کشورهای جهان باید دست به دست هم داده و مانع افزایش چنین جرایمی شوند و حتی قانونی در این ارتباط، تصویب کنند و در جرایم بین المللی، این قانون در همه کشورها لازم الاتباع باشد.

حقوق جزا و جرم شناسی - تحلیل جرم شناسی تجاوز به عنف 

این حقوقدان گفت: در دو سال اخیر، جمهوری اسلامی ایران گام های موثری در راستای کاهش جرایم بین المللی انجام داده که از آن میان می توان به امضای تفاهم نامه های متعدد امنیتی با کشورهایی نظیر آذربایجان، افغانستان، پاکستان، روسیه و ایتالیا اشاره کرد.

وقوع جرایم متعدد در فضای مجازی، سومین چالش بزرگ علم جرم شناسی بود که نجفی به آن اشاره کرد و افزود: ممکن است انجام جرم در فضای مجازی بیشتر از انجام جرم در فضای حقیقی و مادی باشد، ولی خودمان متوجه این امر نبوده و در بلند مدت به این مهم پی ببریم.

وی افزود: جرایم سایبری به عنوان مهم ترین چالش عصر حاضر، علم جرم شناسی را غافلگیر کرده است و به همین خاطر در سال های گذشته رشته جدیدی با عنوان جرم شناسی سایبری ایجاد شده است.

استاد جزا و جرم شناسی دانشگاه شهید بهشتی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه نگاه ها به علم جزا و جرم شناسی نباید، نگاه سیاسی و امنیتی باشد، گفت: تا زمانی که به اطلاعات شفاف و واضحی از انواع جرم و مجازات ها نداشته باشیم نمی توانیم اقدام بسیار خوبی برای کاهش جرم و اصلاح مجرمین انجام دهیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.