×

کودکان مادران زندانی، محکومان بیگناه

کودکان مادران زندانی، محکومان بیگناه

زندان تنها به عنوان مجازات و اعمال کنترل بر فرد قانون شکن نیست بلکه برچسب زندانی بودن علاوه بر فرد زندانی بر اعضای خانواده و نزدیکان وی نیز تاثیر روانی می‌گذارد

کودکان-مادران-زندانی،-محکومان-بیگناه وکیل 

زندان تنها به عنوان مجازات و اعمال کنترل بر فرد قانون شکن نیست بلکه برچسب زندانی بودن علاوه بر فرد زندانی بر اعضای خانواده و نزدیکان وی نیز تاثیر روانی می‌گذارد، و این بار روانی در ارتباط با کودکان بیشتر و پیچیده تر است چرا که آنان اغلب در تخیلات و دنیای کودکانه خود، والدین را به عنوان الگوی خود تصور می کنند و سعی می‌کنند رفتارها و مشخصات ظاهری این افراد را با الگوی قهرمان ذهنی خود تطابق دهند.

حقوق زنان زندانی در قوانین - برای متهمان جرائم غیر عمد، حکم زندان صادر نکنید - زندانی بیمار، امنیت زندان را به مخاطره می اندازد - زندانی هم شهروند است - زندان ، بایدها و نبایدها - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند 

 منطقه علوم پزشکی تهران،همچنین از نیازهای اولیه کودک، زندگی در کنار والدین خود است که این نیاز برای کودکی که پدر یا مادرش در زندان به سر می‌برد، برآورده نمی‌شود و از نظر عاطفی و شخصیتی از این جنبه نیز آسیب پذیر است. زندان، برای رشد کودکان تاثیر منفی و ویرانگری به جا می‌گذارد و حیات عاطفی، فکری، اجتماعی و روانی آنان را با مشکل مواجه می‌کند.

روان شناسان کودک معتقدند که بخش چشمگیری از آموخته‌های خودانگیخته کودک نسبت به جهان پیرامون خویش از طریق کاوش آزادانه درمحیط اطراف صورت می‌گیرد.

سرنوشت و سلامت روان کودکان مادران زندانی چندی پیش نیز از سوی معاونت زنان ریاست جمهوری مطرح و مقرر شد که در زندانهای زنان مهدهای کودک تاسیس شود تا بخشی از نگرانی‌ها در این باره برطرف شود.

دکتر مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری در این باره با بیان اینکه کودکان محکومان بدون تقصیر هستند که باید اسیر سرنوشت مادران خود شوند، اظهار کرد: در برخی از مواقع زنان زندانی دارای فرزندان شیرخوار یا در وضع بارداری هستند که در برخی از زندان‌ها به این گونه زنان یک اتاق به عنوان مهدکودک اختصاص داده می‌شود و کودکان زیر چهار سال توسط یک مربی در میان زندانیان نگهداری می‌شوند.

بالا بودن سطح سواد مانع از بروز جرم می شود - چرا کسی به زندانی آزاد شده شغل نمی دهد - آزادی مشروط زندانیان - راهکارهای کاهش جمعیت کیفری 

این متخصص علوم رفتاری با اشاره به اینکه زندگی کردن کودک در میان زنانی با فرهنگ و آداب مختلف باعث آزار آنها می‌شود، به ایسنا گفت: عدم بهداشت مناسب و وجود بیماریهای مختلف، سلامت و آینده نوزادان را به خطر می‌اندازد. مددکاران زندان در ارتباط با موضوع واکسیناسیون کودکان و انجام آن دقت می‌کنند اما این امکان در تمامی زندان‌ها موجود نیست، بنابراین گذشت زمان واکسیناسیون و بروز برخی از ناهنجاریهای رفتاری در ذهن کودک ماندگار می‌شود و در آینده فرد تاثیر گذار است.

کنترل سلامتی و بهداشت کودکان در زندان مقدور نیست

وی در ادامه افزود: از دیدگاه رفتار بهداشتی، کنترل سلامتی و بهداشت کودکان در میان تعداد قابل توجهی از زندانیان مقدور نیست و تغذیه و خواب مورد نیاز رشد کودکان نیز با اختلال اساسی مواجه می‌شود بنابراین جدا کردن مادران دارای فرزند و نگهداری آنها در بخش جداگانه می تواند در ایجاد ناهنجاریهای یادشده کمک کننده باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، با تاکید بر اینکه بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که به محض تولد، کودک باید از مادر جدا شده و در اختیار پدر یا دیگر اقوام قرار گیرد، خاطر نشان کرد: طبق مطالعات انجام شده اغلب افراد زندانی به علت نبود اقوام و نزدیکان داوطلب برای پذیرش نگهداری کودک با مشکل مواجه هستند و یا کودکان همراه مادر زیر چهار یا پنج سال در هنگام ارتکاب جرم، فرد فاقد همسر یا دارای همسری زندانی است بنابراین کارشناسان باید برای پیشگیری از تربیت بزهکاران آینده و جلوگیری از بدآموزی حاصل از تجارب بزهکاران برای کودکان راه حل اساسی بیابند.

جدایی زودرس نوزادان از مادر موجب عملکرد منفی رشد هیجانی و هوشی می‌شود

دکتر محمدرضا اسلامی، روانپزشک کودک و نوجوان نیز، با اشاره به اینکه پیوند اصطلاحی است که برای توصیف رابطه هیجانی و روان شناختی مادر نسبت به فرزند خود اطلاق می‌شود، گفت: نوزادان در ماه اول پس از تولد به تعامل بین فردی و اجتماعی خو می گیرند و حساسیت فزاینده‌ای نسبت به محیط خارجی و توانایی برقراری رابطه با مراقبان خود نشان می‌دهند، بنابراین جدایی زودرس نوزادان از مادران خود تاثیر منفی شدیدی بر رشد هیجانی و هوشی کودک بر جای می‌گذارد.

این فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان تصریح کرد: کودکانی که از مادران زندانی متولد می شوند، در خطر عدم برقراری پیوند و دلبستگی هستند چرا که در این کودکان به علت عدم شکل گیری دلبستگی ایمن، شانس بروز انواع اختلال‌های روان پزشکی و اختلالات هیجانی و رفتاری در دوران کودکی افزایش می یابد.

وی یادآور شد: اختلالات اضطرابی، علایم بیش فعالی و گاهی کم تمرکزی، نداشتن ارتباط اجتماعی مناسب و اختلالات افسردگی از جمله مشکلات روان شناختی است که در افرادی با دلبستگی ناامن بروز می‌کند. همچنین روابط بین فردی در گروهی مانند زندانیان مختل می شود که در آینده با مشکلاتی در روابط زناشویی و خانوادگی بروز می‌کند.

اسلامی با بیان اینکه شانس طلاق در آینده کودکان با دلبستگی ناایمن بیشتر است، خاطر نشان کرد: مدیریت سازمان زندان‌ها موظف هستند برای مادران دارای فرزند یا مادران باردار امکانات جداگانه‌ای بر اساس ظرفیت های فیزیکی موجود تهیه کنند تا سلامت و سرنوشت این کودکان بی گناه با بزهکاری مادران خود گره نخورد.

زندان تنها راه مجازات مجرمان نیست - آزادی بیان در زندان 

اثرات مستقیم بهداشت روانی و امنیتی مادر بر سیستم عصبی کودکان

دکتر زهرا ناطق شریف، کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی در خصوص تاثیرات رشد جسمی و رفتاری کودکان گفت: وراثت نقش مهمی در ایجاد رشد کودکان دارد اما عوامل محیطی بر بهبود یا تضعیف این رشد تاثیرگذار است از جمله بهداشت روانی و امنیتی مادر که بر سیستم عصبی کودک و رشد سلامت جسمانی اثر می‌گذارد و دارای نقش مخرب و محدود کننده است.

وی با اشاره به اینکه زنان در دوران بارداری دارای نیازهای روانی و فیزیولوژیکی خاصی هستند، گفت: امکانات بهداشتی و تغذیه مناسب از مهم‌ترین نیاز های زنان باردار است که به دلیل محدودیت و شرایط خاص زندان، زنان باردار از توجهات اندکی برخوردار هستند. همچنین فشار روانی، دوری از خانواده، کمبود توجه و محبت به ویژه محبت همسر، زندگی در کنار افراد خشن با اختلالات روانی و شخصیتی از جمله مواردی است که باعث سخت شدن تحمل اوضاع برای زنان باردار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه عدم وجود وضعیت مطلوب روانی برای مادران، در کیفیت شیردهی به نوزاد تاثیر می‌گذارد افزود: محیط محصور و بسته زندان به میزان کافی توان تحریک ذهنی نوزاد را ندارد، این در حالی است که مشاهده رنگ‌ها، لمس اشیا و شنیدن صداهای متفاوت تاثیر زیادی در رشد بهره هوشی و خلاقیت کودکان دارد. ارتباط با افراد مختلف و درک مفاهیم خویشاوندی نیز در زندان ممکن نیست و نبود پدر در کنار کودک نیز مشکل دیگری است که کودکان در زندان از آن محروم هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی تصریح کرد: اغلب مادران در زندان عصبی، بی حوصله، با رفتارهای تندخو و عدم تعادل روحی هستند که نمی‌توانند به نیازهای روحی نوزادان تازه متولد شده رسیدگی کنند. بنابراین کودکان با ناهنجاری‌های تکانه‌ای، اضطراب، کم رویی و رفتار‌های ضد اجتماعی در بزرگسالی مواجه می شوند.

ناطق شریف در پایان با تاکید بر اینکه دو سال اول زندگی زمان پی ریزی شخصیت سالم انکار ناپذیر است، یادآور شد: افزایش مرخصی برای زنان با کودکان به منظور ارتباط بیشتر با خانواده، قرار دادن مادران با شرایط و جرم‌های یکسان در یک اتاق، فراهم کردن تغذیه سالم، انجام جلسات روان شناسی و مشاوره‌ای و تقویت باورهای دینی از جمله مواردی است که تا حدودی تحمل شرایط را برای مادران آسان می‌کند.

تهیه و تنظیم: افسانه فغانی

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.