×

سن ازدواج دختران به مرز 30 سال رسید

سن ازدواج دختران به مرز 30 سال رسید

به گفته محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان‌ رشد جمعیت جوان کشور در گروه سنی زیر 35 سال کم و بر تعداد سالمندان اضافه شده، این در حالی است که همزمان سن ازدواج دختران به مرز 30 سال رسیده است

سن-ازدواج-دختران-به-مرز-30-سال-رسید وکیل 

به گفته محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان‌ رشد جمعیت جوان کشور در گروه سنی زیر 35 سال کم و بر تعداد سالمندان اضافه شده، این در حالی است که همزمان سن ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) دختران به مرز 30 سال رسیده است.

 سن ازدواج ، شرایط نکاح ، اقسام نکاح - بررسی میزان تمایل به ازدواج در دختران و پسران - بررسی بالا بودن سن زنان نسبت به مردان در ازدواج -  ازدواج در ایران و فرانسه 

بسیاری از مسئولان و کارشناسان حوزه خانواده تاخیر در سن ازدواج جوانان در میان جامعه ایرانی را یکی از چالش‌های اساسی و مهم کشور مطرح می‌کنند که در صورت کنترل نشدن، این چالش می‌تواند به بحران اجتماعی تبدیل شود. این درحالی است که روند جامعه فعلی ایران طی سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده که از طرفی سن بلوغ در میان دختران و پسران کاهش و از سوی دیگر سن ازدواج افزایش یافته است. این اتفاق درحالی به مرور زمان رخ داده که به گفته کارشناسان می‌توان احتمال بروز خطرات بسیاری را در میان دو مقطع سنی بلوغ تا ازدواج پیش‌بینی کرد. البته این تاخیر در ازدواج می‌تواند پیامدهای ناگوار روحی و جسمی هم برای افراد به دنبال داشته باشد. طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سن ازدواج برای پسران 29 و دختران 28 سال است. اما افزایش سن ازدواج در حال حاضر به‌گونه‌ای است که هر یک از ما در اطراف خود افرادی را سراغ داریم که حتی 10 سال بیشتر از اعداد و ارقام اعلامی از سوی مجلس، سن دارند و همچنان مجرد هستند. این موضوع بالا رفتن میانگین سنی ازدواج و آغاز تاهل را نشان می‌دهد که به طور مستقیم آسیب‌های اجتماعی فراوانی را متوجه جامعه به ویژه نسل بعدی می‌کند، زیرا به موجب فاصله نسلی، شکاف و در مواردی تضاد نسلی به وجود می‌آید. با این توضیح، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در روز گذشته آمارهای قابل تامل دیگری نیز ارایه داده است. به گفته گلزاری، 5.7درصد جمعیت کشور بیش از 65 سال، سن دارند که نسبت به 5 سال قبل که 5.1 درصد بوده، شاهد رشد تعداد افراد مسن هستیم. این اتفاق در حالی است که از سوی دیگر جمعیت جوان کشور هم به طور همزمان کم شده و با وجود رشد جمعیت همچنان به موازنه مناسب نرسیده‌ایم.در این میان میزان رشد جمعیت فعال و جوان در ایران متناسب با برنامه‌ریزی‌های کشور نیست، این موضوعی است که این مقام مسئول به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: پیش‌نیاز رشد جمعیت، ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) و تشکیل خانواده است که در سال‌های گذشته  دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در این خصوص، کارهای متعددی انجام داده‌اند اما به شکل منظم نبوده و هماهنگی مطلوبی هم میان این نهادها صورت نگرفته است.به گفته گلزاری، هم اکنون بیش از 11 میلیون در بازه سن ازدواج قرار دارند که مجرد هستند. مقایسه‌های آماری نیز نشان می‌دهد سن ازدواج دختران و پسران در کشور نسبت به سابق بالاتر رفته و سن ازدواج پسران در کلان‌شهرها به بالای 30 سال و دختران به مرز 30 سال رسیده است. این ارقام بیانگر جمعیت زیاد افراد مجرد در ایران را نشان می‌دهد این در حالی است که در برخی شهرها با مشکلات دیگری همچون طلاق مواجه هستیم.

ازدواج سفید یا سیاه زیستن - ازدواج ناموفق به قلب آسیب می زند - افزایش سن ازدواج ، فقر فرهنگی یا فقر اقتصادی  ؟ 

   تحصیل، فرصت یا تهدید؟

از سوی دیگر عباس قائدرحمت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «حمایت»، افزایش سن ازدواج جوانان را مسئله جدی برای کشور عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: از حیث جمعیت در وضعیتی هستیم که به دلیل فرزندآوری خانواده‌های ایرانی در دهه 60 و 70 هم‌اکنون سن ازدواج این مقاطع سنی فرارسیده و تاکنون هم این افراد درگیر تحصیل و کاریابی بوده‌اند، اما در حال حاضر به آخر خط در مرحله جوانی رسیده‌اند زیرا درس‌شان تمام شده و باید کاری برای انجام و درآمدزایی داشته باشند.  وی اگرچه ادامه تحصیل را فرصت خوبی برای افراد می‌داند اما معتقد است: این اتفاق می‌تواند به صورت همزمان به عنوان تهدیدی برای جامعه و کشور تلقی شود. هم‌اکنون 3.5 میلیون نفر متقاضی شغل و 4 میلیون هم دانشجو هستند، این افراد از نظام و دولت کار می‌خواهند، به عبارت دیگر 7.5 میلیون نفر دنبال کار هستند، یعنی باید سالانه به طور متوسط 2 میلیون فرصت شغلی ایجاد شود تا نرخ بیکاری کاهش یابد.  به گفته نماینده مردم دورود و ازنا در خانه ملت، جامعه ایران در حالت «بیکاری تلنبار شده» قرار دارد که این موضوع موجب کاهش ازدواج و افزایش افسردگی اجتماعی در میان افراد به صورت آشکار و پنهان شده است. این پدیده سبب می‌شود افراد اعصاب و روان‌شان در شرایط مطلوبی نباشد و با جرقه‌ای رفتارهای ناخوشایندی را از خود بروز دهند، از این‌رو، می‌توان نتیجه گرفت ریشه بسیاری از خطرات ناشی از نبود سلامت روانی و اجتماعی در بیکاری افراد است. از سوی دیگر، مشکلات اخلاقی مانند سرقت و اعتیاد افزایش می‌یابد.

   مراقب عقب‌افتادگی اجتماعی باشیم

به اعتقاد قائدرحمت، وقتی سن ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) باید در بازه سنی 20 تا 25 سال باشد، اما در حال حاضر با فاصله بین 5 تا 10 سال اتفاق می‌افتد یعنی بسیاری از افراد جامعه با عقب‌افتادگی اجتماعی روبه‌رو می‌شوند و در زمانی که باید صاحب فرزند شوند همچنان در جرگه مجردها به سر می‌برند. در این میان شکاف نسلی، پدیده دیگری است که کشور با آن مواجه می‌شود.وی در ادامه به اتفاق‌های رخ داده در سال‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: در دولت قبل مسئولان تا توانستند از آشنایان و اقوام خود برای استخدام در مناصب دولتی استفاده کردند در حالی که طبق قانون اساسی باید فرصت‌ها برای همه یکسان باشد، در چنین وضعیتی نارضایتی و بی‌عدالتی در بین مردم ایجاد می‌شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر این باور است که سن ازدواج بالا رفته و سن بلوغ کاهش یافته است نمی‌توان کاری برای این قسمت قضیه کرد. راهکاری که باید دولت‌ها در این زمینه ارایه دهند این است که برنامه‌ دقیقی را برای جوانان تدوین و این برنامه‌ها را عملیاتی دنبال کنند و از هر متولی و مجری برنامه‌ای گزارش خواسته شود. 

 آیا می دانید سن ازدواج چه سنی است ؟ - آمار ازدواج 

به گفته این بهارستان‌نشین، تا زمانی که مشکل بیکاری جوانان حل نشود مشکلات ازدواج، مسکن و بهداشت جامعه هم رفع نخواهد شد. در این میان مسکن جوانان باید با متراژ کوچک ساخته شود تا دیگر دغدغه مسکن نداشته باتشند. اگر جوانان سر کار بروند می‌توانند اقساط این‌گونه خانه‌ها را هم بپردازند. اما سومین نکته‌ای که از سوی این نماینده مجلس مطرح می‌شود این است که برای جلوگیری از افزایش سن ازدواج جوانان باید برای وضعیت تحصیلی و اوقات فراغت آنها برنامه‌ریزی کرد، کاری که کشورهای دیگر هم برای جوانان‌شان انجام داده‌اند تا با مشکلات فعلی ما روبه‌رو نشوند. صحبت‌های کارشناسان و مسئولان درباره ازدواج جوانان در حالی است که مسایل فرهنگی نباید از چشم‌شان مغفول بماند. وقتی جوانان تمایلی به قبول مسئولیت ازدواج ندارند، باید آموزش مدنظر قرار بگیرد تا هراس از ازدواج به حداقل ممکن کاهش یابد و به گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، خانواده باید به عنوان کانونی گرم و مقدس در میان جوانان شناخته شود و البته الگوهای خوبی را هم برای مثال به آنها داشته باشیم. فعالیت در زمینه انتشار کتاب و محصولات فرهنگی مناسب هم می‌تواند راهکار مناسبی برای فرهنگ‌سازی برای ازدواج باشد که متاسفانه در این بخش هم کارهای مطلوبی انجام نشده است. مسئولان باید بدانند افزایش سن ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) یعنی تهدید جامعه به آسیب‌های اجتماعی یعنی نبود آینده‌ای خوب و پویا برای جامعه و کشور.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.