×

نجفی توانا قانون باید در برابر فشارها از قوه قضاییه حمایت کند

نجفی توانا قانون باید در برابر فشارها از قوه قضاییه حمایت کند

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت که دستگاه قضایی ساز و کارهایی برای نظارت بر عهده دارد که می‌تواند در برابر فشارها استفاده کند

نجفی-توانا-قانون-باید-در-برابر-فشارها-از-قوه-قضاییه-حمایت-کند

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت که دستگاه قضایی ساز و کارهایی برای نظارت بر عهده دارد که می‌تواند در برابر فشارها استفاده کند.

دستورالعمل اجرائی تبدیل وضع کارکنان قوه قضاییه از اداری به قضائی - شفافیت در دادرسی از اهداف قوه قضائیه است - کدام دادگاه خارج از مجموعه قوه قضائیه قرار دارد ؟ - مشاوره رایگان به مردم در دفاتر مددکاری اجتماعی قوه قضائیه - سمامی : با ایجاد پلیس قضائی اعتماد مردم به قوه قضاییه افزایش می یابد 

علی نجفی‌توانا ، با بیان این مطلب، اظهار کرد: اگر در مملکتی نظام اقتصادی و سیاسی مناسبی وجود نداشته باشد، ولی دستگاه قضایی دارای اقتدار، سلامت و صلابت باشد؛ مسلما آن مملکت آسیب نخواهد دید؛ چرا که در تمام دنیا سعی می‌شود که قوه قضاییه مستقل از سایر قوا مستقر شود و با حمایت از این استقلال نگذارند که قوای دیگر بر روند سالم قوه قضائیه اثر منفی بگذارند.

وی با اشاره به اینکه برای سلامت دستگاه قضایی قطعا باید سازوکارهایی پیش‌بینی شده و بر کارآیی آنها نظارت شود، ادامه داد: پرسنل توانمند، تخصصی و نظارت بر اجرای وظایف از جمله سازوکارهای یک دستگاه قضایی سالم تلقی می‌شود. طبیعتا صاحبان زر و زور در هر کشور سعی می‌کنند برای پیشبرد اهداف خود، نیروی انتظامی و قضایی را تحت تاثیر بگذارند تا در برابر تخلفات آنان اعمال قدرتی صورت نگیرد؛ در این میان قانون باید به نحوی تدوین شده باشد که در صورت اعمال هرگونه فشار، از قوه قضاییه حمایت شود.

قوه قضائیه در ایران از ابتدا تا امروز - جریان کارورزی باید مورد اهتمام جدی قوه قضائیه قرار گیرد 

نجفی توانا افزود: در غیر این صورت عدالت دستگاه قضایی در دست افراد رانت‌خوار، ناسالم و تازه به دوران رسیده قرار می گیرد و به ضرر مردم عادی خواهد بود که تبعیض در عدالت قضایی را به دنبال دارد.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز یادآور شد: دستگاه قضایی سازوکارهایی برای نظارت بر عهده دارد که می‌تواند در برابر اینگونه فشارها استفاده کند؛ زیرا در اموری که مربوط به عدالت قضایی است و بخش مهمی از عدالت اجتماعی را تشکیل می‌دهد، نقش قوه قضائیه تعیین‌کننده‌ است.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق عدالت قضایی و وجود پدیده امنیت در کشور، نیازمند دستگاه قضایی مستقل و قاضی سالم هستیم، اظهار کرد: طبیعتا افراد کوشش می‌کنند که با اعمال فشار به قاضی یا به مقامات بلندپایه مسیر قوه قضاییه را به نحو صاحبان زر و زور تغییر دهند؛ بنابراین قاضی سالم و مستقل مانع بزرگی در این مسیر خواهد بود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.