×

جریمه در مورد تاخیر پرداخت وام جایز نیست

جریمه در مورد تاخیر پرداخت وام جایز نیست

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی نیزدرنظرخود اعلام فرمودند بانک‌ها تاخیر را براساس ساعت و روز حساب می‌کنند و نرخ پول را براساس گذشت زمان محاسبه می‌کنند که این ربا به حساب می‌رود و حرام است

جریمه-در-مورد-تاخیر-پرداخت-وام-جایز-نیست

 آیت الله العظمی وحید خراسانی در پاسخ به سوالی نظر خود را درباره جریمه دیرکرد اقساط بانکی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، متن این سوال و پاسخ این مرجع تقلید به آن به این شرح است:

سوال: آیا جریمه دیرکرد توسط بانک و دارایی (مالیات) صحیح است یا ربا مى‌باشد؟

جواب: جریمه در مورد تاخیر پرداخت وام جایز نیست.

اخذ دیرکرد توسط بانک‌ها ربا و حرام است

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی نیزدرنظرخود اعلام فرمودند: بانک‌ها تاخیر را براساس ساعت و روز حساب می‌کنند و نرخ پول را براساس گذشت زمان محاسبه می‌کنند که این ربا به حساب می‌رود و حرام است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در دیدار با احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه ایران قرن‌ها درگیر استبداد و استکبار بود، افزود: با برپایی نظام ولایی، کشوراز این مشکل و فاجعه نجات یافت و نعمت حکومت اسلامی نعمت بزرگی است و شکل و اصل حکومت مساله سرنوشت ساز و تاثیرگذار می‌باشد.

این مرجع تقلید افزود: اولین گام فعالیت پیامبران مبارزه با حکومت‌ها بود تا با از بین بردن آنها حکومت الهی و دینی بوجود بیاورند و این درس بزرگی است و حکومت می‌تواند در سرنوشت مردم تاثیر زیادی داشته باشد.

نوری همدانی اظهار داشت: نظام اسلامی نظام خدمت گذاری است و مردم انتظار دارند در نظام اسلامی از همه جهت در رفاه باشند.

وی با تاکید بر نکته که باید اخلاق کسانی که متصدی اداره حکومتند متواضعانه باشد، تصریح کرد: اولین مظهر حسن اخلاق ایجاد پیوند قلبی است و خوش برخورد بودن و روی گشاده و استفاده از الفاظ مودبانه بسیار مهم است.

نوری همدانی اضافه کرد: باید کارها هر چه زودتر و بدون معطلی انجام گیرد تا مردم راضی باشند و این امر باید در کلیه مراکز برخورد رعایت شود.

وی با بیان اینکه باید نسبت به مردم خدمت‌گذار بود؛ چرا که مردم حق زیادی به گردن انقلاب و پیشرفت کشور دارند، تصریح کرد: امام (ره) بارها فرمودند نباید نظام از مردم جدا شود و روزی که مردم از نظام جدا شوند آن روز روز انحطاط و سقوط خواهد بود.

این مرجع تقلید با تاکید بر رسیدگی به امور محرومین در مراجعه به ادارات خاطرنشان کرد: امام تاکید داشتند که بیشتر به محرومین رسیدگی شود چرا که آنها بودند که خون دادند تا انقلاب به ثمر نشست.

نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انفال در اسلام اشاره کرد و گفت: براساس فقه شیعه انفال منابع اقتصادی است که در اختیار دولت می‌باشد که این مساله می‌تواند برای ایجاد عمران و آبادانی و ایجاد اشتغال مهم باشد چرا که تمام معادن، دریاها و دریاچه‌ها و اراضی موات جزو انفال به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: انفال باید در اختیار کسی که در راس حکومت است باشد و باید مراقب بود افراد برای منافع شخصی خود آنها را تصاحب نکنند.

این مرجع تقلید در ادامه به بحث ربا اشاره کرد و افزود: هنوز بانک‌های ما از ربا خالی نشده است که باید تلاش‌های جدی در این خصوص صورت گیرد.

وی بیان کرد: دو گناه بیشتر از همه گناهان تشدید شده که دارای آثار اخروی و دنیوی وخیمی می‌باشد که یکی ربا و دیگری سلطه‌پذیری از کفار می‌باشد و باید مراقب بود که در برابر کفار انفعال نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه اخذ دیرکردها حرام و ربا بشمار می‌رود خاطرنشان کرد: جریمه با ربا فرق دارد در جریمه اول شرط می‌شود که در صورت تاخیر باید مبلغی دریافت شود که این امر اشکال ندارد چرا که شرط ضمن عقد است.

نوری همدانی ادامه داد: بانک‌ها تاخیر را بر اساس ساعت و روز حساب می‌کنند و نرخ پول را براساس گذشت زمان محاسبه می‌کنند که این ربا به حساب می‌رود و حرام است.

وی تاکید کرد: این نوع دیرکردها که بانک‌ها مقرر می‌کنند باید به طور کلی از سیستم بانکی برچیده شود تا بانک‌های اسلامی داشته باشیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.