×

300 قاضی در اختیار شوراهای حل اختلاف کشور قرار می گیرند

300 قاضی در اختیار شوراهای حل اختلاف کشور قرار می گیرند

معاون قوه قضاییه و رئیس شوراهای حل اختلاف سراسر کشور گفت تا پایان امسال بیش از 300 قاضی در اختیار شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور قرار خواهند گرفت

300-قاضی-در-اختیار-شوراهای-حل-اختلاف-کشور-قرار-می-گیرند وکیل 

معاون قوه قضاییه و رئیس شوراهای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف ) سراسر کشور گفت: تا پایان امسال بیش از 300 قاضی در اختیار شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور قرار خواهند گرفت.

 همه آنچه که باید درباره شوراهای حل اختلاف بدانید از نحوه ارایه دادخواست تا اختلاف در صلاحیت محلی -  نحوه و ضمانت اجرای احکام شوراهای حل اختلاف - شرحی بر آئین نامه شوراهای حل اختلاف - عدم صلاحیت شورای حل اختلاف نسبت یه صدور دستور موقت -  شوراهای حل اختلاف جایگاهی برای صلح و سازش - بخش نخست 

300 قاضی در اختیار شوراهای حل اختلاف کشور قرار می‌گیرند/تصویب قوانین جدید برای شوراهای حل اختلاف در مجلس

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی احمدی میانجی رئیس شوراهای حل اختلاف سراسر کشور در همایش سراسری شوراهای حل اختلاف استان یزد اظهار کرد: در سال جاری 70 قاضی به صورت اختصاصی در اختیار شوراهای حل اختلاف استان‌های مختلف قرار گرفته و تاکنون تنها دو استان گیلان و یزد از این قاضی‌ها بی‌بهره بوده‌اند.

وی بیان کرد: تا پایان سال جاری بیش از 300 قاضی به صورت اختصاصی در اختیار شوراهای حل اختلاف قرار خواهد گرفت تا رسیدگی به برخی پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف تسریع شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی با اشاره به پیشینه راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف از سال 76 گفت: از ابتدا قرار بود در کنار دادگستری و محاکم قضایی از ظرفیت ریش سفیدان محله‌ها، معتمدان و روحانیون برای حل اختلاف مردم استفاده شود زیرا برخی پرونده‌ها اصلا نیازی به مراجعه به دستگاه قضایی نداشت و با پادرمیانی قابل حل بود.

شوراهای حل اختلاف جایگاهی برای صلح و سازش - بخش دوم و پایانی - عدم جواز اعاده دادرسی از آراء قطعی شوراهای حل اختلاف

رئیس شوراهای حل اختلاف سراسر کشور ادامه داد: به تدریج هویت اصلی شوراهای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف ) تغییر کرد و موضوع از بحث ریش‌سفیدی و پادرمیانی خارج شد و به صدور رای رسید در حالی که صلح و سازش در واقع برد ـ برد است و قرار نیست یک طرف حاکم و طرف دیگر دعوی محکوم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی افزود: در سال 88 و 89 بالغ بر15هزار نیروی شوراهای حل اختلاف هر روز با علم به اینکه احتمال انحلال می‌رفت، با نشاط و برای رضای خدا با کمترین دستمزد‌ها و گاهی بدون دستمزد، کار خود را انجام می‌دادند.

وی با اشاره به برخی اجحاف‌ها که در حق شوراهای حل اختلاف روا داشته شد،گفت: در برخی استان‌ها، بودجه‌هایی که به شوراهای حل اختلاف اختصاص می‌یافت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صرف دادگستری‌ها می‌شد و برخی شورا‌ها کوچک‌ترین نفعی از این بودجه‌ها نبردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی با اشاره به اهمیت کار شوراهای حل اختلاف و با تاکید بر اینکه کار آن‌ها نباید کوچک شمرده شود، تصریح کرد: اگر این امکان وجود داشت که شوراهای حل اختلاف، سه ماه پرونده‌ای قبول نکنند، آنگاه دادگستری متوجه اهمیت کار شوراهای حل اختلاف می‌شد.

معاون قوه قضائیه، شوراهای حل اختلاف را نعمتی بزرگ برای دستگاه قضایی دانست و گفت: دادگستری باید قدر این شورا‌ها را بداند و از آنها استفاده مطلوب کند و قدردان نیرو‌ها و چهره‌هایی باشد که با وجود بهره‌مندی از شغل خوب و پردرآمد، بخشی از وقت خود را صرف شوراهای حل اختلاف و رفع دعاوی مردم می‌کنند.

صلاحیت شوراهای حل اختلاف در دعاوی خانوادگی - تجدید نظرخواهی از آراء شوراهای حل اختلاف

وی در پایان همچنین از تصویب قوانین جدید برای شوراهای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف ) در مجلس خبر داد و افزود: بیمه اعضای شورای حل اختلاف برقرار شده و قرار است به اعضای شوراهای حل اختلاف، حداقل دستمزد‌ها پرداخت شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.