×

میزان توجه دستگاه های مختلف به قانون را باید اندازه گیری کرد

میزان توجه دستگاه های مختلف به قانون را باید اندازه گیری کرد

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور گفت بحث اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های مختلف را باید به‌درستی پیگیری، رصد و اندازه‌گیری کرد تا مشخص شود دستگاه‌ها چقدر به این موضوع توجه دارند

میزان-توجه-دستگاه-های-مختلف-به-قانون-را-باید-اندازه-گیری-کرد

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور گفت: بحث اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های مختلف را باید به‌درستی پیگیری، رصد و اندازه‌گیری کرد تا مشخص شود دستگاه‌ها چقدر به این موضوع توجه دارند.

لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بازرسی کل کشور - قانون راجع به مقررات اداری و استخدامی سازمان بازرسی کل کشور - صلاحیت قانونی سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نظارت نسبت به مصوبات شوراهای اسلامی 

 محمدجواد حشمتی در مراسم تودیع و معارفه بازرس‌کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تبریک اعیاد شعبانیه به وظایف سازمان بازرسی اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور دو وظیفه اساسی و عمده بر عهده دارد که نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین است؛ بنابراین اهتمام بازرسان و مدیران و همه شاکله سازمان معطوف به این مساله و موضوع است تا بتوانیم به‌درستی انجام وظیفه کنیم.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه پیشرفت، تعالی و رشد کشور در سایه اجرای صحیح قوانین است، گفت: متاسفانه بعضاً شاهدیم در کشور آن‌طور که باید و شاید قانون مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این در حالیست که اگر سوابق و مسیر رشد کشورهای مختلف را بررسی کنیم به یک نقطه می‌رسیم و آن اجرای صحیح قانون در تمام ارکان و شاکله اجرایی کشور بوده و است.

وی ادامه داد: امروز چالشی در کشور داریم که آن دور زدن و زیر پاگذاشتن قانون از سوی برخی است و به نظر همه مصیبت‌ها در سایه این معنا متمرکز است؛ بنابراین اگر سازمان بازرسی کل کشور بتواند قانون را به صحن جامعه برده تا برای همه محترم باشد و همه اجزا و پیکره دستگاه اجرایی و اداری کشور به قانون توجه لازم کرده و قانون اجرایی شود، در این صورت است که می‌شود گفت کارها بر وفق مراد است و طبق ضوابط و در یک بستر صحیح انجام می‌شود.

قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360 و اصلاحیه آن مصوب 1375 - سازمان بازرسی کل کشور مجاز به بازرسی از سازمان تعزیرات حکومتی است 

این عضو معاون دیوان عالی کشور با هشدار درباره بی‌توجهی به قانون در کشور گفت: اگر امروز ما شاهد تجاوز و تعدی به منافع و به منابع ملی در بخش‌های مختلف هستیم در اثر عدم توجه به قانون است. اگر به قانون توجه نشود و هر کس سعی کند برای منافع زودگذر خود قانون را دور زده یا زیر پا بگذارد قاعدتاً وضعیت ما همین خواهد بود که در آن قرار داریم؛ بنابراین باید سازمان بازرسی کل کشور تلاش کند با اطلاع‌رسانی، پیگیری و هشدار به سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف قانون را در یک جایگاه مناسبی قرار دهد تا همه به قانون توجه کنند.

حشمتی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای مقابله با تجاوز و تعدی به محیط‌ زیست، جنگل‌ها و منابع طبیعی گفت: مقام معظم رهبری در رهنمودهایی که اواخر سال گذشته داشتند با ناراحتی و عتاب و خطاب درباره تجاوز و تعدی به محیط‌زیست و منابع طبیعی سخن گفتند که حاکی از آن است مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا از این موضوع ناراحت بوده و مصادیق فراوانی وجود داشته که ایشان به این جمع‌بندی رسیده‌اند. بنا به فرموده مقام معظم رهبری بحث «خاک، آب ‌و هوا» سه رکن و مثلث مهمی است که اگر کشور می‌خواهد به اعتلا، خودکفایی و استقلال برسد باید این سه رکن مورد توجه قرار گیرد. اگر این سه رکن باشد قطعاً بحث اعتلا و استقلال کشور نیز به سامان می‌رسد.

این عضو هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری با اشاره به بی‌مهری‌های صورت گرفته در حوزه محیط‌زیست در اقصی و نقاط کشور گفت: متأسفانه شاهد تجاوز و تعدی به جنگل‌ها و مراتع ملی به بهانه‌ها و اشکال مختلف هستیم که باید عاملان آن را بدون هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار داد.

وی چالش دیگر جامعه را عدم توجه به افکار عمومی دانست و افزود: متاسفانه شاهدیم آنان که در مصادر امور هستند به میزان رضایت، دلخوری‌ها و گلایه‌های جامعه توجه ندارند که این هم یکی از چالش‌های ما است و مقام معظم رهبری در این زمینه تأکید داشتند که مسئولان به افکار عمومی توجه ویژه داشته باشند.

حشتمی خاطرنشان کرد: لذا می‌طلبد بازرسان سازمان حتماً به این دو مساله توجه داشته باشند. تاکید من این است که بحث اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های مختلف را باید به‌درستی پیگیری، رصد و اندازه‌گیری کرد تا مشخص شود دستگاه‌ها چقدر به این موضوع توجه دارند. حتی باید هر دستگاهی که در بحث اجرای قانون موفق بوده و ضوابط در آن دستگاه به‌صورت دقیق اجرا می‌شود را تشویق کرد تا این روند الگو قرار بگیرد.

 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور - سرپرست دفتر بازرسی ویژه سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد 

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با گسترده توصیف کردن چالش‌های کشور گفت: با وضع موجود سازمان بازرسی کل کشور در اذهان خواص و عوام به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی دارای وظیفه نظارت و بازرسی است که باید با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی که دارد از طریق بازرسان زبده و کارکشته بتواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد. اگر در این مسیر با توجه به امکانات و منابعی که دارد موفق شود می‌تواند توقعات را پاسخگو و چالش‌های پیش روی نظام و کشور را مرتفع کند.

حشتمی در پایان ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های اسماعیل چهپور، احمدرضا مشایخی را به‌عنوان بازرس‌کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.