×

قضازدایی توسط قضات ویژه دادرسی اطفال جایگزین مجازات های دیگر شود

قضازدایی توسط قضات ویژه دادرسی اطفال جایگزین مجازات های دیگر شود

رئیس مجتمع قضایی شهید فهیمده (اطفال و کودکان)،‌ گفت قضات ویژه دادرسی اطفال و نوجوانان رویکرد قضازدایی را همراه با عدالت مدنظر قرار دهند

قضازدایی-توسط-قضات-ویژه-دادرسی-اطفال-جایگزین-مجازات-های-دیگر-شود وکیل 

رئیس مجتمع قضایی شهید فهیمده (اطفال و کودکان)،‌ گفت: قضات ویژه دادرسی اطفال و نوجوانان رویکرد قضازدایی را همراه با عدالت مدنظر قرار دهند.

صلاحیت محاکم در رسیدگی به جرایم اطفال - مرجع صالح رسیدگی به جرایم موادمخدر اطفال - پذیرش مسئولیت تدریجی اطفال و نوجوانان - آیین دادرسی کیفری اطفال - مسئولیت کیفری اطفال - رویکرد قانونگذار نسبت به کودکان بزهکار - بزهکاری اطفال و نوجوانان و پیامدهای قانونی آنان - دادگاه اطفال و نوجوانان در قانون جدید با حضور دو مشاور تشکیل می شود -  مسئولیت کیفری اطفال از دیدگاه مکاتب مختلف 

 قوام فروزان در همایش چشم‌انداز حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران، گفت: کودک در اسناد بین‌المللی از جمله پیمان‌نامه حقوق کودک که در باور ما جای باز کرده به افراد زیر 18 سال اطلاق می‌شود. بنابراین چنانچه می‌دانیم و به آن اذعان داریم مشمولان این رده سنی از پیچیدگی‌های دوران بلوغ، رشد جسمی و بیداری جنسی که مشمول بالاکشیدگی قد و سرعت رشد تمام اعضای بدن همراه است برخوردار هستند.

وی ادامه داد: بهبود کیفیت حقوق کودک در دادرسی‌های ویژه اطفال و نوجوانان معارض با قانون و ارتقاء حقوق کودک در سنجش بزه‌دیدگی و کودک آزاری و جلوگیری از سوءاستفاده غیرقانونی از کودکان و نوجوانان در هر بخشی طبق اصول و قوانین باید رعایت شود.

نوآوری های دادرسی اطفال و نوجوانان بزهکار در لایحه جدید - سیاست جنایی تقنینی ایران در مورد اطفال و نوجوانان ( دیدگاه ) - دستاوردها و نوآوری ها در حقوق کودک و نوجوان - مهمترین مساله کنوانسیون حقوق کودک منع مجازات اعدام افراد زیر 18 سال است - همه آنچه مورد نیاز حقوق کودک است در لایحه حمایت از کودکان گنجانده شده است 

فروزان تصریح کرد: انتخاب، تقویت و تشویق قضات ویژه دادرسی اطفال و نوجوانان با رویکرد قضازدایی و اجرای مجازات‌های جایگزین با عنایت به مفهوم و مقصود عدالت باید همراه باشد.

رئیس مجتمع قضایی شهید فهیمده (اطفال و کودکان) خاطرنشان کرد: تعارض خرده فرهنگ‌ها، خشونت و طلاق در والدین باعث وجود اطفال بی سرپرست و بدسرپرست فراوان در جامعه و همچنین وجود باندهای خطرناک و تجارت جنسی اطفال با سیر صعودی بزهکاری و بزه دیدگی -در رده سنی 18 سال که در معرض خطر هستند- می‌شود.

جایگاه کودکان در حقوق موضوعه ایران - تعریف کودک و نوجوان در قوانین اسلامی - کودک در لایحه آیین دادرسی کیفری - مروری بر نهادهای حمایت از کودک در حقوق ایران 

فروزان افزود: امروزه در قالب عرصه‌های اجرایی تقنینی، اجتماعی و فرهنگی، توجه به حقوق کودک بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر اگر کودکان مرتکب جرمی شوند باید حقوق مرتبط با آنها را در نظر گرفت و واکنشی ملایم از خود نشان دهیم و نگذاریم که به دادگاه‌های کیفری کشانده شوند. در حقیقت باید واکنش‌ها به گونه‌ای انتخاب شود که کیفرزدایی صورت گرفته و سازگاری اجتماعی را شاهد باشیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.