×

خرمشاهی اقتدار کشور منوط به وجود دستگاه قضایی مستقل است

خرمشاهی اقتدار کشور منوط به وجود دستگاه قضایی مستقل است

خرمشاهی اقتدار کشور منوط به وجود دستگاه قضایی مستقل است

خرمشاهی-اقتدار-کشور-منوط-به-وجود-دستگاه-قضایی-مستقل-است

یک وکیل دادگستری معتقد است که اقتدار کشور و آسایش افراد جامعه منوط به دستگاه قضایی مستقل است تا بر اساس وظایفی که در قانون اساسی برای ‌آن مشخص شده، به وظایف خود عمل کند.

دستورالعمل اجرائی تبدیل وضع کارکنان قوه قضاییه از اداری به قضائی - شفافیت در دادرسی از اهداف قوه قضائیه است - کدام دادگاه خارج از مجموعه قوه قضائیه قرار دارد ؟ 

عبدالصمد خرمشاهی، اظهار کرد: استقلال نظام قضایی هر کشوری طبیعتاً می‌تواند نقش بسیار مهمی در تحقق اجرای عدالت در جامعه، تضمین حقوق و آزادی‌های اساسی افراد جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که «استقلال قوه قضائیه و اختیارات آن در قانون اساسی تعریف شده است» ادامه داد: مسلما لازمه ایجاد امنیت و بهبود روابط اجتماعی افراد با یکدیگر، ایجاد نظم و آسایش در جامعه و نیز برخورد با مجرمین در چارچوب قانون بر عهده دستگاه قضایی مستقل است. به گونه‌ای که اگر قوانین توسط قوه قضائیه مستقل به خوبی اجرا شود، به همان اندازه احساس امنیت و اعتماد مردم به قوه قضائیه بیشتر می‌شود.

قوه قضائیه در ایران از ابتدا تا امروز - مشاوره رایگان به مردم در دفاتر مددکاری اجتماعی قوه قضائیه 

این وکیل دادگستری افزود: قاضی مستقل نمی‌تواند نقش خود را در تحقق عدالت و صدور احکام عادلانه در یک نظام قضایی وابسته ایفا کند. در واقع تا زمانی که مشکلات دستگاه قضایی رفع نشود قاضی نمی‌تواند به وظایف خود به نحو مطلوبی عمل کند.

خرمشاهی در خصوص اعمال فشار به دستگاه قضایی و تبعات آن در جامعه، معتقد است: فشار به قوه قضائیه به ضعف دستگاه قضایی مربوط می‌شود، اگر قوه قضائیه مستقل نقش خود را به نحو مطلوب ایفا کند و با متخلفان در هر نهاد، حزب و گروهی برخورد قاطع داشته باشد، دیگر کسی جرأت نمی‌کند که بخواهد به دستگاه قضایی فشاری وارد کند.

وی تصریح کرد: اگر خدایی نکرده قوه قضائیه بخواهد در مقابل پاره‌ای از تهدیدها از خود ضعف نشان دهد،‌ طبیعتا مخدوش شدن استقلال دستگاه قضایی می‌تواند سال‌ها گریبانگیر جامعه شود.

سمامی : با ایجاد پلیس قضائی اعتماد مردم به قوه قضاییه افزایش می یابد  - جریان کارورزی باید مورد اهتمام جدی قوه قضائیه قرار گیرد 

خرمشاهی با اشاره به این‌که «استقلال قوه قضائیه بدون استقلال کانون‌های وکلای دادگستری امکان‌پذیر نیست» ادامه داد: اگر وکلای دادگستری مستقل نباشند و وابسته به نهاد حکومتی باشند، کار به درستی پیش نمی‌رود؛ چرا که عامه وکلا معتقدند با استقلال دستگاه قضایی می‌توان حقوق افراد جامعه را تضمین و اجرا کرد و با تبعیض و نابسامانی‌های جامعه برخورد کرد؛ به شرطی که موانع اصلی در راه استقلال قوه قضائیه اعم از مشکلات مالی این دستگاه برطرف شود و آموزش کافی به قضات ارائه شود و از لحاظ مالی آن‌ها بی نیاز باشند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.