×

دعوای دولت و دیوان عدالت بر سر قلیان بالا گرفت

دعوای دولت و دیوان عدالت بر سر قلیان بالا گرفت

پس از گذشت بیش از دوماه از نقص مصوبه دولت مبنی بر آزادی استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌ها توسط دیوان عدالت اداری، هیئت وزیران قهوه‌خانه‌ها را از فهرست اماکن عمومی خارج کرد اما دیوان نیز اعلام کرد دولت نمی‌تواند بر روی آرای صادره از هیئت عمومی دیوان مصوبه تصویب کند

دعوای-دولت-و-دیوان-عدالت-بر-سر-قلیان-بالا-گرفت وکیل 

 پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از گذشت بیش از دوماه از نقص مصوبه دولت مبنی بر آزادی استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌ها توسط دیوان عدالت اداری، هیئت وزیران قهوه‌خانه‌ها را از فهرست اماکن عمومی خارج کرد. اما دیوان نیز اعلام کرد دولت نمی‌تواند بر روی آرای صادره از هیئت عمومی دیوان مصوبه تصویب کند.

به گزارش مهر، در تاریخ 22 شهریور امسال هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، نامه‌ وزارت کشور در سال ‌٨6 را مبنی بر اینکه «استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها مجاز است و فرماندهی انتظامی فقط از ارائه قلیان با تنباکو‌های اسانس‌دار در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری کند» غیر قانونی دانست و آن را ابطال کرد.

در متن رای هیئت عمومی دیوان عدالت آمده است: نظر به اینکه مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب ‌١5/ ‌6/ ‌١٣٨5 و آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور، عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع اعلام شده و به موجب ماده ‌١٨ قانون مزبور، تصویب آیین‎نامه اجرایی قانون به عهده هیات وزیران محول شده و هیات وزیران نیز به موجب بند ‌٨ ماده ‌١ آیین‎نامه اجرایی قانون، قهوه‎خانه‎ها را در زمره اماکن عمومی قلمداد کرده است و در قانون و آیین‎نامه اجرایی آن بین توتون و تنباکوی اسانس‌دار و فاقد اسانس تفاوت و تفکیکی لحاظ نشده است، لذا نامه شماره ‌١١/ ‌١/ ‌١6٠١٠١ مورخ ‌٧/ ‌١٢ /‌١٣٨6 وزیر وقت کشور مبنی بر مجاز بودن ارائه قلیان در قهوه‎خانه‎ها و ممنوعیت عرضه‌ قلیان صرفا با توتونهای اسانس‌دار به دلیل اینکه عرضه قلیان در قهوه‎خانه‎ها با هر نوع توتون و تنباکو توسط قانونگذار منع شده است، با استناد به بند ‌١ ماده ‌١٩ و ماده ‌4٢ قانون دیوان عدالت اداری، رای به ابطال آن حکم صادر و اعلام می‎شود.

ولی پس از مدت دو ماه از این رای صادر شده، وزارت کشور این بار کلیات قانون را تغییر داد. به نحوی که صبح چهارشنبه 26 آبان ماه سال جاری پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: بر اساس ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و به منظور حفظ سلامت عمومی به ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع است که با توجه به خروج قهوه خانه ها از شمول این آیین نامه، ‌استعمال مواد دخانی در قهوه خانه ها از این پس مجاز است.

بر اساس این گزارش وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد ماده (18) قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را اصلاح کرد.

بر اساس این مصوبه، قهوه خانه ها از شمول آئین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات خارج شدند واین مصوبه پس از تأیید رئیس جمهوری، از سوی محمدرضا رحیمی،معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

اما در همین رابطه و در واکنش به این اقدام دولت حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد مصوبه اخیر دولت در مورد رفع ممنوعیت استعمال قلیان در قهوه خانه ها گفت: دولت نمی تواند بر روی آرای صادره از هیئت عمومی دیوان مصوبه تصویب کند. البته ما متظر هستیم تا این مصوبه به دیوان عدالت ابلاغ شود.

مجاز شمردن استعمال دخانیات در قهوه‌خانه‌ها تخلف صریح دولت از قانون است

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دولت بر خلاف صریح قانون، استعمال دخانیات در قهوه‌خانه‌ها را مجاز کرد.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اقدام دولت مبنی بر مجازشدن استعمال دخانیات در قهوه‌خانه‌ها بعد از ممنوع‌شدن آن توسط دیوان عدالت اداری خلاف صریح قانون است.

وی با بیان اینکه در قانون جامع مبارزه با دخانیات تصریح شده که استعمال هر گونه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است افزود: همه می‌دانند که خطر استعمال قلیان بیش از سیگار است اما متأسفانه دولت با این کار خود قانون را زیر پا گذاشته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: دولتی که ادعای مهرورزی می‌کند نباید سلامت جامعه را به خطر بیاندازد.

به گزارش سلامت نیوز، 11 روز پیش با ابلاغ جدید دیوان عدالت اداری، نامه سال 86 وزارت کشور باطل شده و ارائه قلیان با هر نوع تنباکو در قهوه خانه ها ممنوع شد اما امروز اعلام شد که با تصویب دولت قهوه خانه ها از شمول آ‌یین نامه اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات خارج شدند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.