×

الهام شورای نگهبان نمی‌تواند اختلاف‌ نظر مجلس و دولت درباره هدفمند کردن یارانه‌ها را حل کند

الهام شورای نگهبان نمی‌تواند اختلاف‌ نظر مجلس و دولت درباره هدفمند کردن یارانه‌ها را حل کند

الهام شورای نگهبان نمی‌تواند اختلاف‌ نظر مجلس و دولت درباره هدفمند کردن یارانه‌ها را حل کند

الهام-شورای-نگهبان-نمی‌تواند-اختلاف‌-نظر-مجلس-و-دولت-درباره-هدفمند-کردن-یارانه‌ها-را-حل-کند وکیل 

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره وضعیت فعلی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و اختلاف نظر بین دولت و مجلس و حل آن توسط شورای نگهبان گفت: این مشکل را شورای نگهبان نمی‌تواند حل کند. لایحه به شورای نگهبان ارسال شده، منتهی شورا از منظر قانون اساسی و موازین شرعی مسئله را بررسی می‌کند و موضوع اختلاف دولت و مجلس از منظر دیگری است.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامحسین الهام با اشاره به تصمیم دولت برای اجرای کاری سنگین و گسترده در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: از نظر اجتماعی، اقتصادی، امنیت خاطر مردم، تنظیم بازار و قدرت خرید مردم کار بسیار حساسی است و دولت اختیاراتی را می‌خواهد که بتواند این کار را انجام دهد.

وی در همین رابطه ابراز عقیده کرد: به نظر من مناسب بود که مجلس شورای اسلامی به دولت اعتماد می‌کرد و این اختیارات را می‌داد و اگر اشکالی از نظر قانون اساسی پیدا می‌کرد، شورای نگهبان بررسی می‌کرد و اگر مجلس مصلحت نمی‌دید اصل لایحه را تصویب نمی‌کرد و دولت هم اعلام کرد که لایحه را پس می‌گیرد البته پس گرفتن دولت هم مستلزم این بود که مجلس رای بگیرد و اگر مجلس یه پس گرفتن لایحه رای می‌داد موضوع به طور طبیعی از دستور کار مجلس خارج می‌شد، اما مجلس این کار را نکرد و سعی کرد با دولت به توافق برسد.

وی در ادامه افزود: ظاهراً قبل از اینکه این توافق به نتیجه برسد طرح را تمام کردند و فرستادند شورای نگهبان و شورای نگهبان الآن باید از منظر قانون اساسی نظر بدهد و اگر از نظر قانون اساسی مشکلی وجود نداشت این قانون نهایی است و دولت هم باید قانونی را اجرا کند که آثارش را نمی‌تواند بپذیرد یعنی دولت معتقد است با این روش به اهدافش دست نخواهد یافت به نظر من راه حلی که می‌ماند این است که پس از آنکه قانون ابلاغ شد راه حل دیگری برای نسخ این قانون بدهد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر این نکته که دولت با این قانون نمی تواند به خواسته های خود که به نفع مردم است برسد، اظهار داشت: در حال حاضر این فرصتی که به وجود آمده برای بررسی طرح در شورای نگهبان فرصت خوبی است برای دولت و مجلس با هم همفکری بکنند و راه حل مناسب را پیدا کنند و اگر به نتیجه نرسیدند آن زمان با درخواست مجلس، مجمع تشخیص مصلحت می تواند اعلام نظر کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت الهام که در برنامه کوچه رادیو سخن می‌گفت، در پایان خاطرنشان کرد: دولت اختیاراتی می‌خواهد که منابع مالی حاصل از این صرفه جویی و هدفمند کردن یارانه‌ها را در دست داشته باشد و با انعطاف خرج کند ولی مجلس این اختیار را در حاضر به این شکل نپذیرفته است و دولت هم معتقد است که اگر این اختیار را نداشته باشد به مردم فشار می‌آید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.