×

تعریف کودک و نوجوان در قوانین اسلامی

تعریف کودک و نوجوان در قوانین اسلامی

در حال حاضر قوانین خوبی در زمینه کودکان و نوجوانان داریم که اگر خوب اجرا شوند مشکلات آنها اجرا می شود

تعریف-کودک-و-نوجوان-در-قوانین-اسلامی

در حال حاضر قوانین خوبی در زمینه کودکان و نوجوانان داریم که اگر خوب اجرا شوند مشکلات آنها اجرا می شود.

حقوق کودک - صلاحیت محاکم در رسیدگی به جرایم اطفال - مرجع صالح رسیدگی به جرایم موادمخدر اطفال - پذیرش مسئولیت تدریجی اطفال و نوجوانان - آیین دادرسی کیفری اطفال - مسئولیت کیفری اطفال - رویکرد قانونگذار نسبت به کودکان بزهکار - بزهکاری اطفال و نوجوانان و پیامدهای قانونی آنان - دادگاه اطفال و نوجوانان در قانون جدید با حضور دو مشاور تشکیل می شود - مسئولیت کیفری اطفال از دیدگاه مکاتب مختلف - نوآوری های دادرسی اطفال و نوجوانان بزهکار در لایحه جدید - سیاست جنایی تقنینی ایران در مورد اطفال و نوجوانان ( دیدگاه ) 

یک قانون 9 ماده ای در حال حاضر برای کودکان و نوجوانان داریم که الان اجرا می شود اما در این قانون مسئله مهمی که وجود دارد این است که افراد زیر 18 سال را مشمول آن کرده و بنابراین مواردی در این احکام وجود دارد که خوب است اما کافی نیست. از طرفی یک قانون مفصلی در حدود 54 ماده در مجلس در مورد کودکان و نوجوانان تهیه شد که قرار بود طبق اصل 85 اجرا شود اما هنوز این کار نشده و طبق آخرین اطلاعی که دارم کمیسیون قضایی مجلس در حال بررسی آن است ک اگر تصویب و اجرا شود مطلوب می شود و اتفاقات مهمی در حقوق کودکان رخ می دهد. چون در این قانون به قانون کودکان کار، تکالیف پدر و مادر و موارد حقوقی کودکان اشاره شده است.

 مهمترین مساله کنوانسیون حقوق کودک منع مجازات اعدام افراد زیر 18 سال است - همه آنچه مورد نیاز حقوق کودک است در لایحه حمایت از کودکان گنجانده شده است 

اما آنچه اکنون مطرح است در قانون مجازات اسلامی جدید، در ماده 90 آمده که اگر ثابت شود کودکی که تخلفی کرده و مرتکب جرمی شده دچار مشکل روانی، شناختی و تشخیص خوب از بد باشد دادگاه با ابزار مختلف در مورد کودک متهم رفع ابهام کند. تصویب این ماده بسیار خوب است و موجب خوشحالی حقوقدانان شد اما یک بحث وجود دارد که باید حل شود. وقتی در این قانون بلوغ مطرح می شود آیا در مورد تعریف کودک، زیر 18 سال مطرح است یا سن بلوغ. اکنون هر دو تعریف را در قانون مجارات اسلامی جدید می توان کرد اما نیاز به اظهارنظر صاحبنظران است که تعیین تکلیف شود تا مراجع قضایی و وکلایی که با کودکان ارتباط دارند تکلیف خودشان را بدانند و عدالت رعایت شود.

منبع : اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.