×

کاهش 10 درصدی وقوع قتل-نزاع مهمترین انگیزه‌قتل-افزایش 1 2 درصدی تجاوز به عنف

کاهش 10 درصدی وقوع قتل-نزاع مهمترین انگیزه‌قتل-افزایش 1 2 درصدی تجاوز به عنف

کاهش 10 درصدی وقوع قتل-نزاع مهمترین انگیزه‌قتل-افزایش 1 2 درصدی تجاوز به عنف

کاهش-10-درصدی-وقوع-قتل-نزاع-مهمترین-انگیزه‌قتل-افزایش-1-2-درصدی-تجاوز-به-عنف

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا از کاهش 10 درصدی وقوع قتل در کشور خبر داد و گفت: نزاع در صدر مهمترین علل انگیزه‌های قتل است.

به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرهنگ هادی مصطفایی صبح دوشنبه ضمن تشریح آمار و عملکرد معاونت جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه نرخ وقوع قتل در کشور 2.9 تن در هر 100 هزار تن است، گفت: در 9 ماهه نخست سال جاری میزان وقوع قتل در کشور 10 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری نرخ وقوع قتل از این رقم نیز کاهش یابد.

مصطفایی در مورد میزان کشفیات پرونده‌های قتل گفت: متوسط کشف به وقوع 85 درصد است.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه رسیدگی به برخی پرونده‌ها منوط به تحقیقات بیشتر است گفت: علاوه بر کشفیات سال جاری کارآگاهان پلیس آگاهی ناجا توانستند 269 پرونده مربوط به سنوات قبل را نیز کشف کنند.

وی با بیان اینکه سهم سلاح‌سرد در وقوعات قتل در 9 ماهه سالجاری 36.3 درصد بود، گفت: این در حالی است که در 9 ماهه سال گذشته این رقم 40 درصد بود.

مصطفایی با بیان اینکه پس از رخداد چند حادثه پی در پی با سلاح‌سرد از جمله مرگ یکی از ورزشکاران در کرج، توجه رسانه‌های گروهی به مخاطرات سلاح‌سرد بیشتر شد، گفت: این توجه همگان به خطرات سلاح‌سرد موجب شد که سهم استفاده از سلاح‌سرد در قتل‌های سال جاری کاهش یابد.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه 28 درصد قتل‌های امسال با استفاده از سلاح‌گرم بود، گفت: سهم خفگی در قتل‌ها 11.3 درصد است.

وی درباره جنسیت قربانیان به ایسنا گفت: حدود 24 درصد قربانیان قتل‌های سال جاری زن بوده‌اند که تحقیقات نشان داد این افراد بیشتر توسط اطرافیان خود قربانی می‌شوند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا در مورد انگیزه قتل‌های سال 91 گفت: نزاع با 30 درصد در صدر مهمترین انگیزه وقوع قتل قرار دارد.

وی افزود: در شاخص نزاع، 12.8 درصد از نزاع‌ها،‌ نزاع خیابانی بود و مابقی اختلافات ریشه‌ای داشت.

به گفته مصطفایی مسائل منکراتی و اخلاقی انگیزه 18 درصد از قتل‌ها است. 

وی با بیان اینکه اختلافات خانوادگی 15 درصد از انگیزه قتل‌ها را شامل می‌شود گفت: سرقت 6.5 درصد و سایر موارد 8.7 درصد را به خود اختصاص داده‌اند. 

مصطفایی افزود: انگیزه 22 درصد از قتل‌ها هنوز مشخص نشده است و منوط به انجام تحقیقات بیشتر است. 

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا در مورد بحث نسبت‌های خانوادگی بین متهم و قربانی گفت: در 9 ماهه سال جاری در 31 درصد از قتل‌ها مابین قربانی و متهم نسبت فامیلی وجود داشته است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی نشان می‌دهد چرا که در 9 ماهه سال قبل در 34 درصد از قتل‌ها فی مابین قربانی و متهم رابطه خانوادگی وجود داشت. 

به گزارش ایسنا، مصطفایی در مورد وضعیت وقوع سرقت مسلحانه در کشور در 9 ماهه سالجاری گفت: میزان وقوع سرقت مسلحانه 11 درصد کاهش داشته است که با توجه به آمارهای سال 81 مشخص شد که در 9 ماهه سالجاری به یک سوم وضعیت وقوع سرقت مسلحانه در سال 81 رسیدیم. 

وی با بیان اینکه 70 درصد از پرونده‌های سرقت مسلحانه کشف می‌شود گفت: هنگامی که بحث سرقت مسلحانه به میان می‌آید مردم تصور می‌کنند که سرقت‌های خشن و فوق‌العاده خطرناک است اما باید عنوان کنم که 38 درصد از سرقت‌های مسلحانه به صورت خرد بوده و ارزش مالی اقلام ربوده شده، کمتر از 200 هزار تومان تخمین زده شده است.

مصطفایی با بیان اینکه تنها 8.5 درصد از سرقت‌های مسلحانه از مکان‌ها و مغازه‌های حساس همچون طلافروشی و ... است گفت: 25 فقره از کشفیات پلیس در این مدت مربوط به بانک‌ها بود. 

نجهیز پلیس‌های تخصصی برای کشف هرچه سریعتر آدم‌ربایی

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا ضمن تشریح وضعیت جرم آدم‌ربایی در کشور گفت: آدم‌ربایی در حوزه جرایم جنایی از حساسیت خاصی برخوردار است و کشف 100 درصدی این پرونده‌ها بنا به تدابیر فرمانده ناجا در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه میزان وقوع آدم‌ربایی در 9 ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد کاهش داشته است گفت: با توجه به این که تمامی پلیس‌های استان برای کشف پرونده‌های آدم‌ربایی بسیج می‌شوند، شاهد کشف 100 درصدی تمامی پرونده‌های آدم‌ربایی در سال جاری بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه 48 درصد پرونده‌های آدم‌ربایی مربوط به تسویه‌حساب و معاملات موادمخدر است، گفت: تنها در 18 درصد از پرونده‌ها افراد به قصد درخواست پول اقدام به ربودن افراد می‌کنند.

مصطفایی با بیان اینکه 60 درصد از وقوعات تنها در پنج استان کشور بود، گفت: استان‌های مرزی که بیشترین درگیری را در بحث موادمخدر دارند جزو این استان‌ها هستند.

افزایش 1.2 درصدی تجاوز به عنف

کشف 100 درصدی پرونده‌های تجاوز به عنف بر اساس تدابیرفرمانده ناجا 

مصطفایی در مورد وضعیت پرونده‌های تعرض و جرایم جنسی در کشور نیز گفت: پلیس برای اشراق هرچه بیشتر و همچنین مقابله موثر با این جرم رویکرد خود را تغییر داد به گونه‌ای که خود را تنها به بررسی پرونده‌هایی که با عنوان تجاوز در پلیس آگاهی شکل می‌گیرند، محدود نکرده و مواردی همچون سوء‌استفاده و اغفال و فریب را نیز وارد محدوده رسیدگی خود قرار داد.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه در بحث جرایم جنسی و تجاوز به عنف گاهی قربانیان به خاطر حفظ آبرو و برخی مسایل تمایلی به شکایت ندارند گفت: قربانیان مطمئن باشند که هویت آنان نزد پلیس محفوظ می‌ماند.

وی با بیان اینکه در 9 ماهه سالجاری شاهد افزایش 1.2 درصدی در این حوزه بوده‌ایم، گفت: تعداد پرونده‌های ارجاعی در 9 ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 11 فقره بود.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه کشف 100 درصدی این وقایع جزو تدابیر و دستورات فرمانده ناجا است، گفت: 93 درصد از پرونده‌ها در حوزه جرایم جنسی و تجاوز به عنف کشف شده است و مابقی پرونده‌ها نیز در حال رسیدگی است.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه چند درصد از قربانیان تجاوز به عنف جنسیت مذکر داشته‌اند گفت: در کودکان و نوجوانان در این مقوله جنسیت مذکر داشتیم. 

جرایم جنسی دارای آمار پنهان است

مصطفایی با بیان اینکه در سال جاری در سه مورد پرونده متهمان شناسایی و دستگیر شده‌اند که عملکردشان مصداق سوء‌استفاده تلقی می‌شد گفت: متاسفانه در بحث جرایم جنسی بنا به دلیل این که قربانیان شکایت نمی‌کنند، دارای آمار پنهان هستیم.

وی با بیان اینکه در بحث تعرض شاهد بروز شیوه‌ای هستیم که افراد با فریب و اغفال اقدام به تجاوز می‌کنند گفت: متهمان به بهانه‌های مختلف قربانیان را فریب داده و از آنان سوء‌استفاده می‌کنند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا به قربانیان این گونه پرونده‌ها توصیه کرد: هرچه سریع‌تر نسبت به طرح شکایت اقدام کنند چرا که پنهان نگه‌داشتن این گونه‌ پرونده‌ها زمینه را برای امتداد سوء‌استفاده فراهم می‌کند.

مصطفایی با بیان اینکه در زمینه قتل و تجاوز پرونده باندی نداشته‌ایم، گفت: از نظر وقوع و کشفیات در جرایم جنایی در شرایط مناسبی قرار داریم چرا که شاهد افزایش سیر کشفیات و کاهش سیر وقوعات هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین پرونده جنایی سال‌جاری چه بود گفت: ‌دو تن از افراد در یکی از شهرهای کشور مرتکب قتل سه زن شده بودند و اگر این افراد دستگیر نمی‌شدند امکان ارتکاب قتل‌های بعدی نیز وجود داشت.

مصطفایی در پاسخ به این سوال که آیا وقوع این قتل‌ها سریالی بود به ایسنا، گفت: قتل این سه زن توسط این دو متهم سریالی نبود چرا که عمدتا در مسائل قتل‌های سریالی مسائل اخلاقی دخیل است اما در این قتل‌ها تنها انگیزه سرقت در میان بود و مسئله دیگر این است که این قتل‌ها توسط دو تن صورت می‌گرفت.

وی افزود: این قتل‌ها از طریق آشنایی و کشاندن مقتول به محل خاص صورت می‌گرفت.

مصطفایی با بیان اینکه هیچ‌گاه در پلیس آگاهی ناجا پرونده‌ای در زمینه جرایم جنایی نیمه‌کاره رها نمی‌شود گفت: تنها در سال جاری کارآگاهان پلیس آگاهی توانستند 269 فقره از قتل‌های به وقوع پیوسته در سنوات قبل را کشف کنند.  

قتل سریالی در دو سال اخیر نداشته‌ایم 

وی در مورد وضعیت قتل‌های سریالی در کشور گفت: در سال‌های دور شاهد بروز قتل‌های سریالی بوده‌ایم که حتی محدوده زمانی مجرم برای ارتکاب اعمال مجرمانه خود به دو سال هم می‌رسید اما با پیش‌بینی ساز و کاری مناسب و تاکید بر کشف حداکثری پرونده‌های قتل در دو سال اخیر هیچ پرونده به سبک و سیاق سریالی نداشته‌ایم.

به گفته معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا در برخی پرونده‌ها تعداد مقتولان بالا بود، اما سریالی نبود.

مصطفایی با بیان اینکه پلیس معاونت مبارزه با جرایم جنایی در صدد است با بهره‌گیری از روش‌های علمی و آزمایشگاهی و همچنین از بانک‌های اطلاعاتی و روش‌های نوین آزمایشگاهی ظرفیت‌های خود را برای کشف حداکثری پرونده‌ها به کار گیرد گفت: این مسئله سبب می‌شود مدارک و مستندات به خوبی جمع‌آوری شده و از گرفتارشدن افراد بی‌گناه در روند پیگیری پرونده جلوگیری شود.

وی افزود: یکی از افتخاراتی که در حوزه جرایم جنایی داریم آن است که در حوزه پی‌جویی افراد بی‌گناه بازداشت شده کمتر از انگشتان دو دست بوده‌اند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه با اثبات علمی جرایم مراجع‌قضایی نیز می‌توانند به سهولت رای مناسب را صادر کنند گفت: با استفاده از شیوه‌های علمی که در دستور کار کارآگاهان معاونت مبارزه با جرایم جنایی قرار دارد، فرصت فرار از مجرم سلب می‌شود.

وی با بیان اینکه استمرار تحقیق و پی‌جویی پرونده‌ها تا نیل به نتیجه نهایی در دستور کار قرار دارد گفت: هیچ پرونده‌ای تا رسیدن به نتیجه نهایی از چرخه رسیدگی خارج نمی‌شود و تحقیقات کارآگاهان کماکان روی پرونده ادامه خواهد داشت.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا درباره میزان پرونده‌های کودک‌آزاری در کشور به ایسنا گفت: در پرونده‌های کودک‌آزاری منجر به قتل تنها در پلیس آگاهی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که این میزان پرونده‌ها در سال جاری کمتر از پنج پرونده بود.  

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.