×

نگاهی به جرم تهدید و اخاذی و مجازات های آن در قانون

نگاهی به جرم تهدید و اخاذی و مجازات های آن در قانون

یک وکیل دادگستری گفت برای جلوگیری از ارتکاب جرم تهدید باید در قانون مجازات‌هایی در نظر گرفته شود و همچنین سعی شود مقتضی برای بیان تهدید ایجاد نشود

نگاهی-به-جرم-تهدید-و-اخاذی-و-مجازات-های-آن-در-قانون

یک وکیل دادگستری گفت: برای جلوگیری از ارتکاب جرم تهدید ( مقالات مرتبط با تهدید - سوالات مرتبط با تهدید ) باید در قانون مجازات‌هایی در نظر گرفته شود و همچنین سعی شود مقتضی برای بیان تهدید ایجاد نشود.

تهدید و تطمیع قربانیان تجاوز  - دسترسی به اطلاعات برای تهدید افراد جرم است - متهم از اثبات ادعای خود مبنی بر انجام تهدید توسط شاکی عاجر و اقرار به واهی بودن ادعای خود در دادگاه داشته است 

حجت‌الله جباری در خصوص تهدید اظهار کرد: عنصر قانونی جرم تهدید و اخاذی، ماده 669 قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن هر کس دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه و یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده و یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

وی افزود: تهدید در لغت به معنای تخویف، ترساندن و بیم دادن است عرف و قانون نیز همین تلقی را از این عنوان دارند و اساتید حقوق تهدید را بیان رفتار نامشروعی دانسته­‌اند که مرتکب می­‌خواهد آن را انجام دهد.

وی افزود: تهدید در حقوق جزای عمومی که کلیات جرائم را بررسی می‌کند به عنوان موردی از مصادیق معاونت مورد بحث قرار می‌گیرد و شامل اقدامات کتبی و شفاهی است که شخص انجام می‌دهد تا دیگری را بر خلاف میل باطنی‌اش به ارتکاب جرم وادار سازد؛ البته احتمال خطر جانی، مالی، شرافتی و ... که شخص به آن تهدید می‌شود بایستی وجود داشته باشد.

شناخت پنج تهدید مهم اینترنتی - بررسی جرم تهدید - تهدید نظامی موجب بطلان معاهده می شود 

جباری ادامه داد: در تحقق جرم تهدید علاوه بر عناصر قانونی و مادی تحقق عنصر معنوی یا سوءنیت عام هم الزامی است یعنی اینکه عالماً و عامداً تهدید بکند پس اگر کسی در حال مستی یا در حال هیپنوتیزم دیگری را تهدید نماید، جرم واقع نمی‌شود.

وی در خصوص مجازات این جرم نیز عنوان کرد: در مورد مجازات مرتکب تهدید ( مقالات مرتبط با تهدید - سوالات مرتبط با تهدید ) پس از اثبات جرم و جمع شدن شرایط ماده 669 به قاضی حق انتخاب حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا 74 ضربه را داده است که دادگاه با توجه به اوضاع و احوال قضیه و شخصیت طرفین مبادرت به صدور رای در خصوص متهم می‌کند.

وی یادآور شد: جرم موضوع ماده 669 نیز مانند ماده 668 از جرائم حق الناس و مشمول ماده 727 قانون مجازات اسلامی است که جز با شکایت شاکی خصوصی شروع نمی‌شود و در صورت رضایت و اعلام گذشت شاکی، دادگاه می‌تواند در مجازات مرتکب تخفیف داده و با رعایت موازین شرعی از تعقیب مجرم صرفنظر نماید.

وی در خصوص علل ارتکاب این جرم نیز گفت: با توجه به اینکه هر امری یا کاری و یا عملی نیاز به انگیزه یا مشوق یا علتی نیز دارد، لذا تهدید نیز به خاطر هدفی انجام می‌گیرد که در قانون به صراحت به آن اشاره شده است.

این کارشناس ارشد حقوق جزا خاطرنشان کرد: جرم تهدید بر اثر نزاع‌های لفظی و فیزیکی از طرف شخص ضعیف انجام می‌گیرد چرا که در آن نزاع چون مغلوب شده به فکر تلافی می‌باشد یا اینکه به فکر تلافی نیست و فقط جهت تشفی روحیه خود حرف تهدیدآمیزی را به زبان می‌آورد.

تهدید دیگران به افشای اسرار و آبرو ریزی قابل تعقیب است - نگاهی به جرم تهدید در قانون مجازات اسلامی 

وی گفت: از دیگر علل وقوع این جرم ترساندن افراد و بردن مال آنهاست و گاهی نیز شخص مظلوم برای جبران ظلمی که به وی شده درصدد تلافی برآمده و تهدید خود را به زبان نیز می‌آورد.

جباری اظهار کرد: در جایی دیگر تهدید جهت انجام جرمی می‌باشد یعنی متهم شخصی را تهدید می‌کند که جرمی را نیز انجام دهد و گاهی نیز مجرم شخص را تهدید می‌کند تا عمل مجرمانه یا گناهی را که مرتکب شده است برای دیگران آشکار نکند و به کسی نگوید.

این وکیل دادگستری در خصوص راهکارهای پیشگیری از وقوع این جرم نیز گفت: کاهش جرم تهدید ( مقالات مرتبط با تهدید - سوالات مرتبط با تهدید ) نیز همچون دیگر جرایم نیاز به برنامه‌ریزی داشته تا موضوع تهدید عملی نشود و در عالم خارج نیز وجود پیدا نکند چرا که این جرم آرامش مخاطب را مختل و وی هر زمان منتظر خطر می‌باشد تا تهدید گفته شده توسط مجرم عملی شود.

منبع : راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.