×

یک کلاهبرداری عجیب و غریب!

یک کلاهبرداری عجیب و غریب!

به گزارش ایسنا، در بخشی از یادداشت رضا غنی‌لو - مدیرعامل باشگاه خبرنگاران پلیس و کارشناس رسمی دادگستری - در «تابناک» آمده است در این نوع کلاهبرداری، مجرمان از طریق تلفن همراهی که هویت صاحب آن مشخص نیست به‌طور تقریبی در یک دوره کلاهبرداری برای قریب به 100شماره تصادفی پیامک می‌فرستند و در این پیامک خود را چوپان و یک روستایی دامدار از خطه جنوب و جنوب غربی ایران معرفی می‌کنند که به تازگی حین صحراگردی به گنجی که بیشتر شامل سکه‌های طلای قدیمی است برخورد کرده است

یک-کلاهبرداری-عجیب-و-غریب! وکیل 

پیامک می‌زنند که چوپانی ، روستایی و بی‌سوادند و گنجی یافته‌اند ...

به گزارش ایسنا، در بخشی از یادداشت رضا غنی‌لو - مدیرعامل باشگاه خبرنگاران پلیس و کارشناس رسمی دادگستری - در «تابناک» آمده است: در این نوع کلاهبرداری، مجرمان از طریق تلفن همراهی که هویت صاحب آن مشخص نیست به‌طور تقریبی در یک دوره کلاهبرداری برای قریب به 100شماره تصادفی پیامک می‌فرستند و در این پیامک خود را چوپان و یک روستایی دامدار از خطه جنوب و جنوب غربی ایران معرفی می‌کنند که به تازگی حین صحراگردی به گنجی که بیشتر شامل سکه‌های طلای قدیمی است برخورد کرده است.

این اشخاص با ساده لوح نشان‌دادن خود و تأکید بر اینکه یافته آنها، گنجی حلال است و آنها به‌خاطر روستایی و بی‌سواد بودن قادر به فروش آن نیستند، اعتماد طعمه‌شان را جلب می‌کنند.

بعد مدعی می‌شوند که شماره آنها را تصادفی و با کمک گرفتن از ترتیب شماره‌های سوره‌های قرآن گرفته‌اند و می‌خواهند برای فروش گنج از آنها کمک بگیرند. این کلاهبرداران در فاز دوم با تطمیع قربانی به اینکه اولا این راز را از دیگران باید مخفی نگاه دارد و دوم اینکه او امانتدار آنها (بخوانید کلاهبرداران) در فروش این سکه‌هاست، فرد را دعوت به بازدید از این گنج برای شراکت در فروش آن می‌کنند. فاز سوم این طرح اما معمولا با دو سناریو همراه است:

اگر قربانی ساده‌لوحانه برای خرید سکه‌ها با پول برسر قرار بیاید، امکان به‌یغما رفتن پول و حتی خودرو و دیگر لوازم با ارزش شخص توسط این دسته از کلاهبرداران وجود دارد و اگر نه، این گروه با دادن چند سکه تاریخی طلا یا نقره اصل، طمع قربانی را بر می‌انگیزانند.

قربانی‌ها نیز معمولا با نشان دادن این سکه‌ها به خبرگان، متوجه ارزش بالای آن می‌شوند و برای به‌دست‌آوردن سود بیشتر سعی می‌کنند همه این سکه‌ها را با قیمتی غیرواقعی از کلاهبرداران بخرند و به خیال خود سر آن چوپان کلاه بگذارند. غافل از آنکه صیادی که اکنون قصد صید کرده خود پیش‌تر صید شده است.

به این ترتیب در فاز نهایی کلاهبرداران وقتی قربانی را با پول نقد به محل قرار می‌کشانند با بدل‌اندازی و ارائه سکه‌هایی که در بسیاری از مواقع حتی ارزش فلزی هم ندارند، پول را از قربانی گرفته و به این ترتیب اموال او را به یغما می‌برند. در مواجهه با این دست از کلاهبرداری‌ها هشدار‌هایی جدی برای مردم وجود دارد.

نخستین توصیه در این زمینه عدم‌پاسخ‌گویی به هرگونه تماس و یا پیامک افراد ناشناسی است که پیامک‌هایی حاوی موارد فوق‌الذکر را برای شما فرستاده‌اند. دوم اینکه اشخاص اگر قصد پیگیری موضوع را نیز دارند بهتر است هرگونه قرار ملاقاتی را با هماهنگی پلیس منطقه انجام دهند و همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که خرید و فروش میراث فرهنگی تحت عنوان گنج و دفینه، خارج از نظارت سازمان میراث فرهنگی برای خریدار و فروشنده جرم تلقی می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.