×

جزئیات آخرین وضعیت لایحه شورای حل اختلاف

جزئیات آخرین وضعیت لایحه شورای حل اختلاف

سعیده جلادتی دفاتر شورای حل اختلاف در سطح تمام شهرها و روستاهای کشور فعال است و با درجات پایین و بالا، تاثیر خود را در کاهش اختلاف‌ها و درگیری بین مردم می‌گذارد و دعاوی ورودی محاکم را کاهش می‌دهد

جزئیات-آخرین-وضعیت-لایحه-شورای-حل-اختلاف وکیل 

 سعیده جلادتی: دفاتر شورای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف ) در سطح تمام شهرها و روستاهای کشور فعال است و با درجات پایین و بالا، تاثیر خود را در کاهش اختلاف‌ها و درگیری بین مردم می‌گذارد و دعاوی ورودی محاکم را کاهش می‌دهد. حال با توجه به نحوه عملکردی که این شورا در یک سال گذشته داشت «حمایت» به مناسبت هفته قوه قضاییه با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی احمدی میانجی رییس شورای حل اختلاف قوه قضاییه به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه جزئیات آن را از نظر می‌گذرانید.

 همه آنچه که باید درباره شوراهای حل اختلاف بدانید از نحوه ارایه دادخواست تا اختلاف در صلاحیت محلی -  نحوه و ضمانت اجرای احکام شوراهای حل اختلاف - شرحی بر آئین نامه شوراهای حل اختلاف - عدم صلاحیت شورای حل اختلاف نسبت یه صدور دستور موقت -  شوراهای حل اختلاف جایگاهی برای صلح و سازش - بخش نخست 

به عنوان نخستین سوال بفرمایید از هفته قوه قضاییه در سال گذشته تا کنون که حدود یک سال سپری شده است، چه میزان بر آگاهی عمومی مردم نسبت به عملکرد دفاتر شورای حل اختلاف و کیفیت کار مسئولان در این دفاتر افزوده شده است؟

این مساله را باید از مردم پرسید اما ما تلاش‌های خودمان را کردیم تا مردم آگاهی کامل را نسبت به عملکرد و برنامه‌های این شورا کسب کنند. شورای حل اختلاف علاوه بر سایت جامعی که برای کل کشور قرار دارد و اطلاع‌رسانی‌های لازم را می‌کند، برای هر استان هم سایتی قرار داده تا به صورت تفکیک شده مردم هر استان در جریان اخبار روز شوراهای حل اختلاف مربوط به خود قرار بگیرند. در مجموع 32 سایت فعال هست که با عملکرد آنها در میان زیرمجموعه‌های قوه قضاییه، توانستند جزو سایت‌های اول باشند. در حال حاضر یکی از مسائلی که هم ریاست محترم دستگاه قضا و هم ما روی آن تاکید داریم این است که اعضا و کارکنان شورا و حتی آموزش قضات شورای حل اختلاف این مساله را پیگیری کنند و سال گذشته هم اقدامات بسیاری انجام شد. کما اینکه آموزش قضات دستگاه قضا با معاونت آموزشی این قوه است و ما با آنها همکاری داریم و طبق اطلاعاتی که ما از آنها دریافت کردیم با توجه به شرایط و امکانات و میزان بودجه، کیفیت آموزش قابل قبول تا کنون بوده است.

شوراهای حل اختلاف جایگاهی برای صلح و سازش - بخش دوم و پایانی - عدم جواز اعاده دادرسی از آراء قطعی شوراهای حل اختلاف

از همان یک سال قبل نیز تاکید برخی بر این بود که افرادی که در این نهاد فعالیت می‌کنند حتما مدارک دانشگاهی و علمی قابل قبول داشته باشند و حضرتعالی اشاره فرمودید که بخشی از رسیدگی‌ها و حل و فصل اختلافات مردمی از طریق تجارب و سن بالای این افراد است. آیا همچنان بر سر این مساله بحث وجود دارد؟

ما نیروهای قدیمی شورای حل اختلاف را که اغلب بازنشسته بودند و سنی از آنها گذشته بود را حفظ کردیم و در استان‌های مختلف هم که از نزدیک بازدید داشتیم میزان تاثیرگذاری استفاده از پختگی آنها را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. همچنین برای شورای حل اختلاف صلح و سازش ممنوعیتی وجود ندارد که الزاما از چه نیرویی و با چه شرایطی استفاده کند زیرا ما برای مواقعی که مساله‌ای بخواهد بررسی دقیق تری شود، از شوراهای صلح و سازش استفاده می‌کنیم. در لایحه جدید هم که در مجلس به تازگی تصویب شد، روستاها به صلح و سازش صرف اختصاص داده شد و با تصویب و اجرایی شدن این لایحه، در روستاها دیگر شورای حل اختلافی که قادر به صدور رای باشد، نداریم زیرا روستاها فضای بسیار محدودتر و بسته‌تری نسبت به شهر داشته و می‌توان به سادگی مشکلات را در آن حل کرد. دلیل دیگر این مساله نبود امکانات و بودجه کافی برای تخصیص قاضی است و قوه قضاییه در حال حاضر نمی‌تواند بر اساس بودجه در اختیار، برای هر روستا یک قاضی قرار دهد.

شورای حل اختلاف تا چه میزان توانسته است بر آزادی زندانیان تاثیرگذار باشد؟

شورای حل اختلاف خوشبختانه با گزارشی که از دادستانی کل آمده بود و ریاست کل قوه قضاییه مطرح کردند، این بود که ما در تمام زندان‌های کل کشور یک دفتر شورای حل اختلاف قرار دادیم و عملکرد آن با رضایت مسئولان عالی همراه بود زیرا شورای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف ) ما هم با مسائل مالی و هم با مسائلی که جنبه حق‌الناسی دارد ورود پیدا می‌کند. به عنوان مثال طبق آمار سال 92 با عملکردی که شوراهای حل اختلاف زندان‌ها داشتند اختلاف 13 هزار نفر زندانی حل و فصل شد.

با توجه به تاکید رییس قوه قضاییه بر امر پیشگیری از وقوع جرم، شورای حل اختلاف کشور چه برنامه جدی و قاطعی برای اجرای این موضوع دارد؟

ماهیت شورای حل اختلاف به نوعی با امر پیشگیری رابطه تنگاتنگ دارد. از ابتدای فعالیت این شورا در سراسر کشور، اعتقاد به شورای حل اختلاف روستایی هم بیشتر بود زیرا فضای روستا و افرادی که در آن زندگی می‌کنند زمینه تاثیرپذیری از فرهنگ صلح و سازش را فراهم می‌کند. در حال حاضر هم این اعتقاد ادامه داد و معتقدیم اگر در هر روستای بالای 50  تا 100 خانوار یک شورا قرار دهیم، هیچ اختلافی در روستا نباشد. البته شورای حل اختلاف در کل کشور در رابطه با پیشگیری از وقوع جرم زمینه مناسب و تاثیرگذاری فراهم کرده است اما متاسفانه نتوانستیم تاکنون شورای حل اختلاف روستایی را گسترش دهیم زیرا برای شهرها درگیر ساماندهی بودیم و الان در کشور حدود 4 هزار شورای حل اختلاف روستایی داریم در حالی که باید 20 هزار تا باشد چون تعداد روستاها با آمار 4 هزار شعبه‌ای برابری نمی‌کند. مساله دیگر هم که می‌تواند اثرگذار باشد شوراهای حل اختلاف می‌تواند بهترین منبع اطلاعاتی برای موضوع محورهای رایج اختلاف باشد و بستر این اختلافات را با کسب اطلاعات بیشتر، بهبود بخشیم چرا که زمانی که پرونده‌ای به دادسرا می‌آید فردی که مقصر است به همه ابزارها چنگ می‌زند تا خود را بیگناه نشان دهد و شوراهای حل اختلاف بهترین نهادهایی هستند که بتوان از طریق آنها افرادی که بیشترین زور را می‌گویند به میدان آورده و به سازش دعوت کرد. بر این اساس اگر بتوانیم از این ظرفیت شورای حل اختلاف برای رسیدن به واقعیت‌ها استفاده کنیم می‌توانیم آرامش خوبی را در روستاهای کشور برقرار کنیم و این خودش نقش مهمی درباره پیشگیری از وقوع جرم دارد.  

صلاحیت شوراهای حل اختلاف در دعاوی خانوادگی - تجدید نظرخواهی از آراء شوراهای حل اختلاف

دلیل تاثیرگذاری بیشتر نقش شورای حل اختلاف در روستا نسبت به شهرها چه بود؟

در کلان شهرها اغلب شورای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف ) رای می‌دهند و شورای صلح و سازش کاربرد کمتری دارند. در جایی مانند تهران یا اصفهان آمار صلح و سازش تا 25 یا 30 درصد است و این آمار میزان شناخت مردم از یکدیگر را نشان می‌دهد. از سوی دیگر هر چه افراد در شهر زندگی می‌کنند و در تجملات بیشتری هستند، گذشت کمتری پیدا می‌کنند و این مساله نقطه مقابل ساکنان روستا است. به عنوان مثال در برخی از مناطق روستایی است که قاتل فرزند یک خانواده به خانه آنها رفته و مورد عفو قرار می‌گیرد اما همین مساله برای خانواده ساکن در شهر شرایط دشوارتری را دنبال دارد. در نتیجه سبک زندگی در کار و روند پیشرفت شورا تاثیرگذار است.
جزئیاتی از آخرین وضعیت لایحه شورای حل اختلاف تشریح کرده و بفرمایید این لایحه تا چه میزان بر روند کار دفاتر شورای حل اختلاف موثر خواهد بود؟

این لایحه در کمیسیون قضایی حدود دو ماه قبل تصویب شد و اکنون در مرحله چاپ است تا به مجلس آورده شود. این لایحه هم طبق اصل 85 بررسی شده است اما کلیات آن باید در صحن علنی مجلس تصویب شود. انتظار ما از دولت و مجلس این است که شوراهای حل اختلاف را در اندازه اثراتی که داشته است بها دهند. رییس‌جمهوری در هفته قوه قضاییه سال گذشته از سفارشاتی که برای قوه قضاییه داشتند این بود که عملکرد قوه قضاییه مثبت است و برای مردم خوب بوده و باید تقویت شود و حال انتظار ما از دولت این است که حداقل قانون را در رابطه با درآمدهای شورای حل اختلاف که در ماده 24 قانون است به طور کامل به شورا برگرداند. علیرغم اینکه ریاست جمهوری برای اجرای این ماده قانونی دستور دادند متاسفانه در زیرمجموعه‌ها عملی نشد و ما انتظار داریم که در این زمینه دولت مساعدت لازم را داشته باشد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.