جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره 09121732289 در تماس باشید.

مجازات-روزه-خواری-از-شلاق-قانونی-تا-اعدام-فقهی

بار دیگر ماه مبارک رمضان از راه می رسد و فرصتی مغتنم برای مسلمانان به وجود می آید تا از سفره عظیم میهمانی خداوند بزرگ استفاده کنند و قلوب خود را از صفا و معنویت این ماه پربرکت آکنده سازند.

تظاهر به روزه خواری جرم نیست - حبس و شلاق مجازات روزه خواری در ملاعام - آغاز طرح برخورد با تظاهر به روزه خواری - توقیف خودروی روزه خواران در پایتخت - پایمال شدن حقوق شهروندی با روزه خواری در ملاعام

هر چند اکثریت مردمان خداجو و مسلمان کشورمان برای فرا رسیدن این ماه نورانی و حظ بردن از ساعات و ثانیه های آن لحظه شماری می کنند ولی می توان افرادی را یافت که به هر دلیل از برخورداری از مواهب میهمانی پروردگار محروم می باشند. متاسفانه بعضی از  این افراد به دلیل اعتقاد ضعیف از انجام دادن فریضه ی روزه رویگردان هستند. اما روزه نگرفتن و عدم اجرای دستور الهی در خفا، یک مساله است و تظاهر به روزه خواری در منظر عام مساله ای دیگر است. هر چند روزه خواری ذاتا یک فعل حرام محسوب می شود که دارای عواقب اخروی است، ولی تا زمانی که این عمل در انظار عمومی انجام نگیرد، دارای مجازات قانونی نخواهد بود.

در مورد این حرام شرعی، باید بین مجازات شرعی و فقهی آن با مجازات حقوقی و قانونی که دارد تفکیک قائل شد.

 فعالیت 12 ساعته تامین اجتماعی در ماه رمضان - ماه رمضان و کاهش جرایم و کجروی ها - ماه رمضان ، ماه پیشگیری از وقوع جرم - کاهش معنادار وقوع جرم در ماه رمضان - سیگار کشیدن در ملأعام در ماه رمضان جرم است

عده ای به اشتباه برای این فعل، مجازات حد را متصور می باشند در صورتی که حدود، مجازات هایی هستند که میزان آنها در شرع تعیین شده باشد ولی برای روزه خواری اینگونه نیست. پس روزه خواری را نمیتوان در شمار جرائم مستوجب حد قرار داد. ولی با توجه به نظرات فقها و مراجع، برای این عمل حرام، تعزیر در نظر گرفته شده است. تعزیر یعنی مجازاتی که به نظر حاکم شرع بستگی دارد. بحث تعزیر برای جرم روزه خواری در منظر عام را می توان در دو بخش قانونی و فقهی بیان نمود.از دیدگاه فقهی، می توان اشاره به استفتائاتی کرد که از مراجع عظام تقلید صورت گرفته است که صورت سوال از ایشان و پاسخ این بزرگواران به این شرح می باشد: سوال:" آیا کسی که از روی عمد و در ملأ عام، روزه خواری می کند، تعزیر دارد؟"حضرات آیات(امام(ره)، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی، مکارم، وحید، صافی) جواب: "افزون بر قضا وکفاره، تعزیر نیز دارد که مقدار آن، برای بار اول و دوم 25تازیانه است و به نظر عده ای، اندازه ای برای آن مشخص نشده و با نظر و تشخیص حاکم تعیین می گردد. اگر بعد از تعزیر اول و دوم، برای مرتبه سوم روزه خواری کند، حکمش قتل است[1]". مبرهن است که در صورتی حکم قتل در دفعه سوم ثابت می شود که در دفعات قبلی تعزیر شلاق انجام گرفته باشد.بنابراین صورت فقهی روزه خواری با توجه به نظرات مراجع عظامی که ذکر شد، حتی شامل مجازات قتل و اعدام هم می شود. که از آن می توان به اهمیت روزه داری و ضرورت حفظ حرمت ماه مبارک رمضان پی برد. اما در قوانین جاری کشور، هیچ کجا به صراحت به جرم روزه خواری و مجازات آن اشاره نشده است. ولی ماده قانونی که بر اساس آن فرد روزه خوار تحت پیگرد قانونی قرار میگیرد، ماده 638 از باب تعزیرات قانون مجازات اسلامی است که عنوان می دارد: " هرکس علنا در انظارعمومی و معابر شهری ، تظاهر به عمل حرامی نماید ، علاوه بر کیفر عمل ، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74ضربه شلاق محکوم می گردد و....". از آنجا که روزه خواری یک فعل حرام می باشد بنابراین انجام دادن آن در "انظار عمومی و معابر شهری" مشمول این ماده قانونی خواهد بود. البته برای اینکه مجازات روزه خواری بتواند بازدارندگی بیشتری داشته باشد در اغلب موارد حکم شلاق اجرا می شود.

نباید از این نکته هم غافل ماند که روزه خواری از جرائم عمدی است یعنی فرد متظاهر به روزه خواری بایستی عمدا و از روی قصد قبلی اقدام به این عمل کند و در مواردی که فرد، سهوا و از روی عادت قبلی مثلا اقدام به نوشیدن آب به همراه داروی تجویزی در ملاء عام نماید، آنگاه نمیتوان برای این عمل، عمد و در نتیجه وصف مجرمانه در نظر گرفت.

از آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که هر چند علمای بزرگوار در مورد روزه خواری حتی با شرایطی قائل به مجازات قتل برای فرد روزه خوار شده اند، ولی  همانطور که ذکر شد مجازات قانونی این عمل قبیح ، بر اساس ماده 638 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی عبارتست از حبس از ده روز تا دو ماه و یا تا 74 ضربه شلاق.

بازرسی ها در ماه رمضان تشدید خواهد شد - بیشترین تخلفات در ماه رمضان مربوط به کالاهای اساسی است

فارغ از نوع مجازات، آنچه که مسلم است این است که مجازاتهایی که در قبال هنجار شکنی در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است از روی کینه ورزی نیست بلکه در جهت حفظ ارزشهای مسلمانان و جلوگیری از جریحه دار شدن اخلاق و منش و عفت عمومی جامعه اسلامی است. امید آنکه همه ما مقید به حفظ قداست و حرمت احکام الهی در این ماه پربرکت باشیم.


پی نوشت: 1. العروة الوثقى، ج 2، نیة الصوم ؛ تبریزى، استفتاءات، س 659.