×

در پی غفلت از تنظیمات مودم، اکانت اینترنت شما در اختیار مجرمان سایبری است

در پی غفلت از تنظیمات مودم، اکانت اینترنت شما در اختیار مجرمان سایبری است

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه متاسفانه نداشتن اطلاعات کافی نحوه استفاده از مودم های ADSL باعث دردسرهای زیادی برای این دست کاربران می شود، گفت مجرمان سایبری با به کارگیری اکانت اینترنتی شما مرتکب جرم شده و این کاربر است که باید پاسخگویی مقام قضایی باشد

در-پی-غفلت-از-تنظیمات-مودم،-اکانت-اینترنت-شما-در-اختیار-مجرمان-سایبری-است وکیل 

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه متاسفانه نداشتن اطلاعات کافی نحوه استفاده از مودم های ADSL باعث دردسرهای زیادی برای این دست کاربران می شود، گفت: مجرمان سایبری با به کارگیری اکانت اینترنتی ( مقالات مرتبط با اینترنت - سوالات مرتبط با اینترنت ) شما مرتکب جرم شده و این کاربر است که باید پاسخگویی مقام قضایی باشد.  

جرایم سایبر از نگاهی دیگر - چالش های فضای سایبر و مالکیت معنوی در ایران - جرم شناسی سایبر - جرایم سایبر - cyber crimes- قسمت اول - جرایم سایبر - cyber crimes- قسمت دوم 

سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش با بیان اینکه برخی کاربران، بعد از دریافت مودم از شرکت های خدمات اینترنتی متاسفانه همان نام کاربری و رمز عبور پیش فرض را استفاده می کنند و نسبت به تغییر آنها هیچ گونه حساسیتی ندارند، گفت: این امر باعث می شود تا این کاربران به راحتی در دام مجرمان سایبری گرفتار و از طریق اکانت اینترنتی این کاربران در فضای مجازی جرم اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: کاربران در قبال اکانت اینترنتی خود مسئول هستند و باید مراقب باشند تا از اکانت آنها سوء استفاده نشود. لذا ایجاد نام کاربری و رمز عبور مناسب که بیش از 8 کاراکتر و ترکیبی از اعداد، حروف کوچک و بزرگ و علائم، ضروری می باشد و به هیچ عنوان از مشخصات فردی یا سازمانی برای تعریف نام کاربری و رمز عبور استفاده نکنید.

سرهنگ آذردرخش به کاربران توصیه کرد رمز عبور پیش فرض مودم  ADSLخود را تغییر دهند و این تغییرات نیز دوره ای باشد به صورت ماهانه نام کاربری و رمز عبور را تغییر دهید و از دادن رمز عبور و اکانت خود به دیگران خودداری نمائید.

 بررسی مسائل قضایی هرزه نگاری در محیط سایبر - صلاحیت کیفری در فضای سایبر - کالبد شناسی جرایم سایبری در ایران - ویژگیهای حقوقی تروریسم سایبری - ماهیت جرایم سایبری 

سرهنگ آذردرخش گفت: تغییر نام کاربری و رمز عبور در فواصل زمانی کوتاه مثل 10 یا 20 روزه می تواند مانع از نفوذ هکرها برای سرقت از اکانت شما گردد و در صورت نفوذ به زودی دسترسی آنها با تغییرات نام کاربری و رمز عبور از سوی شما قطع می گردد.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه کاربران امکان کنترل از راه دور مودم(Remote Management یا Remote access) خود را غیر فعال کنید، ادامه داد: کاربران توجه داشته باشند که کنترل از طریق اینترنت را غیر فعال کنند ولی امکان کنترل از طریق شبکه داخلی می تواند فعال باشد.

وی ادامه داد: کاربران شبکه وای فای(بی سیم) خود را رمز گذاری نمایند و بهتر است برای رمز گذاری شبکه وای فای خود به جای استفاده از مکانیسمWEP  ازWPA  و یا WPA2 استفاده کنند تا احتمال نفوذ غیر مجاز به شبکه وای فای شما به حداقل برسد.
سرهنگ آذردرخش گام دیگر افزایش امنیت مودم کاربران را، مخفی سازی SSID و یا به‌اصطلاح، خاموش کردن SSID Broadcasting عنوان کرد و گفت: کاربران می‌توانند در تنظیمات مربوط به Wireless مودمشان، این گزینه را پیدا کرده و با خاموش نمودن این قابلیت، نام مودم خود را از لیست وایرلس‌ها ناپدید کنند، لذا کاربر می‌بایست از نام وایرلس خود مطلع باشد تا بتواند با مودم خود ارتباط برقرار کند.

وی بیشترین سوء استفاده از اکانت اینترنت را برای شرکت‌ها و موسسات عنوان کرد و گفت: در شرکت ها برای کاربران نام کاربری و پسورد متفاوت تعریف شود و در صورت قطع همکاری سریع این نام کاربری غیر فعال گردد. همچنین به کارکنان در خصوص حفاظت از نام کاربری و پسورد اکانت اینترنت ( مقالات مرتبط با اینترنت - سوالات مرتبط با اینترنت ) شرکت تائید گردد که در اختیار افراد یا همکاران دیگر قرار ندهند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا به مدیران فنی شرکت ها در خصوص فعال کردن امکان MAC- filtering) توصیه کرد: برای اتصال سیستم های موجود در شرکت ها حتما کارت شبکه (مک آدرس) سیستم را برای مودم تعریف نمائید تا امکان ورود کاربران غریبه محدود گردد.

وی همچنین در خصوص خاموش بودم مودم در ساعات غیر اداری و بلا استفاده به مدیران فنی شرکت ها و کاربران تاکید نمود و گفت: کاربران و مدیران فنی توجه داشته باشند که قابلیت WPS مودم غیر فعال باشد.

سرهنگ آذردرخش همچنین به کاربران و مدیران فنی در خصوص به روز نمودن نرم افزار کنترل مودم هشدار داد و افزود: نسبت به برند و مدل مودم، نسخه های به روز نرم افزار کنترل مودم تهیه گردد و برای تهیه این نرم افزار سایت تولید کننده مودم بهتر از سایت های متفرقه می باشد، با دریافت این نرم افزار از سایت تولید کننده مودم مودم خود را آپدیت نمائید.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در توضیح یکی از راهکارهای تشخیص استفاده از وای فای شما توسط کاربران دیگر گفت: با وارد کردن آی پی آدرس در نوار آدرس مرورگر اینترنت و ورود به صفحه تنظیمات مودم و کلیک روی گزینه کلاینت می توانید ببینید چند سیستم به مودم شما متصل است و با کلیک کردن روی دکمه بلوک آن سیستم ها را از استفاده اینترنت از مودم خود محروم کنید.

دفاع از حریم خصوصی در محیط سایبر - بررسی جرایم سایبری - جرایم سایبری پس از پیدایش اینترنت 

سرهنگ آذردرخش در خصوص مواد قانونی مرتبط با دسترسی به اکانت اینترنتی ( مقالات مرتبط با اینترنت - سوالات مرتبط با اینترنت ) به صورت غیر مجاز گفت: ماده یک قانون جرایم رایانه ای به دسترسی غیر مجاز می پردازد و برابر این ماده هر کس به طور غیر مجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است در صورتی که شخص بعد از دسترسی به رمز عبور مودم مرتکب جرایم دیگری مانند جعل، سرقت، کلاهبرداری هتک حیثیت، نشر اکاذیب و یا سایر جرایم رایانه ای گردد، به مجازات جرم ارتکابی نیز محکوم خواهد شد.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در انتها از هموطنان عزیز خواست در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی با ما در میان بگذارند.

منبع : پلیس فتا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.