×

قضات کمتر حکم حبس صادر کنند

قضات کمتر حکم حبس صادر کنند

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت که کاهش جمعیت کیفری مستلزم راهکار فرهنگی است

قضات-کمتر-حکم-حبس-صادر-کنند

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت که کاهش جمعیت کیفری مستلزم راهکار فرهنگی است.

حد و مرز حق حبس زوجه در مطالبه مهریه - تهدید به مجازات حبس مؤثرتر از اعمال حبس است - حبس تعزیری - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - توقیف و حبس غیرقانونی - مجازات های جایگزین چیست و شامل حال چه کسانی می شود ؟ - تسریع در کاهش مجازات حبس با اصلاح قوانین - حبس الکترونیکی ، از ابداعات قانون جدید مجازات اسلامی 

سیداسدالله جولایی ، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد کاهش جمعیت کیفری گفت: دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری در این زمینه دارند، بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت کیفری مستلزم راهکار فرهنگی است، ادامه داد: والدین باید فرزندان خود را از گرایش به خطا، گناه و جرم دور کنند و اجازه ندهند که جوانان‌شان به مواد مخدر روی بیاورند؛ چرا که گرایش به مواد مخدر در ابتدا با سیگار شروع می شود و بعد از آن تبدیل به مواد نابودکننده‌ای مانند تریاک، شیشه و ... می‌شود و آن‌ها را روانه زندان می‌کند.

قانون مجازات اسلامی از حذف سنگسار تا مجازات جایگزین حبس - اما و اگرهای مجازات حبس - حقی به نام حبس 

مدیرعامل ستاد دیه کشور یادآور شد: برای کاهش جمعیت کیفری، ستاد دیه کار خود را از زمان شهید لاجوردی که رییس سازمان زندان‌ها بود، یعنی از سال 69 آغاز کرد و دغدغه شهید لاجوردی همان دغدغه ای بود که اکنون مقام معظم رهبری دارند. آنچه که مدنظر مقام معظم رهبری است تعداد کثیری از زندانیان است که به علت مواد مخدر و محکومیت‌های مالی گرفتار زندان شده‌اند.

وی با اشاره به عملکرد موسسات مالی، ادامه داد: امید است که با عزم راسخ مسئولان، از ادامه فعالیت این موسسات که نابودکننده اقتصاد کشورند، جلوگیری و آن‌ها تعطیل شوند؛ زیرا این موسسات باعث ورود بسیاری از انسان‌ها به زندان‌ می‌شوند.

قانون ومجازات های جایگزین حبس - تبدیل تبعید به جزای نقدی یا حبس و شرایط آن - ضرورتهای به کارگیری مجازاتهای جایگزین حبس 

جولایی با بیان اینکه ستاد دیه سعی کرده بخشش و گذشت را در جامعه رواج دهد، افزود: از کل بدهی زندانیان آزاد شده در سال 93 توانستیم با همکاری اولیای‌دم، شکات و طلبکاران حدود 42 درصد یعنی بیش از 300 میلیارد تومان اعلام گذشت بگیریم. این موضوع نشان می‌دهد که رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی می توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با یادآوری اینکه در حال حاضر 8100 زندانی جرایم غیر عمد در زندان ها داریم، گفت: ما سعی کرده ایم که با برگزاری جشن های گلریزان قدمی برای آزادی این مددجویان برداریم تا شاید اندکی از دغدغه های مقام معظم رهبری کاسته شود؛ البته ناگفته نماند که ایشان هر سال به جشن گلریزان کمک می کنند. به نظرم بهتر است که قضات، حکم حبس و طلاق را کمتر صادر کنند و سعی داشته باشند که با صلح و سازش و مجازات کمتر موضوع را حل کنند.

اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی - استقلال قاضی در آئین دادرسی - چرا باید قاضی مستقل باشد ؟ - در کشور ما هیچ قاضی برای صدور حکم از بالا دستور نمی گیرد - قاضی نباید به مشکلات مردم بی تفاوت باشد - استقلال قضایی و نقش آن در اجرای صحیح عدالت  - علم قاضی در قانون مجازات اسلامی 

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در زمینه ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه و آسیب شناسی و تقویت شوراهای حل اختلاف در افزایش نیافتن تعداد زندانیان گفت: ما این فرموده مقام معظم رهبری را مدنظر داریم و مرتبا در ستاد دیه با تکیه بر آیه 280 سوره بقره که سفارش شده « به بدهکار مهلت داده شود ولی نباید بدهکار از این موضوع سوء استفاده کند...» سعی بر اخذ بخشش و گذشت طلبکاران داریم؛ زیرا زمانی که فردی در عسر و حرج است، گرفتاری دارد و نمی تواند بدهی خود را بپردازد، می توان با صلح و سازش او را از زندان آزاد کرد.

جولایی گفت: ما به همکاران خود در ستادهای دیه تاکید می کنیم که طلاق نه و آشتی آری. سعی داریم که با صلح و سازش خانواده‌ها را آشتی دهیم؛ زیرا معتقدیم که قضات و شوراهای حل اختلاف می توانند این اقدام را برای کاهش جمعیت کیفری انجام دهند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.