×

مرگ 90 نفر بر اثر برق گرفتگی در دو ماه

مرگ 90 نفر بر اثر برق گرفتگی در دو ماه

در دو ماهه نخست سال جاری 90 نفر بر اثر برق‌گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند، ‌این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات برق‌گرفتگی 84 نفر بود 7 1 درصد افزاش یافته‌است

مرگ-90-نفر-بر-اثر-برق-گرفتگی-در-دو-ماه وکیل 

در دو ماهه نخست سال جاری 90 نفر بر اثر برق‌گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند، ‌این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات برق‌گرفتگی 84 نفر بود 7.1 درصد افزاش یافته‌است.

برق گرفتگی شهری از دیدگاه پزشکی قانونی - در قتل ناشی از برق گرفتگی اگر بین عمل مامور اداره برق و فوت رابطه سببیت نباشد مسئولیت متوجه مامور نیست - کاهش 23 درصدی فوت ناشی از برق گرفتگی 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل آمار تلفات برق‌گرفتگی در دو ماهه نخست امسال 81 نفر مرد و 9 نفر زن بودند.

در این مدت استان‌های تهران با 14، فارس با 11 و خوزستان با 9 فوتی بیشترین آمار تلفات برق‌گرفتگی را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش آمار تلفات برق گرفتگی در سال گذشته 690 نفر بوده که در مقایسه با سال قبل از آن 8 درصد کاهش یافته است. از کل متوفیات برق‌گرفتگی در سال گذشته 638 نفر مرد و 52  نفر زن بودند.

یادآور می شود در 10 سال گذشته (1384 تا 1393) شش هزار و 876  نفر به علت برق گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند که سال 1389 و سال 1392 با 750 نفر دارای بیشترین آمار و سال 1384 با 589  نفر دارای کمترین میزان مرگ های ناشی از برق‌گرفتگی بودند.

به منظور پیش‌گیری از برق‌گرفتگی به نکات زیر توجه کنیم:

بررسی های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که اغلب این حوادث به دلیل عدم آشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی و اصل کلی برق گرفتگی، یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین رخ می دهد.

833 نفر قربانی قرص برنج ، سلاح سرد ، حوادث کار و برق گرفتگی شدند 

فیوزها، چه اتوماتیک چه غیر اتوماتیک از برق گرفتگی جلوگیری نمی کند و جریان برق بسیار اندکی ـ در حد 100 میلی آمپر ـ در صورت عبور از بدن ما، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان می شود، در حالی که فیوزها با جریان ده ها و حتی صدها برابر این میزان هم از کار نمی افتند. به خاطر داشته باشیم فیوزها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم کشی و آتش سوزی پیشگیری می کنند و نمی توانند از برق گرفتگی و مرگ ناشی از آن جلوگیری کنند.

از سویی سیم اتصال به زمین در پیشگیری از برق گرفتگی نقش موثری دارد. وجود سیم سوم در سیم کشی منازل (سیم اتصال به زمین) بسیار مهم بوده و به جلوگیری از برق‌گرفتگی کمک می کند.

چون شاکی پرونده با علم و آگاهی و بصیرت وجود کابلهای برق روی محل ساختمان اقدام نموده و سبب برق گرفتگی به زمین افتاده که مصدوم شده است و از ناحیه متهمان پرونده تسبیبی در این حادثه جزء نصب داربست متصور نیست 

برق گرفتگی در محیط های مرطوب بسیار محتمل تر از محیط های خشک است. مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است و لذا خشک نگه داشتن پوست دست و مراقبت جهت اجتناب از هر گونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشیم در صورتی که با برق سر و کار داریم از کفش های با عایق خشک استفاده کنیم و مراقب باشیم هیچ قسمتی از بدن ما به طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند.

منبع : سازمان پزشکی قانونی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.