×

بررسی میزان تمایل به ازدواج در دختران و پسران

بررسی میزان تمایل به ازدواج در دختران و پسران

طبق نظر سنجی سازمان جوانان 49 5 درصد پسران مجرد شرایط خود را برای ازداواج مناسب نمی‌بینند اما از میان دختران، تنها 22 3 درصد برای ازدواج آمادگی ندارند

بررسی-میزان-تمایل-به-ازدواج-در-دختران-و-پسران

طبق نظر سنجی سازمان جوانان 49.5 درصد پسران مجرد شرایط خود را برای ازداواج مناسب نمی‌بینند اما از میان دختران، تنها 22.3 درصد برای ازدواج آمادگی ندارند.

باشگاه خبرنگاران: «قصد ادامه تحصیل دارم!» همین جمله طنزگونه که به تیکه کلام روزمره ما و فیلم‌های سینمایی تبدیل شده به عنوان مهمترین دلیل عدم ازدواج جوانان در نظر سنجی رسمی سازمان جوانان اعلام شده است.

سازمان جوانان در یک نظر سنجی در شهر تهران، عوامل موثر بر تاخیر ازدواج از منظر جوانان را بررسی کرده و طبق آن 49.5 درصد پسران 15 تا 29 ساله مجرد اصلا شرایط خود را برای ازدواج مناسب نمی‌بینند اما از میان دختران همی سن تنها 22.3 درصد برای ازدواج آمادگی ندارند.

نظر سنجی سازمان جوانان نکته‌های جالب بسیار دیگری نیز در خود دارد از جمله اینکه سختگیری پسران در ازدواج بیشتر و تمایل دختران به ازدواج مجلل نیز بالاتر است.

جزئیات کامل این نظر سنجی را با هم می‌خوانیم:

ادامه تحصیل؛ مهمترین دلیل عدم ازدواج

طبق گفته محمدتقی حسن‌زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان عوامل اجتماعی موثرترین دلیل عدم ازدواج جوانان است به نظر 52.6 درصد از دختران 44.8 درصد از پسران علاقه به ادامه تحصیل تاثیر زیادی بر افزایش سن ازدواج داشته و افزایش سطح تحصیلی دختران نسبت به پسران هم به نظر 47.4 درصد دختران و 40 درصد پسران در افزایش این امر تاثیرگذارتر است.

اقتصاد و معیشت؛ دلایل دیگر عدم ازدواج

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد عوامل اقتصادی و معیشتی در تاخیر سن ازدواج نقش بسزایی دارد، طبق این نظر سنجی یافتن شغل مناسب به نظر 89.9 درصد دختران و 91.8 پسران انتظار جهت دستیابی به امکانات رفاهی جهت شروع زندگی مشترک از نظر 81.5 درصد دختران و 83.6 درصد پسران اشتغال زنان نیز از نظر 78.4 درصد دختران و 41.6 درصد پسران تاثیر زیادی دارد، همچنین به نظر 52.2 درصد دختران و 44.9 درصد پسران کسب درآمد توسط زنان و بی‌نیازی‌ آنها از مردان در افزایش سن ازدواج جوانان تاثیر بسیاری زیادی در تاخیر سن ازدواج دارد.

پسرها آمادگی ازدواج ندارند

از میان پاسخگویان مجرد 27.5 درصد دختران و 49.5 درصد پسران اصلا شرایط خود را برای ازدواج مناسب ندانسته و فقط 22.3 درصد دختران و 6.5 درصد پسران شرایط خود را به میزان زیاد و بسیار زیاد برای ازدواج مناسب دانسته‌اند.

معیارهای ازدواج موفق چیست؟

هم پول داشته باشید و هم صداقت تا یک ازدواج و زندگی موفق داشته باشید، به گفته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان و نتایج مربوط به معیارهای پاسخگویان از ازدواج موفق نشان می‌دهد که تفاهم و درک متقابل شرایط مالی مناسب و صداقت و رستگاری به ترتیب از مهمترن معیارهای مورد نظر پاسخگویان محسوب می‌شود.

معیارهای همسر گزینی چیست؟

اخلاقتان را خوب کنید تا گزینه‌های بهتری برای ازدواج داشته باشید، از بین معیارهای عنوان شده برای ازدواج در این طرح به طور میانگین بیشترین میزان اهمیت در بین دختران و پسران به ترتیب به سه مورد اخلاق و رفتار، هم فکر و هم عقیده بودن و هم ترازی فرهنگ خانواده‌ها اختصاص دارد.

سخت‌گیری بیشتر پسران

میزان سخت‌گیری پاسخگویان جهت انتخاب همسر در میان پسران بیشتر از دختران است، نتایج ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در میان دختران 45 درصد میزان سخت‌گیری‌شان بسیار زیاد و زیاد عنوان شده و این میزان در رابطه با پسران 53.1 درصد است.

تمایل دختران به ازدواج مجلل

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با نحوه برگزاری مراسم ازدواج نیز خاطر نشان کرد: 40.3 درصد از دختران در مقابل 43.2 درصد از پسران به برگزاری مراسم ساده و کوچکی در یک سالن جشن معمولی تمایل دارند، اما میزان تمایل به انجام مراسم عروسی در یک سالن مجلل در یک هتل یا باشگاه درجه یک هم مورد تمایل 20.8 درصد از دختران 15.2 درصد از پسران قرار دارد.

میانگین سن ازدواج به 27 سال رسیده

چندی پیش دکتر مطلق، رئیس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرده بود در گذشته میانگین سن ازدواج 21 سال بوده که اکنون به 27 سال رسیده است.

همچنین فاصله فرزند آوری پس از ازدواج بسیار طولانی شده است، در همان زمان، مطلق با بیان اینکه سن بارداری در کشور حدود 8 تا 10 سال افزایش پیدا کرده است گفته بود: بهترین شرایط برای بارداری زنان در سن 20 تا 30 سالگی است و کشورهای غربی بهترین سن باوری را 25 سال اعلام کرده‌اند چرا که زنان در این سن بهترین شرایط آناتومیکی بدن را دارند و بهترین زمان برای تعامل با فرزندان محسوب می‌شود.

سن ازدواج در کشورهای دیگر

سن ازدواج در اغلب کشورهای در حال توسعه روند صعودی دارد و آمارها نشان می‌دهد در چند دهه اخیر به طور مرتب با نوسانات جزئی افزایش یافته است، بخشی از این افزایش عملی به دیدگاه‌های فرهنگی بر می‌گردد، طوری که نتایج یک نظر سنجی در تهران نشان می‌دهد، پسران سنین بالای 26 سال را برای ازدواج‌شان مناسب می‌دانند و دختران 21 تا 25 سالگی را ایده‌آل ازدواج تلقی می‌کنند.

طبق این تحقیقات سن مطلوب ازدواج برای اقشار کم سواد و بی‌سواد هم که از الگوهای توسعه تاثیر پذیری کمتری دارند دو تا سه سال پایین‌تر از این حد است تحقیقات کشورهای دیگر هم نشان می‌دهد که در هیچ کشوری و با هیچ فرهنگی، یک سن مناسب جادویی و خاص برای ازدواج وجود ندارد.

در بیشتر  فرهنگ‌ها متوسط سن ازدواج بین 18 تا 23 سال برای دختران و 19 تا 25 برای پسران است اما برای مثال در اروپای غربی افراد ترجیح می‌دهند تا اواخر دهه دوم زندگی (اوایل 30 سالگی) مجرد بمانند اما در اروپای شرقی مردم اغلب در اواسط دهه دوم عمر یعنی حدود 25 سالگی ازدواج می‌کنند و در آسیا نیز سن ازدواج به شرایط گوناگونی چون زندگی در شهر یا روستا سطح تحصیلات سطح فرهنگی خانواده‌ها و ... بستگی دارد اما در بیشتر کشورهای آسیایی جوانان بین سنین 18 تا 25 سال ازدواج می‌کنند.

در سال‌های اخیر در تمام کشورها با فرهنگ‌‌های مختلف متوسط سن ازدواج نسبت به سالیان گذشته فرق کرده و افزایش نشان می‌دهد افزایش میانگین سن ازدواج در بیشتر جوامع پدیده‌ای است که در دهه‌های اخیر همه آن را پذیرفته‌اند عواملی چون مسائل اقتصادی و فرهنگی نقش مهمی در تعیین سن ازدواج در کشورهای مختلف دارد.

در بعضی کشورها اعتقادات دینی هم از جمله عوامل بسیار مهم و تعیین کننده در این موضوع است به عنوان مثال در آمریکا متوسط سن ازدواج با توجه به شرایط اجتماعی آداب و رسوم خانوادگی و حتی موقعیت جغرافیایی و محل زندگی افراد تفاوت می‌کند.

در یک نگاه کلی افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند ترجیح می‌دهند دیرتر ازدواج کنند و بچه‌دار شوند آنها معمولا تا 30 سالگی مجرد باقی می‌مانند اما ساکنان مناطق روستایی معمولا زودتر و در اوایل دهه دوم زندگی ازدواج می‌کنند.

در کشورهایی چون هند و پاکستان که این سنت وجود دارد که والدین مراسم عروسی فرزندان‌شان را برگزار می‌کنند و هزینه‌ها به عهده پدر و مادر عروس و داماد است متوسط سن ازدواج 17 سال است و بیشتر دختران در 15 سالگی ازدواج می‌کنند.

پیامدهای ازدواج زودهنگام و دیر هنگام

در حال حاضر و با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی دلایل بسیاری در ازدواج زود هنگام را می‌توان در اغلب روستاها و شهرستان‌ها کشور و همچنین افرادی که دارای تعصب‌های قومی هستند و همچنین عواملی چون ناآرامی اجتماعی به صورت اجبار و ناخواسته صورت می‌گیرد.

دکتر افتخار متخصص زنان معتقد است که برای باردار شدن بلوغ فیزیولوژیک مهم است و آنچه باید درباره بحث ازدواج مورد توجه قرار گیرد بلوغ فکری است ولی در کل ما سن زیر 18 سال را برای ازدواج توصیه نمی‌کنیم زیرا زایمان در سنین پایین‌تر از 18 سال برای مادر و نوزاد مضر و خطرناک است.

این متخصص بیماری‌های زنان همچنین مسائل جنسی را غریزی و اجتناب ناپذیر می‌داند و اعتقاد دارد این نیاز باید ارضا شود و بهترین راه برای این کار ازدواج است.

وی در این مورد می‌گوید: «ازدواج برای دختر و پسری که از لحاظ فرهنگی به بلوغ رسیده و می‌توانند بارداری را به تعویق بیاندازند بسیار مفید خواهد بود در واقع عقب افتادن ازدواج به خصوص در سنین بالای 30 سال موجب فسادهای گوناگون می‌شود که ازدواج به موقع می‌توانند مانند واکسنی در برابر عوارض خطر ساز عمل کند.

یک کارشناس مسائل خانواده نیز معتقد است: مجرد بودن در سنین بالا منجر به بلاتکلیفی و کاهش انگیزه می‌شود و فرد به تنهایی در تلاش برای رسیدن به اهداف خویش است.

وی خاطر نشان کرد: افسردگی و ترس از تنهایی اغلب به سراغ افراد مجرد در سن بالای می‌آید و همچنین دچار مشکلات جسمی و فرزند آوری می‌شوند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.