×

تظریح اقدامات سازمان قضایی نیروهای مسلح در جهت ارتقای سلامت اداری و قضایی

تظریح اقدامات سازمان قضایی نیروهای مسلح در جهت ارتقای سلامت اداری و قضایی

معاون نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مسئولان عالی قضایی مبنی بر سلامت کامل این دستگاه به تشریح اقدامات یک سال گذشته این سازمان در جهت ارتقای سلامت اداری و قضایی پرداخت

تظریح-اقدامات-سازمان-قضایی-نیروهای-مسلح-در-جهت-ارتقای-سلامت-اداری-و-قضایی وکیل 

معاون نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح  با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مسئولان عالی قضایی مبنی بر سلامت کامل این دستگاه به تشریح اقدامات یک سال گذشته این سازمان در جهت ارتقای سلامت اداری و قضایی پرداخت.

تدوین پیش نویس آیین نامه آموزش ضابطان قضایی توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح - تشکیلات تفصیلی جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح ابلاغ شد - نحوه رسیدگی به شکایات علیه کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح - نشست های قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح - هدف سازمان قضایی نیروهای مسلح ، کمک به اجرای ماموریت ها است - برنامه های سازمان قضایی نیروهای مسلح برای آموزش و نظارت بر ضابطان 

 محمود صفری گفت: ارتقای کارآیی و اثربخشی نظام کنترل و نظارت سازمانی، ارتقای سلامت اداری و فرآیند رسیدگی به تخلفات از مهمترین برنامه های سازمان قضایی نیروهای مسلح در جهت صیانت و ارتقای منزلت و سلامت کارکنان بوده است.

وی گفت: بخشی از کار نظارت بر دادسرا و دادگاه‌های نظامی و بخش‌های اداری سازمان‌های قضایی استان‌ها و مرکز در سطوح مختلف، با اجرای بازرسی‌های اثربخش و نوبه‌ای توسط معاونت نظارت و بازرسی و بازرسی‌های خوداتکایی توسط مدیران استانی انجام می‌پذیرد.

این مقام قضایی افزود: در این بازرسی‌ها با رویکردهای متفاوت مدیریتی، فرآیندی و موضوعی، فعالیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. توسل به این روش‌ها، برشی از عملکرد سیستم، واحد و افراد را مشخص که در گزارش‌ها منعکس و به مراجع ذی‌ربط انعکاس می‌یابد.

وی با بیان این که بازرسی‌های میدانی سازمان قضایی نیروهای مسلح در قالب بازرسی‌های اثربخش و بازرسی‌های نوبه‌ای انجام می‌گیرد، افزود: در بازرسی‌های اثربخش، آثار بازرسی‌های انجام‌ شده در سال قبل و چگونگی رفع ایرادات سابق بررسی و در بازرسی‌های نوبه‌ای وضعیت یک واحد بر اساس شاخص‌های تعیین‌ شده ارزیابی می‌شود.

پیشگیری از وقوع جرم مهم ترین دغدغه سازمان قضایی نیروهای مسلح است - تدوین پیش نویس آئین نامه آموزش ضابطان قضایی توسطسازمان قضایی نیروهای مسلح 

صفری با بیان این که در مجموع بیش از 1400 نفر ساعت بازرسی از مجموعه‌های قضایی و اداری 9 استان و 5 ناحیه در سال 1393 صورت گرفته، افزود: طی این بازرسی‌ها 238 شعبه دادسرا و 21 شعبه دادگاه در بخش قضایی و 162 واحد اداری مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح ، با اشاره به اعمال مدیریت قضایی دقیق بر روند رسیدگی به پرونده‌های مهم و حساس در دادسراها و دادگاه‌های نظامی گفت: بر اساس بخشنامه معاونت نظارت و بازرسی، در پرونده‌های مهمِ دادگاه‌ها، روسای سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح استان‌ها و در پرونده‌های مهمِ دادسرا، دادستان‌های نظامی استان ها موظف شده‌اند که به طور ویژه بر روند رسیدگی به این پرونده‌ها نظارت نموده و کلیه مساعی خود را برای رسیدگی دقیق و سریع به این دسته پرونده‌ها به کار گیرند وگزارش کار را به مرکز ارسال کنند.

صفری افزود: در طی سال هر 4 ماه یک بار گزارشی مبتنی بر وضعیت پرونده‌های مهم سراسر کشور تهیه و در اختیار مدیران عالی قرار گرفته است و در این گزارش‌ها پرونده‌های مهم به دو گروه پرونده‌های مالی و غیرمالی دسته‌بندی و میزان امتیاز کسب‌شده توسط استان ها تعیین می‌شود.

این مقام قضایی افزود: به غیر از رصد پرونده‌ها به طور سیستماتیک - با استفاده از بانک اطلاعاتی مکانیزه- در بازرسی‌های استانی نیز با مراجعه مستقیم بازرسین به پرونده‌ها بر این مهم نظارت‌ شده و دقت و نظارت بر رسیدگی به پرونده‌های مهم یکی از اصلی ترین شاخص‌های ارزیابی مهارت قضایی روسای سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح تعیین‌ شده است.

معاونت نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به نظارت بر پرونده‌ها، احکام و قرارها در بازرسی‌های نوبه‌ای گفت: پرونده‌های شعب دادسرا و دادگاه با 24 شاخص و پرونده‌های اجرای احکام با 12 شاخص مورد بررسی قرار می‌گیرند و در سال 1393 به طور متوسط 210 دادنامه، 210 قرار نهایی و 210 پرونده مورد ارزیابی قرار گرفته و ارشادات و راهنمایی‌های لازم صورت گرفته است.

قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد - تفاوت تخلفات اداری و فساد اداری - موانع و راهکارهای تحقق سلامت اداری - سازو کارهای مبارزه با فساد اداری 

صفری با بیان این که نظارت در سازمان قضایی نیروهای مسلح به دو شیوه نظارت مستقیم و نظارت غیرمستقیم صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: اجرای طرح «بازرسی خوداتکایی» از جمله نظارت‌های غیرمستقیمی است که توسط سازمان در سراسر کشور اجرا می‌شود که در این طرح، مدیران استانی و ستادی مبادرت به ارزیابی مجموعه‌های تحت مدیریت خود کرده و نتایج را به مرکز ارسال می‌کنند.

وی افزود: در معاونت نظارت و بازرسی، نتایج بازرسی‌های خوداتکایی استان‌ها و بخش‌های ستادی توسط کارشناسان ارزیابی‌ شده و پس از رتبه‌بندی استان‌ها، نتایج به مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود.

این مقام قضایی اهداف بازرسی خوداتکایی را تقویت و توسعه اعمال نظارت مدیران بر زیرمجموعه، مشارکت استان‌ها و بخش‌های در انجام بازرسی، اجرای بازرسی به صورت غیرمتمرکز، ارزیابی کارکنان و مدیران به صورت سالیانه و کاهش هزینه‌های بازرسی برشمرد.

وی اجرای طرح ارزیابی میزان مهارت مدیران را از جمله اقدامات سازمان قضایی نیروهای مسلح  در ارتقای کارآیی و اثربخشی نظام کنترل و نظارت سازمانی برشمرد و افزود: آشنایی مدیران با وظایف نظارتی و نحوه کنترل آن، دسته‌بندی موضوعات مهم تحت عنوان مهارت‌ها، پیشگیری از بروز خطا و جلوگیری از تبدیل آن به بحران و تنظیم و به سامان رساندن امور در بخش‌های مورد نظر از جمله دلایل اجرای این طرح بوده است.

مبنای اصل 141 قانون ساسی جلوگیری از فساد اداری است - عوامل پیدایش فساد اداری 

صفری افزود: در طرح ارزیابی مهارت فنی مدیران، مهارت‌های هر یک از مدیران با شاخص‌های متفاوتی بررسی و مهارت‌های روسای سازمان‌های قضایی و دادستان‌های نظامی به مهارت‌های عمومی و مهارت قضایی تفکیک شد. مهارت‌های روسای سازمان‌های قضایی با 25 شاخص، دادستان‌های نظامی با 20 شاخص و مدیران اداری و پشتیبانی با 16 شاخص مورد ارزیابی قرار گرفت.

معاون نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح در بحث ارتقای سلامت اداری گفت: یکی از مسائل مهم در این زمینه رسیدگی دقیق به شکایات مردمی است و در سال 93 به 541 فقره شکایت رسیدگی شده که از این تعداد 45 فقره مربوط به سال 92 و تعداد 534 فقره نیز در سال 93 رسیدگی شده است.

صفری اظهار کرد: جهت بررسی شکایات در مجموع 169 جلد پرونده و 24 هزار و 708 صفحه مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی میانگین زمان رسیدگی به شکایات را در سال 1393، حدود 30 روز عنوان کرد و افزود: این مدت در سال 92 حدود 34 روز و در سال 91 به طور میانگین 205 روز بوده است که نشان از کاهش زمان رسیدگی ها دارد.

وی گفت: علاوه بر برخورد قانونی با خاطیان، ایرادها و اشکال‌های مشاهده شده در روند رسیدگی‌ها، به طور جدی تذکر داده شده و مراتب در پرونده ارزشیابی قضات و کارمندان مربوط نیز منعکس شده است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.