×

جلوگیری از ارجاع بیش از 8 هزار جسد با اجرای طرح دادپزشک

جلوگیری از ارجاع بیش از 8 هزار جسد با اجرای طرح دادپزشک

اجرای طرح دادپزشک طی سال گذشته از ارجاع هشت هزار و 699 جسد به مراکز پزشکی قانونی برای صدور جواز دفن جلوگیری کرد

جلوگیری-از-ارجاع-بیش-از-8-هزار-جسد-با-اجرای-طرح-دادپزشک وکیل 

اجرای طرح دادپزشک طی سال گذشته از ارجاع هشت هزار و 699 جسد به مراکز پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) برای صدور جواز دفن جلوگیری کرد.

کاهش ارجعات بی مورد اجساد با اجرای طرح دادپزشکدادپزشک ها به صحنه می آیند -  طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی شود - برق گرفتگی شهری از دیدگاه پزشکی قانونی - جنون در پزشکی قانونی 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، با اجرای طرح دادپزشک که از اردیبهشت ماه سال گذشته در کشور آغاز شد، از بخش قابل توجهی از ارجاعات بی مورد به تالارهای تشریح جلوگیری  شده است به نحوی که در سال گذشته هشت هزار و 699 جسد توسط دادپزشک معاینه و برای آن‌ها جواز دفن صادر شد.

طرح دادپزشک از نخستین ماه‌های سال گذشته ابتدا در استان تهران آغاز به کار کرد و در حال حاضر بیش از 25 استان کشور از خدمات دادپزشک بهره‌مند هستند. این طرح با هدف ساماندهی صدور جواز دفن و جلوگیری از ارجاع اجساد غیرضروری به مراکز پزشکی قانونی در کشور اجرا شد که ضمن خدمت‌رسانی بهتر و سریع‌تر به مردم موجب کاهش تألم مراجعین، کاستن از تشریفات اداری و نیز کاهش ورودی به دستگاه قضایی شده‌است.

آئین نامه تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی - کار در پزشکی قانونی در ردیف کارهای سخت و زیان آور قرار گیرد  

دادپزشک کیست؟

دادپزشک، پزشکان متخصص و کارشناسان آموزش دیده ای هستند که نسبت به مشاوره به مراکز درمانی و کادر پزشکی و نیز معاینات اجساد وصدور جواز دفن اقدام می کنند. این افراد در صورت  تشخیص فوت طبیعی و  غیرضروری بودن ارجاع اجساد به تالارهای تشریح و تعیین دقیق علت فوت برای متوفی جواز دفن صادر می کنند. به بیان دیگر دادپزشک با استقرار در بیمارستان ها و مراکز درمانی از ارجاع غیر ضروری متوفیان به سیستم قضایی و پزشکی قانونی جلوگیری می کند.

تعداد مراکز دایر دادپزشک

در حال حاضر بیش از 30 مرکز دادپزشک در 25 استان کشور در حال خدمت رسانی به مردم هستند که به زودی تعداد آن‌ها افزایش یافته و در تمام استان‌ها فعال خواهد شد. در تمامی استان‌هایی که طرح دادپزشک در آن‌ها به اجرا درآمده است، حداقل یک مرکز در سطح استان به تقاضاهای موجود پاسخ می دهد اما در برخی استان ها نظیراستان تهران یا خوزستان و...مراکز دادپزشک متعدد در سایر شهرستان ها نیز فعال هستند.

نحوه تماس با مراکز دادپزشک

گاهی پزشکان، اطلاعات کافی از قوانین و یا علت فوت ندارند و این احتمال وجود دارد در برخی موارد که باید اجساد را به پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) ارجاع دهند، جواز دفن صادر کنند و یا شاخص های جواز دفن را که اطلاعاتش جهت بخش سلامت مورد نیاز است، ارسال و تکمیل نکنند که در این خصوص پزشکان می توانند در تهران با شماره تلفن 77537530 و شهرستان ها از طریق سایت دادپزشک به نشانی اینترنتی www.dp.lmrc.ir  با تلفن مراکز دادپزشک تماس گرفته و اطلاعات متوفی را به پزشکان کشیک این مراکز اعلام کنند.

اگر مرگی در آن مرکز به صورت طبیعی رخ دهد و مشکلی در جهت تعیین علت فوت وجود نداشته باشد، پزشک معالج مکلف است جواز دفن را صادر کند. پس از تماس، دادپزشکان کشیک با ارایه مشاوره به پزشکان مراکز درمانی، آن ها را راهنمایی می کنند تا جواز دفن را خودشان صادر کنند ویا اجساد به پزشکی قانونی ارجاع شوند،اگر پزشکان بیمارستان ها و دیگر مراکز درمانی در این مشاوره تلفنی به نتیجه نرسند، متخصصان و کارشناسان دادپزشک برای همکاری با این مراکز اقدام به معاینه جسد می کنند تا در صورت فوت طبیعی از ارجاع بی مورد اجساد به پزشکی قانونی جلوگیری و نسبت به صدور جواز دفن اقدام  و در غیر این صورت اجساد به پزشکی قانونی ارجاع شوند.

استان های تهران و فارس والبرز بیشترین حجم معاینات در سال گذشته

اولین استانی که طرح دادپزشک در آن به اجرا درآمد استان تهران و مشخصاً شهر تهران بود. در این شهر دادپزشک به طور رسمی از اردیبهشت سال 1393 کار خود را آغاز و اقدام به صدور جواز دفن در مرگ‌های طبیعی کرد. پس از آن و از تیر ماه سال گذشته دادپزشک در شهرقدس، شهریار  و ورامین نیز فعال شد. بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته در استان تهران یکهزار و 965 جسد توسط دادپزشک معاینه و جواز دفن برای آن‌ها صادر شده است. از این تعداد یکهزار و 535 جسد مربوط به شهر تهران، 244 جسد مربوط به شهرستان ورامین، 140 جسد مربوط به شهریار و 46 جسد مربوط به شهر قدس بوده‌است.

در این مدت برای تمامی اجسادی که توسط دادپزشک در استان تهران معاینه شدند، جواز دفن صادر شده و تنها 57 جسد پس از معاینه اولیه توسط دادپزشک به علت ضرورت پس از اخذ دستور قضائی مراکز پزشکی قانونی ارجاع شده‌است.

در سال گذشته پس از استان تهران بیشترین حجم معاینات دادپزشک در استان فارس به ثبت رسیده‌ در این مدت یکهزار و 643 جسد توسط دادپزشک در استان فارس معاینه و برای آن‌ها جواز دفن صادر شده است. طرح دادپزشک از مهر ماه سال گذشته در این استان به اجرا درآمد و در این مدت توانست حجم قابل توجهی از ارجاعات به تالار‌های تشریح استان را کاهش دهد.

پزشکان تمایلی به خدمت درپزشکی قانونی ندارند -  تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی در سال 1394 ابلاغ شد 

سیر صعودی معاینات دادپزشک از ابتدا تاکنون

از ابتدای اجرای طرح دادپزشک تاکنون این آمار همواره با سیر صعودی مواجه بوده است و هر ماه شاهد افزایش حجم معاینات و صدور جواز دفن توسط دادپزشکان بوده‌ایم. در سال گذشته کمترین آمار معاینات دادپزشک در اردیبهشت ماه با 54 مورد و بیشترین آن با یکهزار و 591 مورد در اسفند ماه به ثبت رسیده‌است.

بیشتر معاینات دادپزشک به صدور جواز دفن منتهی می شود

به طور معمول بخش قابل توجهی از معاینات دادپزشک به صدور جواز دفن منتهی می شود و نیازی به ارجاع جسد به مراکز پزشکی قانونی نیست. تنها در مواردی معدود شاهد انتقال اجساد به مراکز پزشکی قانونی برای تعیین علت فوت هستیم که آن هم در مرگ‌های غیرطبیعی و مشکوک و موارد 19 گانه‌ای‌ است که بررسی علت مرگ تنها در تالارهای تشریح امکان‌پذیر است.

مشکلات و موانع

از مهم‌ترین مشکلات عدم اطلاع پزشکان و کادر درمانی از قوانین و مقررات مرتبط با  صدور جواز دفن می باشد که باعث عدم صدور جواز دفن در موارد فوت طبیعی و نیز گاها صدور جواز دفن در فوت های غیر طبیعی می باشد و البته با برگزاری دوره های آموزشی مشترک با وزارت بهداشت قرم های موثری در رفع مشکل برداشته شده است.

آمار در سال جاری

در فروردین ماه سال جاری یکهزار و 796 جسد توسط دادپزشکان معاینه و جواز دفن آن‌ها صادر شد. در این مدت استان‌ تهران  و فارس و البرز بیشترین حجم معاینات دادپزشک را داشته‌اند.

منبع : سازمان پزشکی قانونی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.