×

نظریه های مشورتی اداره حقوقی-روزنامه رسمی 21 04 94

نظریه های مشورتی اداره حقوقی-روزنامه رسمی 21 04 94

نظریه های مشورتی اداره حقوقی - روزنامه رسمی 21 04 94

نظریه-های-مشورتی-اداره-حقوقی-روزنامه-رسمی-21-04-94 وکیل 

شماره ویژه نامه: 789

سال هفتاد و یک شماره 20490

نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

شماره3334/94/7 26/1/1394

337

شماره پرونده 1796 ـ 1/168 ـ 93

سؤال

با توجه به اینکه در سیستم مدیریت پرونده ( cms ) ثبت نتیجه‌ی ابلاغ ( مقالات مرتبط با ابلاغ - سوالات مرتبط با ابلاغ ) اوراق قضایی ضروری دانسته شده است و با عنایت به رویکرد قوه قضائیه مبنی بر دادرسی الکترونیکی و نتیـجتاً گسترش طریقـه‌ی ابلاغ اوراق قضایی با پیـش‌بینی آن در مـاده 655 الحـاقیه به قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال 1392، آیا ثبت نتیجه ابلاغ توسط کارمندان ذی سمت در واحد ابلاغ و رؤیت آن از ناحیه‌ی دادگاه بدون ملاحظه‌ی گواهی ابلاغ شده‌ی مأمور ابلاغ، کافی جهت احراز ابلاغ صحیح قانونی می‌باشد یاخیر؟

انواع اوراق قضایی در امور مدنی و نحوه ابلاغ آن - ترتیب ابلاغ اوراق قضایی به طرف های دعوا - جایگاه ابلاغ در دادرسی - نمایندگی دادگاه در کمیسیونهای اداری بدون ابلاغ قضایی جایز است - بسته حقوقی برای کسانی که از مراحل احضار به دادگاه خبر ندارند ، تشریفات ابلاغ قضایی - بایدها و نبایدهای ابلاغ الکترونیکی - پیامد بی توجهی به ابلاغ احضاریه - ابلاغ قانونی و واقعی در دادگاه به چه معناست ؟ 

نظریه شماره 2548/93/7 ـ 21/10/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

صراحت مادّه 655 قانون آئین دادرسی کیفری مصوب1392، ابلاغ اوراق قضایی از طریق پست الکترونیکی را معتبر و کافی دانسته است؛ لذا درصورتی که با رعایت تبصره3 همان مادّه و مفاد مادّه 656 و تبصره آن، صحت امضای الکترونیکی و اعتبار آن با رعایت تمهیدات امنیتی پیش‌بینی شده در مواد مذکور محرز گردد، جهت احراز ابلاغ صحیح و قانونی کافی می‌باشد. با این حال، تعیین چگونگی ابلاغ ( مقالات مرتبط با ابلاغ - سوالات مرتبط با ابلاغ ) الکترونیکی اوراق قضایی منوط است به تصویب آئین‌نامه اجرایی مربوط از سوی رئیس محترم قوه قضائیه که مطابق قسمت اخیر تبصره2 مادّه 655 قانون یاد شده، می‌باید توسط شورای راهبردی دادرسی الکترونیکی (موضوع مادّه 649) تهیه شود.

ابلاغ به اشخاص محصور - ابلاغ دادخواست شکات از منظر قانونی چه مفهومی دارد ؟ - انواع ابلاغ اوراق قضایی و شیوه های اجرای آن ( جواد قمیشی )

٭٭٭٭٭338

شماره پرونده 1491 ـ 32 ـ 93

سؤال

فردی که دچار مرگ مغزی شده تا زمانی که به دستگاه تنفس مصنوعی وصل است تنفس و ضربان قلب وی برقرار و به محض جدا نمودن فرد از دستگاه مذکور فعالیت قلب و تنفس وی قطع خواهد شد. با عنایت به مطالب فوق‌الذکر برای فردی که به دنبال تصادف و با تشخیص متخصصین و تأیید پزشکی قانونی دچار مرگ مغزی شده و اولیای دم وی نیز رضایت خود را نسبت به اهدای اعضاء وی اعلام نموده اند دو سؤال مطرح است.

نظر آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم درباره اهدای اعضای بدن بیماران مرگ مغزی - مرگ مغزی و ضابطه آن در علم پزشکی - نگاهی به قوانین مرگ مغزی - قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است - اهدا کنندگان عضو از سربازی معاف می شوند  

1ـ بسته به آماده بودن یا نبودن تیم پیوند اعضاء ممکن است از دقایقی بعد از تشخیص مرگ مغزی تا چند روز بعد از آن عمل پیوند انجام و فرد از دستگاه جدا و به تبع آن فعالیت قلب و تنفس وی قطع شود. حال در صورتی که تشخیص مرگ مغزی در ماه حرام و عمل پیوند عضو و جدا کردن فرد از دستگاه در سایر ایام صورت گیرد، تاریخ فوت وی کدام خواهدبود: زمان تشخیص مرگ‌مغزی و یا زمان جدا کردن وی از دستگاه؟

2ـ در پاره‌ای از موارد که اولیاء دم قصد اهداء عضو از فرد مورد نظر نداشته لیکن نظر به اینکه بازگشت به حیات بیمارشان غیرممکن است و با توجه به هزینه‌های نگهداری بسیار بالا چنین بیمارانی تقاضای قطع دستگاه را مطرح می‌نمایند آیا این امر با رضایت اولیای دم امکان‌پذیر است؟

نظریه شماره 2587/93/7 ـ 23/10/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

1ـ تشخیص مرگ، امری مربوط به علوم پزشکی است. چنانچه از نظر علم پزشکی کسی که دچار مرگ مغزی شده، مرده محسوب می شود، تاریخ مرگ مغزی، تاریخ فوت وی محسوب شده و سنجش ماههای حرام از غیر آن، بر اساس آن تاریخ محسوب می شود.

نظر شش مرجع  درباره اهدای اعضای اعدامی - مسئولیت مدنی ناشی از اهدای عضو - پیوند اعضا از منظر فقه و قانون - پیوند اعضا در حقوق ایران و فقه اسلامی

2ـ چنانچه مطابق تبصره 1 ماده واحده قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلّم است مصوب 1379 و تبصره 3 ماده 2 آئین‌نامه اجرائی قانون مذکور فوت، مسلّم باشد، اجابت درخواست خانواده متوفی منع قانونی ندارد.

٭٭٭٭٭339

شماره پرونده 1852 ـ 1/3 ـ 93

سؤال

1ـ زندانیانی که دارای تعدد محکومیت بوده و با آزادی مشروط محکومیت اولیه آنها موافقت می‌گردد، شروع محکومیت ثانویه از چه تاریخی می‌باشد؟

2 ـ زندانیانی که با آزادی مشروط آنها موافقت می‌گردد و مرجع قضائی اعلام می‌نماید در صورت واریز و یا استهلاک جزای نقدی آزاد شوند، تاریخ محاسبه جزای نقدی چه زمانی می‌باشد؟

آزادی مشروط زندانیان - با توجه به صدور حکم آزادی مشروط قسمت دیگر حکم مبنی بر طرد از خاک جمهوری اسلامی اجرا گردد - حکم به آزادی مشروط محکوم علیه نامبرده از بقیه محکومیت حبس صادر و اعلام می گردد - آزادی مشروط ، حق یا امتیاز ؟  - گام به گام تا آزادی مشروط - آزادی مشروط در قانون مجازات اسلامی جدید - شرایط استفاده از امتیاز آزادی مشروط 

نظریه شماره 2645/93/7 ـ 28/10/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

1ـ نظر به اینکه دستور(حکم) آزادی مشروط به محض صدور، قابل اجراء می‌باشد، بنابراین محکومیت ثانوی محکومٌ‌علیه (حبس) از تاریخ صدور حکم آزادی مشروط ، شروع و با رعایت مقررات مربوطه مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

2ـ اولاً: مقنن در مادّه 58 قانون مجازات اسلامی مصوب1392 شرایط برخورداری از آزادی مشروط را تصریح نموده و اشاره ای به جزای نقدی درمجازات حبس توأم با جزای نقدی ندارد، بنابراین نمی‌توان صدور حکم به آزادی مشروط را منوط به پرداخت جزای نقدی نمود؛ زیرا پس از صدور حکم آزادی مشروط ممکن است محکومٌ‌علیه با استفاده از برخی مقررات، مانند تقسیط جزای نقدی در جرایم موضوع قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر طبق تبصره1 مادّه 31 این قانون، با تحمل حبس بدل از جزای نقدی و یا پرداخت آن بتواند از حکم صادر شده در خصوص آزادی مشروط بهره‌مند شود.

قانون راجع به آزادی مشروط زندانیان - شرایط آزادی مشروط برای خیانت در امانت - در مورد محکومین به حبس ابد آزادی مشروط متصور نمی باشد - تدوین آیین نامه اجرایی مربوط به نظام نیمه آزادی و آزادی مشروط - نظام آزادی مشروط 

 ثانیاً: صدور حکم آزادی مشروط و تعلیق آزادی محکوم، به پرداخت جزای نقدی نیز صحیح نیست؛ ولی چنانچه محکومٌ علیه استطاعت پرداخت جزای نقدی مورد حکم را نداشت، به علت عجز از پرداخت جزای نقدی به دستور دادگاه در بازداشت می‌ماند

 ثالثاً: با توجه به پاسخ بند یک، محاسبه بازداشت بدل از جزای نقدی، از تاریخ صدور حکم آزادی مشروط محکومٌ ‌علیه صورت می‌پذیرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.