×

رییسی قضات تجدید نظر مراقب جریان‌های ناسالم باشند-برخی آسیب‌های قضات، ریشه در وکالت دارند

رییسی قضات تجدید نظر مراقب جریان‌های ناسالم باشند-برخی آسیب‌های قضات، ریشه در وکالت دارند

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه جریان وکالت به عنوان یک کمک برای اصحاب دعوا و قاضی است، گفت بر همین اساس وکالت به عنوان یک فرصت برای دستگاه قضایی محسوب می‌شود اما گاهی ممکن است این فرصت به تهدید تبدیل شود که باید نسبت به آن مراقب بود

رییسی-قضات-تجدید-نظر-مراقب-جریان‌های-ناسالم-باشند-برخی-آسیب‌های-قضات،-ریشه-در-وکالت-دارند وکیل 

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه جریان وکالت به عنوان یک کمک برای اصحاب دعوا و قاضی است، گفت: بر همین اساس وکالت به عنوان یک فرصت برای دستگاه قضایی محسوب می‌شود اما گاهی ممکن است این فرصت به تهدید تبدیل شود که باید نسبت به آن مراقب بود. 

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی در سومین نشست مدیران دادگستری استان تهران با اشاره به موارد ضروری برای رعایت شان و کسوت قضا، گفت: دانش عالی برای قاضی به عنوان یک ابزار ضروری است اما کسی که در جایگاه افتاء قرار دارد باید وارث نبی باشد یعنی علم تنها کفایت نمی‌کند بلکه آن چیزی که به ما قدرت فرق گذاشتن بین حق و باطل را می‌دهد، ضروری است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه ما باید نسبت به خودمان مراقبت علی‌الدوام داشته باشیم،‌ گفت: در مورد اینکه اساس مدیریت بر اعتماد است یا کنترل، نگاه‌های مختلفی وجود دارد اما در نگاه امیر مومنان علی (ع) اساس مدیریت هم بر مدیریت، هم بر اعتماد و هم بر کنترل است چنانچه در جایی خطاب به مالک می‌فرماید که بر خوبان هم کنترل داشته باشید.

رییسی خطاب به مدیران دادگستری استان تهران، گفت: نظارت و کنترل علی‌الدوام تداوم اعتماد است زیرا اعتماد امری لحظه‌ای نیست و این نظارت هم نسبت به آرا و هم نسبت به صحت عمل صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه استان تهران چون مرکزیت دارد، به عنوان یک الگو مطرح است، اظهار کرد: رفتار همکاران ما در استان تهران نیز طبیعتا الگوست. البته بحث کمبود نیرو که آقای آوایی مطرح کردند را قبول داریم و تا جایی که ممکن است سعی می‌کنیم از استان تهران به بخش‌های ستادی نیرو ندهیم.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه در سال جاری حدود 700 نفر قاضی جذب دستگاه قضا خواهند شد، گفت: در مورد شهر تهران با توجه به قانون نقل و انتقال قضات محدودیت داریم ولی در هر صورت با توجه به جذب این تعداد قاضی مشکلی که دغدغه‌آفرین شده ان‌شاءالله ظرف چند ماه آینده برطرف می‌شود و وضعیت بحرانی در دادسراها، دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر رفع می‌شود.

رییسی با بیان اینکه گردش نیرو در استان تهران مانند استان‌های دیگر وجود دارد، اظهار کرد: مشکلات معیشتی واقعا دغدغه همه همکاران است، منتهی من به صورت کلی باید بگویم که وضعیت اقتصادی موجود بر کسی پوشیده نیست ولی با همه این حرف‌ها تلاش ما این است که مشکلات قضات محترم را به حداقل برسانیم.

وی گفت: آنطور که آقای آوایی مطرح کردند تعداد نیروهای مورد نیاز دادگستری استان تهران خیلی زیاد نیست و من فکر می‌کنم مشکلی برای تامین این تعداد نیرو نداریم.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ارائه آمار قضات تعلیقی دادگستری استان تهران در سال 91 توسط آوایی، اظهار کرد: نباید قاضی که این‌قدر برای او هزینه شده و اصلا او عمر خود را صرف کرده است به سهولت از دست داده شود. البته بعضی چیزها دست ما نیست ولی از بعضی مسائل می‌شود پیشگیری کرد و من معتقدم که امکان پیشگیری از خیلی موارد وجود دارد و ما نباید بگذاریم که همکاران‌مان خیلی ساده از دست‌مان بروند.

رییسی ادامه داد: من با همکاران حراستی هم که صحبت می‌کردم به آنها گفتم اگر گزارشی از کجی یکی از همکاران می‌شنوید، شرط عقلی این است که در رابطه با لغزش‌ها هشدار دهید لذا توصیه من این است که دوستان ما نگذارند همکاران ما به سهولت از دست بروند و این امر نیازمند نظارت علی‌الدوام است و باید توجه داشت که در این زمینه تذکرات فوق‌العاده موثر هستند و حتما لازم نیست تذکر به صورت کتبی باشد بلکه می‌تواند به صورت دوستانه نیز مطرح شود.

وی با بیان اینکه قاضی مستقل است اما مشورت کردن برخلاف استقلال نیست، تصریح کرد: آیا قاضی که تنها سه سال قضاوت کرده نمی‌تواند با یک قاضی عالیرتبه مشورت کند؟ من به عنوان یک طلبه خودم را موظف می‌دانم که نسبت به بعضی مسائل و پرونده‌های پیچیده مشورت کنم.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ریشه‌دار بودن مبحث وکالت در فقه و قوانین موضوع کشور، گفت: به نظر من وکالت پدیده‌ای است که به اصحاب دعوا و قاضی کمک می‌کند و به عنوان یک فرصت برای دستگاه قضایی است اما اگر وکالت به دنبال دفاع از حق نبود، نه تنها فرصت نیست بلکه یک تهدید محسوب می‌شود.

رییسی تصریح کرد: متاسفانه بعضی از آسیب‌ها در رابطه با قضات در ارتباط با مواردی است که ریشه در بحث وکالت دارد که دوستان و همکاران ما به ویژه در دادگاه‌های تجدیدنظر که «امضای اصلی را دارند» باید در این زمینه مراقب باشند.

وی افزود: البته قضات ما در دادگاه‌ تجدیدنظر قضات سالمی هستند ولی بعضی جریانات ناسالم دنبال کار خودشان هستند و این در حالی است که خیلی وقت‌ها از این کار ناامید می‌شوند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: ما جریان سالمی در بین وکلا داریم که کم هم نیستند اما باید نسبت به افرادی که می‌خواهند این فرصت را به تهدید تبدیل کنند مراقب باشیم.  

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.